PioUs-JiN Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Hei, jeg vet ikke om dette er riktig posta,men jeg prøver. Jeg har tenkt til å lage en viftestyring for kun en vift. på den skal jeg ha LED's som øker med spenningen på vifta, men er litt usikker på hvordan jeg skal lage den og hvilke komponenter jeg har må bruke. for å illustrere litt nærmere hva jeg tenker så prøve r jeg å vise det: - = LED som ikke lyser * = LED som lyser O = Rheostat som jeg kan styre strømmen til vifta Laveste nivå: - - - - * O * - - - - Midt mellom minimum og maximum: - - * * * O * * * - - På fult: * * * * * O * * * * * som dere skjønner så er det 2 og 2 LED's som tennes etterhvert som man gir mer strøm til vifta. Takker for alle svar Ps. noe av det jeg sier er kanskje ikke så bra forklart, men så har jeg ikke prøvd meg på dette før. Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 http://casemods.pointofnoreturn.org/voltmo...orial-full.html Her har du ihvertfall en idee for elektronikken Hvis 4 lysdioder på hver side er nok går det ann å bruke en quad operasjonsforsterker, de er billigere. Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Hvis 4 lysdioder på hver side er nok går det ann å bruke en quad operasjonsforsterker, de er billigere. hvordan funker de, hvor får jeg tak i de og hva koster de? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Hvis 4 lysdioder på hver side er nok går det ann å bruke en quad operasjonsforsterker, de er billigere. hvordan funker de, hvor får jeg tak i de og hva koster de? Elfa Lenke til kommentar
Tho®¿ Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 eller du kan spørre den lokale elektronikk sjappa om de har en quad oppamp... Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 hm.. elfa sa meg mye er ikke så spesielt inn i dette med elektronik på denne måten, så jeg vil gjerne ha produktnr. på det jeg leter etter takker på forhånd Lenke til kommentar
Frodehf Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Har eit spm om det skjemaet du hadde link til, hvor stiller du kor raskt vifta skal gå. Tipper R1 men eg er ikkje sikker. Lenke til kommentar
Lac Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 vil du at LEDsa skal skal enten være på/av eller at de skal fade ut? liksom om du har den på medium så lyser led 1 mye, led 2 mindre, led 3 enda mindre osv eller skal liksom de tre første ledsa være på mens de andre er av? CHeers! Lac, Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 jeg vil at de skal fade litt ut hvis du skjønner. slik som det første du forklarte: liksom om du har den på medium så lyser led 1 mye, led 2 mindre, led 3 enda mindre osv Det hadde vært helt top hvis det gikk an, og isåfall, hvordan hadde denne kretsen sett ut og hvilke komponenter hadde jeg trengt? Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg fikk et kit fra elfa en gang som var et VU-meter for lyd. Den hadde med riktige motstander nok fungert bra her. Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Kommer krets snart. Tror den vil fungere. Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Kommer krets snart. Tror den vil fungere. Det får vi håpe... selv aner jeg ikke noe særlig om elektronik når det gjelder på denne måten så jeg takker for alle svar Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Denne fungerer. Deleliste fra elfa kommer. Vifta skal sitte etter potmeteret. Men skal teste den på brett før du bestiller for å være helt sikker. Må hjem først. Har du led eller må du kjøpe det samtidlig? Om du har, hva er specs? Endret 6. august 2004 av evil-twin Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 (endret) nei jeg må kjøpe alt... men jeg hadde tenkt meg 2 og 2 led's som tenner samtidig.. hvis du ser på den "ilustrasjonen" min på toppen... og vil helst ha med 5 par. LED's altså til sammen ti stk. Vifta skal sitte etter potmeteret. som sagt jeg er ingen ekspert på dette området så jeg lurer på om du kunne markere av der hvor jeg skal feste den? Endret 6. august 2004 av PioUs-JiN Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Kan mekke ett nytt skjema. Åssen farge på led skal du ha? Skal du kjøpe led på elfa eller på Microplex.no? Endret 6. august 2004 av evil-twin Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Kan mekke ett nytt skjema. oki... kan du venligst merke av alt er som sagt nybegynner innen for dette emnet når det gjelder mod's osv men takker for hjelpen Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Ny krets, men lite deleliste før jeg vet at hva slags led du skal ha. Pluss at jeg skal bade Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 bading er fint det.. gjorde det selv istad men kunne tenke meg noen blå led's som er 5 mm. store. Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Ny krets, men lite deleliste før jeg vet at hva slags led du skal ha. Pluss at jeg skal bade hm... bade eller drukne? forskjell på det bare venter i spenning skjønner du Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Blubb, blubb. For ikke skjekket kretsen akkurat nå. Sitter på lan, så jeg er ikke helt sikker på om det fungerer. -71-072-87 Transistorer BC547C trans NPN TO92 1.37 kr/stk 5 Stykk 6.85 kr -75-005-80 Led EL383UBC/H2 LED 5mm blå 8.20 kr/stk 10 Stykk 82.00 kr -60-104-09 Motstander til led. 1 Motstand til 2 led i parallell Motst 180ohm 5% 1/4W 2.10 kr/stk 5 Stykk 10.50 kr -60-106-15 Motstander til spennigsdeler Motst 10kohm 5% 1/4W 0.847 kr/stk 10 Stykk 8.47 kr Og det er www.elfa.se\no og ikke www.elfa.se Endret 6. august 2004 av evil-twin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå