petterg Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Skulle henta ut noen filer fra en gammel mac hd, men finner ikke ut hvilket filsystem / partisjons system som ligger på den. Satt den i en linux maskin og får ikke opp noen partisjoner i fdisk, men jeg får opp hdc1, hdc2, hdc3, hdc4, hdc5 og hdc6 i /dev. Av disse er det kun hdc6 som lar seg mounte som med HFS filsystem. Denne partisjonen inneholder bare noen binær filer med navn Finder, System, Desktop DB og Desktop DF. (Ingen av disse er mapper.) Denne disken kom med en mac som kom før G3. Den har ikke blitt partisjonert/formatert etter at den kom ferdig instalert fra leverandør. OSet har siden blitt oppgradert til OS 8.5, før maskina ble pensjonert. Hvilket OS som lå på den fra før aner jeg ikke. Hvilket partisjons og filsystem var vanlig at apple leverte på disse gamle maskinene? Finnes det noen linuxdriver for disse? Linux maskina har ingen problemer med å hente filer på en disk som jeg vet er partisjonert og formatert som HFS+ i en old-world G3 med OS8.5. Endret 6. august 2004 av petterg Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 HFS (Ikke HFS+) var filsystemet man brukte på mac før i tiden. Hvordan man får det til å snurre på Linux vet jeg ikke. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Jeg har lagt inn HFS støtte sammen med HFS+, men det vil altså ikke lese denne ekstremt gamle disken. Dvs, jeg tror nok det kan tenkes filsystemet er HFS, men partisjonstabellen er muligens noe annet enn det som idag omtales som "machintosh partitiontable". Det virker rart at en disk på 3gb skal ha 6 partisjoner orginalt fra apple! G3 og G4 diskene har "machintosh partitiontable" og er fult lesbare linux. Har de endret partisjonstabellen eller er det rett og slett disken som er skadet? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Problemet løst: Det var HFS+ på disken, men den ble ikke detektert som det. Ved å tvinge den til å mounte som HFS+ funka alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå