Gå til innhold

OS install på scsi disk?


Anbefalte innlegg

Jeg har en scsi disk 36,7 gb 10 000rpm tilkoblet et standar u320 scsi kontroller kort. Jeg har tenkt og lage to partisjoner og instalere windows xp og linux mandrake på disse. Vil jeg møte noen problemer ved oprativ system instaleringen

trenger jeg og instalere driver til scsi kontroller kortet og hardisken.?

 

Ved en vanlig IDE disk er det jo bare og instalere operativ systemet på disken direkte er det så enkelt med mitt opsett?

Endret av gjermundnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du innstallerer windows får du helt i starten opp en linje der det står "trykk F6" (eller F3 eller noe) for å innstallere drivere til SCSI eller SATA-kontroller. Trykk den nevnte F-tasten og ha driverdisketten klar. (må være diskett, CD funker ikke) Resten av windows-installasjonen skal gå som en lek.

 

Jeg vet desverre ikke hvordan man gjør det når man skal ha inn linux. Har du flaks så har linux mandrake allerede driveren til SCSI-kortet ditt og da skal det også gå som en lek.

 

Legg inn windows flørst og deretter Linux mandrake (og en bootloader). Hvis du gjør omvendt så vil windows kapre hele bootloaderen og gjøre linux utilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hvilken kontroller har du? Jeg vet at i hvert fall Slackware Linux har full støtte for U320-kontrollere fra Adaptec. Med windows XP må du nok trykke F6 under installasjonen og legge inn drivere.

 

Edit: og under installasjonen av winXP ville jeg slått av IDE-diskene under installasjonen. De lager bare trøbbel for deg. Har nemlig samme system hjemme hos meg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen .

 

Forøvrig kjører jeg dette systemet

MSI KD7 master

2x Throughbred (moddet til mp) på 2,5 ghz

1x Gigaram Hynic Hp. Pc 2100 ECC-REG.

1xSCSI 36.7 gb 10 000rpm.

Radeon 9600

 

Det skal bli fart :D

Ikke verst det der. Se profil for hvordan jeg kommer til å ha det når jeg får satt opp systemet mitt.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke legge inn noen egne SCSI drivere under windows installasjonen, 99 % sikker på at du ikke trenger det for linux heller.

De nyeste U320-kontrollerne vil kanskje trenge drivere ved installasjon av winXP, men Linux har de fra før. I hvert fall hvis det er snakk om Adaptec sine kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...