Gå til innhold

Får ikke til å ta opp lyd med mik`en min på PC?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Regner med at en av dere har peiling på dette:p Jeg kjøpte nylig en Astel B1 studiomikrofon som jeg skal bruke til å ta opp stemmen min til hjemmeøving. Først plugget jeg den inn på den bærbare PC`en min og brukte programmet lydinnspilling som følger med Windows til å gjøre opptak, men får ingen lyd når jeg prøver å spille av. Har leket lenge med kontrollene på PC`en men uten noe resultat, NULL lyd. Tenke så at det kanskje var noe galt med den bærbare PC`en og bestemte meg for å prøve å gjøre et opptak på den stasjonære PC`en i huset, men akkurat samme problem der også! :thumbdown:

Har noen av dere peiling på hva årsaken til dette kan være? Mikrofonen fungerer fint når jeg kobler den på på MD`en min.

Snakkes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det ikke Astel D1?

Dynamiske mikrofoner har veldig lavt utgangsnivå, så du bør skjekke om nivået på mikrofoninngangen. Dette gjøres ved å gå inn på volumkontrollen i windows og trykke på alternativer - egenskaper - innspilling.

Prøv å sette volumet ganske høyt, og trykk "velg" på mikrofonkanalen.

Hvis ikke dette virker ville det vært nyttig å vite hvilket lydkort du bruker.

Lenke til kommentar
Var det ikke Astel D1?

Dynamiske mikrofoner har veldig lavt utgangsnivå, så du bør skjekke om nivået på mikrofoninngangen. Dette gjøres ved å gå inn på volumkontrollen i windows og trykke på alternativer - egenskaper - innspilling.

Prøv å sette volumet ganske høyt, og trykk "velg" på mikrofonkanalen.

Hvis ikke dette virker ville det vært nyttig å vite hvilket lydkort du bruker.

Heisann og takk for svar! Det kan nok stemme at utgangsnivået er veldig lavt, har problemer med det når jeg gjør opptak på MD`en min. Har fra før av gjort det du nevnte, uten lykke :nei: Lydkortet er et integrert Intel lydkort :ermm: Håper du har noen gode idèer :p

Snakkes!

Lenke til kommentar

Da tror jeg heller at ditt integrerte lydkort mangler mikrofonpreamp (bare line inn). For monoopptak fås disse kjøpt for 5-600 kr. (f.eks Behringer mic-100)

Hvis du vil ta opp med høyere nivå trenger du også en kondensatormikrofon, men da er du NØDT til å ha en preamp eller liten mikser for å gi mikrofonen 48 volt phantom-strøm. Et annet alternativ er å kjøpe et eksternt lydkort med mikrofoninngang, f.eks Hercules Muse Pocket USB, TerraTec Aureon 5.1, eller Creative SB Audigy 2 NX. Da kan du bruke det på både den bærbare og den stasjonære PCen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...