Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har akkurat kjøpt dette kamera, men har kun valgt å kjøpe huset. Hvilket objektiv bør jeg kjøp?

:yes: Sitter akkurat å tenker på det samme. :)

Har akkurat fått ny 10D i dag og har fra før et EF 50mm f1.8 som skal være bra og et EF 100-300mmm f5.6 som jeg ikke er helt sikker på.

I det ene øyeblikket så har jeg bestemt meg for hva jeg skal kjøpe og i neste øyeblikk tviler jeg :dribble:

Jeg stå i valget mellom den utmerkete Canon EF 17-40mm f4 L eller

Sigma 20mm f1.8 EX + Canon EF 85mm f 1.8 USM.

Begge alternativene koster ca 7000,-

 

Har tidligere vurdert Sigma 17-35mm f.2.8 EX eller Sigma 18-125mm men er ikke helt trygg på disse etter å ha lest div forum.

 

Velger jeg L - objektivet fra Canon vet jeg at jeg får både byggekvalitet , optisk kvalitet og hurtig AF , men den er dyr , og jeg er ikke sikker på at blender 4 vil være nok.

 

Velger jeg det andre alternativet vil jeg få et lyssterkt og optisk godt vidvinkel objektiv men kanskje ikke vidt nok med cropfaktor 1.6.

I tillegg ville jeg få et glimrende portrettobjektiv i 85mm fra Canon.( som jeg sikkert kommer til å kjøpe senere om jeg velger L-objektivet nå)

 

Ønskelisten er som følger:

EF 16-35mm f2.8L USM

EF 85mm f1.8 USM

EF 70-200mm f2.8L USM

Men disse blir veldig dyre :ermm:

 

Kanskje jeg begynner med 17-40 mm L-objektivet så får vi se.

Ikke lett dette her.

Lenke til kommentar

Jeg har selv Canon 17-40 L objektivet til min 10D.

Den er mer en lyssterk nok for generelt bruk.

Hvis du er som meg tidligere vandt med digital kompaktkamera, så må du omstille deg litt med tanke på blender.

På DSLR kan du uten noe særlig støy bruke iso800 til normal fotografering.

Objektivet er også meget hurtig.

Lenke til kommentar
Jeg har selv Canon 17-40 L objektivet til min 10D.

Den er mer en lyssterk nok for generelt bruk.

Hvis du er som meg tidligere vandt med digital kompaktkamera, så må du omstille deg litt med tanke på blender.

På DSLR kan du uten noe særlig støy bruke iso800 til normal fotografering.

Objektivet er også meget hurtig.

:p Ja det med lite støy ved høy ISO er noe av det jeg gleder meg til å få prøvd.

Du har jo et poeng der og mer og mer taler for 17-40 objektivet.

Så får jeg bygge på senere når økonomien er stabil igjen etter dette :!:

Lenke til kommentar

hei!

 

har sett litt på kamera den siste tida fordi eg har tenkt å prøve å ta litt sportsbilder... lure i grunn på om nokon veit om CanonEOS300 er brukandes til noko slikt, med fx ei 75-300mm linse. Har nokon erfaringar med korleis kameraet med ei EF75-300mm funkar til slikt (fotball på 2.div-nivå) :)

 

Har tenkt å prøve meg som litt freelancer etter å ha jobba som sportsjournalistvikar i sommar. Men, alt er jo så dyrt, hehe. Reknar å bruke mellom 5 000 for eit ok brukt og 10 000.

mvh, amatør som ikkje har peiling på kamera, eg tar bare bilde og dei blir som regel akseptable.

Endret av ErlendG
Lenke til kommentar

Ønskelisten for en vanlig amatør bør være:

 

Ute:

 

17-40L f4 og 70-200L f4.

 

Begge gir sylskarpe bilder med flott kontrast og farger. Rask fokus og meget god byggekvalitet. Og ikke altofr store selv om de er mye større enn fast objektiver.

 

Faktisk også ganske greit priset i Norge også, hvis man ser på hva de koster i USA. Husk at prisen man ser på amerikanske nettsider er uten moms (VAT), og denne prosentsatsen varierer fra stat til stat. Regner man med 24% moms og frakt blir den norske prisen egentlig ikke så mye mer enn det man må betale i USA pluss at man får en veldig mye bedre garanti.

 

For innedørs bruk:

 

50mm eller helst noe mindre (28mm), samt en 90/100 mm f2.8 (f.eks. makrolinse). Veldig greit å ta med på party eller konserter, da de ikke er altfor store.

 

NB. Dette er en fornuftig(??) ønskeliste, og man trenger absolutt ikke kjøpe alt på en gang. Nesten bedre å la det gå litt tid mellom hvert objektiv, for da får man tid til å lære de forskjellige objektivene.

Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt dette kamera, men har kun valgt å kjøpe huset. Hvilket objektiv bør jeg kjøp?

Først og fremst: Hva har du tenkt å ta bilder av?

 

Normalt vil jeg imidlertid si at du bør først og fremst ha noe i normal/vidvinkelomerådet (Obs. husk at normalomerådet for 300D er 28-35mm, ikke 50mm)

 

en 50mm f1.8 er så billig at man stort sett kan kjøpe den uten å tenke seg så mye om, men den blir tilsvarende en 75mm m.h.p. billedvinkel på 35mm kamera.

Lenke til kommentar

Faktisk også ganske greit priset i Norge også, hvis man ser på hva de koster i USA. Husk at prisen man ser på amerikanske nettsider er uten moms (VAT), og denne prosentsatsen varierer fra stat til stat. Regner man med 24% moms og frakt blir den norske prisen egentlig ikke så mye mer enn det man må betale i USA pluss at man får en veldig mye bedre garanti.

Dersom man bestiller utstyr fra USA så slipper man den lokale VAT'en, kun frakt og norsk MVA (på hele beløpet inkl frakt) tilkommer.

 

Dersom man derimot kjøper utstyret i en butikk i USA så tilkommer den lokale VAT på den oppgitte pris. VAT varierer fra stat til stat, men ligger (tror jeg) på 7-12%

Lenke til kommentar

Ja, men mitt innlegg viste til at disse er såpass "rimelig" priset i Norge at det ikke er noe særlig vits å kjøpe de fra USA. Kjøpes de i USA er det en annen sak (men da må man også betale VAT til staten man er i).

 

Ex. 70-200L f4 koster ca. USD 580 hos B&H, med frakt ca. USD 630.

Med dollar kurs på 7 blir regnestykket slik:

 

630 x 7 x 1,24 (norsk moms) + 200 (ekspedisjonsgebyr)= ca. NOK 5660.-.

 

Her tar Itech NOK 5900.-.

 

For 17-40L f4 blir regnestykket slik:

 

USD 740 (inkl. frakt) x 7 x 1,24 + 200= ca. NOK 6620.-.

 

Her tar Itech NOK 6900,-.

 

Nå svinger valutakursen noe, så man kan være heldig, men husk at man får som regel en dårligere kurs enn oppgitt på finanssidene i avisen, samt at tollvesenet har sin egen kurs som kan være høyere enn det man tror.

 

 

Andre objektiver kan derimot være priset mye høyere i Norge enn i USA, og her kan man spare mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...