Gå til innhold

Flimring! (ATI Radeon 9200)

kns

Anbefalte innlegg

Har et ATI Radeon 9200, kjører Catalyst 4.7. I nesten alle spillene jeg spiller med 3d-grafikk, flimrer skjermen masse. Ser ut som at teksturene i grafikken flakker og flimrer, og nærmest løses opp i lange striper som hopper og spretter over skjermen. Her om dagen avinstallerte jeg hele kortet, og installerte det på nytt. Da funket det fint, men etter en liten stund, uten å ha endret på noe, borsett fra å ha rebootet et par ganger, kom flimringen tilbake. Jeg kjører dualscreen, og trodde kanskje problemet ville løse seg dersom jeg slo av dualscreen-moden før spilling, men samme problemet likevel.. Prøvde også installere eldre drivere, men det funker heller ikke. Hva kan være galt, og hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Hjelp! :cry:

edit:bold

Endret av kns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan gjøre et forsøk, men det er veldig vanskelig å gjøre screencapture av dette. Vanskelig å trykke printscreen på rett tidspunkt, da disse stripene hopper og spretter og blinker. Men mener du at nettopp det, kan tyde på at det er skjermen det er noe galt med? Det er en gammel og utslitt skjerm, men burde det ikke da flimret sånn generelt, og ikke bare i spill?

edit: ok, her er et bilde. kom bare med én stripe øverst til høyre i bildet, men se for deg at denne fyker rundt på skjermen, sammen med andre liknende striper..

flimring.jpg

Endret av kns
Lenke til kommentar
Kan gjøre et forsøk, men det er veldig vanskelig å gjøre screencapture av dette. Vanskelig å trykke printscreen på rett tidspunkt, da disse stripene hopper og spretter og blinker. Men mener du at nettopp det, kan tyde på at det er skjermen det er noe galt med? Det er en gammel og utslitt skjerm, men burde det ikke da flimret sånn generelt, og ikke bare i spill?

edit: ok, her er et bilde. kom bare med én stripe øverst til høyre i bildet, men se for deg at denne fyker rundt på skjermen, sammen med andre liknende striper..

flimring.jpg

det der kalles "Artifacts", og er gjerne et resultat av at noe blir fryktelig varmt... gjerne minnet.

Fikk sånnt når jeg overklokket mitt 9200, som ikke har vifte.. (vifteløs).

Måtte skru ned klokkefrekvensene til standard skulle det ordne seg...

Virker som det er ditt problem også, fordi dette skjer over tid... etter at pc'en har stått på en stund.. men, det kan hende jeg har feil. :hmm:

Lenke til kommentar
hehehe det er fordi det er eit radeon 9200 kort de yter ikkje så veldibra på doom 3 trur eg... er det bare på doom 3 eller er det heletiden?

dj_j0tul: tviler egentlig på at det har med temperatur å gjøre..er du helt sikker? Er ikke problemet litt for spesifikt til at det kan være det? Det skjer jo bare under 3d-grafikk. Dersom det hadde vært pga høye temp burde det vel gitt utslag sånn ellers også? Har ikke peil, jeg altså...bare gjetter..

Nope. Doom3 var bare for å illustrere. Det skjer i alle 3d-spill.

Lenke til kommentar
hehehe det er fordi det er eit radeon 9200 kort de yter ikkje så veldibra på doom 3 trur eg... er det bare på doom 3 eller er det heletiden?

dj_j0tul: tviler egentlig på at det har med temperatur å gjøre..er du helt sikker? Er ikke problemet litt for spesifikt til at det kan være det? Det skjer jo bare under 3d-grafikk. Dersom det hadde vært pga høye temp burde det vel gitt utslag sånn ellers også? Har ikke peil, jeg altså...bare gjetter..

Nope. Doom3 var bare for å illustrere. Det skjer i alle 3d-spill.

Uansett, dette er helt klart eksempel på artifacts. Skru ned hastigheten på gpu/minne, eller skaff deg bedre kjøling på kortet.

Lenke til kommentar

Ok, det hørtes ut som klar tale ;) . Da prøver jeg det! Takk!

edit: ehem...hvordan gjør jeg det, og hvor mye skal jeg sette ned med? er rimelig newbie når det kommer til skjermkort..

