emilhauk Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Hei! Jeg får internett via et thomson modem. Det går videre inn til et 3com aksesspunkt med wlan. I en annen del av huset har jeg allerede aksesspukt nummer to. Jeg skulle gjerne kunne tatt imot det trådløse nettet fra aksesspunkt 1 inn på aksesspunkt 2 og deretter ut på lan. (Håper det var forståelig ) Jeg har hørt at jeg kan bruke WDS for å kunne øke radiusen på Wlan'et. 1: Må begge aksesspunktene støtte wds? 2: Er det mulig og få signalet ut på lan fra hvert punkt når WDS er satt opp? På forhånd takk Med vennlig hilsen Emil Haukeland [email protected] Endret 5. august 2004 av emilhauk Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 WDS kan jeg ikke si jeg har hørt noe om, men det du skal gjøre på den andre basestasjonen er å sette den opp som "client bridge", da blir den en klient av det trådløse nettverket og du kan hente ut nettverket til vanlig ethernet. Lenke til kommentar
emilhauk Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 WDS er den fine løsningen. Solgte mitt gamle aksesspunkt og har nå kjøpt ett nytt som støtter WDS. Dermed så kan jeg ha to LAN og knytte de trådløst sammen I tillegg så kan jeg også beholde krypteringen på nettet. En ting som er viktig og huske på. Kjøp samme merke. WDS er desverre ikke en helt felles standard, så hvis du kjøper et annet merke så kan du risikere at det ikke fungerer Med vennlig hilsen Emil Haukeland Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Så flott at du fant en løsning da. Men jeg vil råde deg til å fjerne mailen din i første post, Google (og Gud vet hvem andre) søker gjennom forumet, og da blir eposten din tilgjengelig for ganske mange milliarder mennesker. Men det er vel sikkert noe du ikke bryr deg om? Lenke til kommentar
knut Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Hei! Jeg får internett via et thomson modem. Det går videre inn til et 3com aksesspunkt med wlan. I en annen del av huset har jeg allerede aksesspukt nummer to. Jeg skulle gjerne kunne tatt imot det trådløse nettet fra aksesspunkt 1 inn på aksesspunkt 2 og deretter ut på lan. (Håper det var forståelig ) Jeg har hørt at jeg kan bruke WDS for å kunne øke radiusen på Wlan'et. 1: Må begge aksesspunktene støtte wds? 2: Er det mulig og få signalet ut på lan fra hvert punkt når WDS er satt opp? Begge aksesspunkter må støtte wds basert bridging/repeating. Siden du ville at de skal akseptere trådløse klienter skal de settes opp i repeater modus for at dette skal fungere. Det siste året har jeg testet diverse WDS baserte løsninger og har faktisk ikke hatt problemer med noen av dem, uansett merke! Jeg har testet: Asus, Linksys, Buffalo, Belkin, som baserer seg på Broadcom brikkesett. 3Com OC 11a/b/g aksesspunkt og D-Link DWL-7100AP som baserer seg på Atheros. Fujitsu-Simenes som har Intersil og en Asus WL-330 som har et marvell brikkesett. Det er såogsi alle brikkesettene som brukes til 802.11g, men det er ikke alle produkter som har aktivert bridging mulighetene. Merk at det ikke er alle produsenter som støtter WPA kryptering når du bruker WDS. Det pleier å stå som en av begrensningene i firmwarer eller en av produktenes informasjonssider. Les tester og anbefalinger på f.eks. www.barbara.no Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Fikk hjelp av bludern jeg også. Satt med en WL500g i utgangspunktet, og på anbefaling kjøpte jeg en WL300g. Satte opp i bridge modus, og koblet switch til 300`ern i kjelleren. Funker faktisk bare supert. For å begrense dekningen utenom husets fire vegger kjører jeg 500`ern kun i bridge modus da denne er plassert mot en yttervegg, og så kjører jeg 300 i hybrid (bridge + ap) da denne er plassert lavt og midt i huset. Gir bedre dekning enn med kun 500`ern. Med 128 bits wep og mac-filtrering anser jeg dette som tilstrekkelig sikkert... Et lite moment er at dette fungerte superstabilt i noen uker, men så ble ting ustabilt. Etter litt knoting ble løsningen å stille opp sendestyrken på 500-enheten. Det har tilkommet en del nye trådløse nett mm. i området, så det kan være at dekningen i utgangspunktet var i grenseland og så ble forstyrret av andre signaler som dukket opp. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Fikk hjelp av bludern jeg også. Satt med en WL500g i utgangspunktet, og på anbefaling kjøpte jeg en WL300g. Satte opp i bridge modus, og koblet switch til 300`ern i kjelleren. Funker faktisk bare supert. For å begrense dekningen utenom husets fire vegger kjører jeg 500`ern kun i bridge modus da denne er plassert mot en yttervegg, og så kjører jeg 300 i hybrid (bridge + ap) da denne er plassert lavt og midt i huset. Gir bedre dekning enn med kun 500`ern. Med 128 bits wep og mac-filtrering anser jeg dette som tilstrekkelig sikkert... Et lite moment er at dette fungerte superstabilt i noen uker, men så ble ting ustabilt. Etter litt knoting ble løsningen å stille opp sendestyrken på 500-enheten. Det har tilkommet en del nye trådløse nett mm. i området, så det kan være at dekningen i utgangspunktet var i grenseland og så ble forstyrret av andre signaler som dukket opp. I sånne situasjoner er det smart å bytte kanal. Husk at det må være 3 kanaler mellom de trådløse nettene for at de ikke skal forstyrre hverandre. Husk at når du satte opp effekten kan det hende du forstyrrer andre nett mer. Bruk et "wardriving" program som f.eks netstumbler og finn andre trådløse nett i nærheten og velg en kanal som er minst 3 kanaler unna et av de andre trådløse nettene om dette er mulig. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Netstumbler er fast i verktøykassa og har vært det siden i fjor høst Sjonglerte mye med kanaler uten at det hjalp. Men thxpower til himmels løste saken.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå