Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Felger til VW Golf IV

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2001-modell Golf IV Highline, og går i tanker om å kjøpe et nytt sett felger til den. Planen er å flytte dagens sommerfelger (15" Avus II, standard på Highline fra 2001-modell) over på vinterdekkene, og kjøpe 16"/17"-tommere til sommerdekkene. Jeg er opptatt av å ikke gjøre bilen "harry" med altfor svære felger, men heller gi den et mer eksklusivt preg.

Spørsmålet er, vet noen om det finnes felger som ligner de Jaguar brukte på 1999-2001-årgangen av S-type, de felgene som heter "Dynamic"? Jeg synes de er lekre, og passe størrelse (16" x 7" tror jeg). Eventuelt, noen som ligner de som sitter på dagens MB E-klasse Avantgarde?

Ønsker i utgangspunktet noen stilrene, men ikke kjedelige, 16"/17"-ere. Max dekkbredde blir vel 225 mm, og mest sannsynlig 205 mm.

VW hadde et knøttlite utvalg, men de fleste så bra ut, men det kostet raskt 17 000,- for å få de ferdig montert.

Takk for alle seriøse svar.

:thumbup:

Endret av MyClassicT68
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Gi meg hele dekk dimmensjonen på de gamle dekkene så skal jeg prøve å finne fete felger+dekk til ikke så alt for mye peng. Dvs Dekk bredden, profilen og som jeg allerede vet, 15 tommere. Jeg vet ikke hva som er standard for de

Lenke til kommentar
Gi meg hele dekkdimensjonen på de gamle dekkene så skal jeg prøve å finne fete felger+dekk til ikke så alt for mye peng. Dvs Dekk bredden, profilen og som jeg allerede vet, 15 tommere. Jeg vet ikke hva som er standard for de

Hei!

Dimensjon er 195/65-15.

Takk for initiativet! :yes:

En bekjent av meg kjører VW Bora med 18"-felger og 45-profil. Han sier han kjenner "hver eneste sigarettstump" han kjører over. Videre er verken fjæringskomfort eller støynivå særlig bra sier han. Regner med dette er dekkende for Golf også, siden det stort sett er samme bil.

Har funnet noen heftige originale VW 17-tommere på VW USA's hjemmeside, men disse er også tilgjengelige i Norge da det er standard VW tilbehør (sendte mail til Møller).

Altså vurderer jeg 16" og 17".

18" er uaktuelt.

;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gå heller for 225/45-17 da... Da vil speedometeret vise akkurat det samme som det gjorde med de gamle dekka+felgene

Nå vet ikke jeg hva som passer til Golf IV men tror faktisk at 18 tommere ville blitt det fineste på den bilen.. HAr prøvd å lete litt rundt på nettet

og dette var det jeg fant:

TSW Pace

8x18 kr.2800.00

1044361135.17275.935_small.jpg

Flere felger kommer

Endret av SeT
Lenke til kommentar
Har prøvd å lete litt rundt på nettet

TSW Pace

8x18 kr.2800.00

Må jo innrømme at de der var tøffe da... :-)

En av de jeg har funnet, er denne:

vw_alloys_tocatta17.jpg

Viss du finner noen felger med litt breiere eiker er det fetere på Golf IV enn de du fant der

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gå heller for 225/45-17 da... Da vil speedometeret vise akkurat det samme som det gjorde med de gamle dekka+felgene

Nå vet ikke jeg hva som passer til Golf IV men tror faktisk at 18 tommere ville blitt det fineste på den bilen.. HAr prøvd å lete litt rundt på nettet

TSW Pace

8x18 kr.2800.00

1044361135.17275.935_small.jpg

Flere felger kommer

:dribble:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var hos Møller i dag, og de kunne vise meg en original VW-felg som er identisk til den på bildet (het også Alp), og er i dimensjon 7,5" x 17". Dekkdimensjon vil bli 225/45-17.

Jeg vurderer denne seriøst, og ser det som sannsynlig at jeg ender opp med denne, eller noe som ligner.

Alp.jpg

Eller hva mener dere? Takk for alle tips så langt.

Lenke til kommentar
Så bra ut de felgene, men hvor mye skal møller ha for de med dekk? Ville tro det var billigere hos en dekkforhandler.

De kunne tilby ca 40 % avslag - så totalprisen ville bli rundt 12.000,-.

Den prisen inkluderer da:

- 4 stk felger

- 4 stk sommerdekk (225/45-17) (dekkene var visstnok litt pricy)

- montering av felgene på dekkene

- montering av nåværende sommerfelger på nåværende vinterdekk

Syntes det virket greit nok, det tilbudet. Skal på sydentur, så budsjettet tillater ikke felgkjøp akkurat , men regner med å ha alt klart til sommersesongen.

Må igjen innrømme at jeg falt litt for de Alp'ene.

:yes:

Endret av MyClassicT68
Lenke til kommentar
Utifra det jeg har sett hos VW-forhandlere, så er det bedre å kjøpe felger andre plasser. Greit nok at det er originale VW-felger, men det får være måte på prissetting (de tilbudene jeg så)..

Hvordan er kvalitetsforskjellen på originale VW-felger vs. uoriginale?

F.eks., de Alp-felgene jeg har vedlagt bilde av lenger opp, produseres av ATP (eller noe i den duren). De jeg så hos Møller, het også Alp, så identiske ut, og er vel i bunn og grunn helt like på alle måter. Nå har jeg ikke sjekket prisen på de ATP'ene, men dersom de er vesentlige billigere, hva er da catch'et?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Originale felger er gjerne grisedyre fordi de er laget ut fra beste teknisk løsning, og ikke etter optikk i forhold til pris. Et eksempel på dette er "RS4-kopi" felgene som alle selger for tiden. En venn hadde 8x18" med 225/40 FK541 på sin A3, og en felg veide da 24kg med dekk. Dette til sammenligning med en original S-line felg i 8x18" som med Bridgestone S03 i 225/40 veide 19,5kg!

S-line felgene er smidd alu og tåler en støt! Ikke rart de koster litt mer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...