Endret av kns
Lenke til kommentar

Jeg ville skaffet bedre kjøling før jeg skrudde ned hastighetene. Prøv dette:

1) Lag bedre luftgjennomstrømning i kabinettet ditt. Rydd i kablene og lag så mye "åpent lende" som mulig. Prøv og se for deg hvor varm og kald luft kommer og går, og om nødvendig sett inn en ekstra kabinettvifte eller to. Ha inngang og utgang av luft langt fra hverandre, slik at varm luft ikke blir trukket inn i kabinettet igjen. Prøv å ha omtrent (+/- 1) like mange/kraftige vifter som blåser inn som blåser ut.

2) Hvis 1) ikke hjalp, prøv å sette en vifte på kjøleribben på GPU. Hvis ikke det holder, bør du vurdere å skaffe en ny kjøler til grafikkortet ditt. De trenger ikke koste all verden eller være vanskelige å sette på, og mest sannsynlig vil en slik kjøler også kunne brukes på ditt neste grafikkort (som forøvrig ikke bør bli lenge til, om du har tenkt å spille noe særlig i fremtiden). Ta vare på originalkjølingen fra kortet og vær forsiktig, fordi:

3) Hvis 1) og 2) ikke hjalp, er kortet ditt mest sannsynlig skadet. Har du garanti igjen, ta kontakt med kjøpsstedet og be om et nytt kort. Garantien ryker ved skifte av kjøler, så sett forsiktig originalkjøleren tilbake, fjern alle spor og lat som ingenting. Hvis ikke du får nytt kort på garantien bør du uansett tenke på å investere i et nytt kort, men som en siste utvei kan du forsøke å

4) Klokke ned kortet. Dette vil sette ned ytelsen (og dermed varmeutviklingen og ofte også forekomsten av artifacts) og du bør prøve deg frem med å klokke ned minne og GPU hver for seg, slik at du finner ut hvor problemet er. Klokk ned til problemet forsvinner, og deretter opp til det dukker opp igjen. Da har du funnet vippepunktet og kan sette hastigheten til rett under dette. NB! Det skal IKKE være nødvendig å klokke ned et kort for å få det til å funke med standardkjøling, så dette er siste utvei! Omega-driverne til ATI-baserte kort har innebygget klokkemuligheter, men du kan også bruke RivaTuner eller AtiTool som mange sverger til, for å nevne noen få. Les guiden om overklokking av grafikkort først, helst, selv om du skal underklokke heller enn overklokke.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Ok, det hørtes ut som klar tale ;) . Da prøver jeg det! Takk!

edit: ehem...hvordan gjør jeg det, og hvor mye skal jeg sette ned med? er rimelig newbie når det kommer til skjermkort..

føler jeg må nevne at du bude sjekke hvordan kjølinga på koret er... er den full av dritt (støv og hybelkaniner), er ikke dette idèelt for et såpass varmt skjermkort som 9200.

Jeg brenner meg på mitt 9200 selv på standardfrekvenser, og du kan tenke deg hva 0 luftgjennomstrømning kan gjøre med et kort i sånne tempraturer :ermm:

Lenke til kommentar

Kjører uten deksel nå for å se om det hjelper med full lufting. Ikke noe særlig med hybelkaniner heller. Like mye artifacts uansett.. :( ...men hvordan setter jeg ned klokkefrekvensen på kortet da? Hadde satt veldig pris på litt hjelp til det.. :)

Lenke til kommentar
Kjører uten deksel nå for å se om det hjelper med full lufting. Ikke noe særlig med hybelkaniner heller. Like mye artifacts uansett.. :(  ...men hvordan setter jeg ned klokkefrekvensen på kortet da? Hadde satt veldig pris på litt hjelp til det.. :)

last ned Rivatuner , og prøv å sette ned frekvensene... Mest sansynlig vil artifactsene gå bort, men du vil få litt dårligere ytelse. :hmm:

Syns du egentlig burde klage på koret dersom det ikke er veldi gammelt, for det skal ikke ha noe problemer på standardfrekvenser. :ohmy:

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...