Gå til innhold

Bruce Bawer: Karikaturene av USA lever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi USA er en av de nærmeste naboene til Cuba.

Men jeg etterlyser argumenter for boikotten.

Fordi folket i Cuba ville ha sosialisme i stede for militær diktatur. No fekk dei bare diktatur i steden for. Uanset så kaller dei seg forsat sosialitisk og så lenge dei gjør det er dei ein fiende til usa sin imperealisme. Derfor vil ikkje usa gjøre foretninger med cuba.

Usa har vel heller ikkje hatt noko behov for å argumentera offesielt for noko som ikkje er av interese for media lenger.

Lenke til kommentar

De to hovedgrunnene til at USAs handelsboikott av Cuba opprettholdes i dag:

- Antikommunistiske holdninger utbredt bland befolkningen i USA. Gamle fiendebilder fra den kalde krigen (Reagans "onde imperium" og McCarthy-hysteriet på 50-tallet o.s.v.) står fortsatt sterkt i enkle sjeler.

- Mange kubanere som var privilgerte under Batista-diktaturet utvandret til Florida etter Castros revulosjon og har i dag en anseelig politisk maktbase, samt kontroll over en stor andel stemmer som både demokrater og republikanere svært gjerne vil sikre seg. At disse "eksil" kubanerne ikke har særlig høye tanker om Den Skjeggete er vel nokså innlysende, så de er rabiate tilhengere av handelsboikotten og stort sett alt som gjør livet vanskeligere på Cuba.

Norge boikotter da ikke Cuba? (desverre).

Og hvorfor skulle vi det? Nevn èn eneste god grunn til at Norge skulle boikotte Cuba.

Jeg skulle forresten likt å se hvordan vi ville klart oss hvis en handelspartner tilsvarende USAs størrelse forsvant fra våre nærområder. F.eks. en handelsboikott fra Tyskland, Frankrike og Storbritannia. "Pytt sann, vi tjener minst like mye på å handle med noen u-land på andre siden av jordkloden!" Jada, heeeelt sikkert!

Lenke til kommentar
De to hovedgrunnene til at USAs handelsboikott av Cuba opprettholdes i dag:

- Antikommunistiske holdninger utbredt bland befolkningen i USA. Gamle fiendebilder fra den kalde krigen (Reagans "onde imperium" og McCarthy-hysteriet på 50-tallet o.s.v.) står fortsatt sterkt i enkle sjeler.

- Mange kubanere som var privilgerte under Batista-diktaturet utvandret til Florida etter Castros revulosjon og har i dag en anseelig politisk maktbase, samt kontroll over en stor andel stemmer som både demokrater og republikanere svært gjerne vil sikre seg. At disse "eksil" kubanerne ikke har særlig høye tanker om Den Skjeggete er vel nokså innlysende, så de er rabiate tilhengere av handelsboikotten og stort sett alt som gjør livet vanskeligere på Cuba.

Norge boikotter da ikke Cuba? (desverre).

Og hvorfor skulle vi det? Nevn èn eneste god grunn til at Norge skulle boikotte Cuba.

Jeg skulle forresten likt å se hvordan vi ville klart oss hvis en handelspartner tilsvarende USAs størrelse forsvant fra våre nærområder. F.eks. en handelsboikott fra Tyskland, Frankrike og Storbritannia. "Pytt sann, vi tjener minst like mye på å handle med noen u-land på andre siden av jordkloden!" Jada, heeeelt sikkert!

En grunn? kommunisme, Fidel Castro.,

Lenke til kommentar
En god grunn, sa jeg! Skal vi boikotte nasjoner bare fordi de har et politisk system eller et statsoverhode du ikke liker? Ærlig talt, hvilken farge har egentlig himmelen i din verden?

Ja det er en god grunn. Men jeg er klar over at du er av samme ulla som Fidel Castro. Jeg ser ingen grunn til å støtte opp om tyranniske kommunistkjeltringer. Ærlig talt er det du som har et problem.

Lenke til kommentar

"Samme ulla som Castro..." Når det kommer fra deg har jeg ingen betenkninger med å ta den der som et kompliment. Hvilket problem mener du jeg har, helt spesifikt forresten?

Men for å komme tilbake til hovedsaken for en stakket stund, mener du vi skal bryte alle handelsforbindelser til alle regimer som bryter menneskerettighetene eller bare de gjenværende "kommunistiske" landene i verden?

Lenke til kommentar
"Samme ulla som Castro..." Når det kommer fra deg har jeg ingen betenkninger med å ta den der som et kompliment. Hvilket problem mener du jeg har, helt spesifikt forresten?

Men for å komme tilbake til hovedsaken for en stakket stund, mener du vi skal bryte alle handelsforbindelser til alle regimer som bryter menneskerettighetene eller bare de gjenværende "kommunistiske" landene i verden?

Først og fremst de kommunistiske da de representerer en ekstrem ondskap. Heldigvis er kommunismen på vei ut av historien, kun en håndfull regimer igjen på overtid. Men jeg mener også at man bør revurdere vår holdning til land som Iran og Saudi Arabia.

Diskusjonen om menneskerettigheter er for meg uinterresant. En rettighet kan være så mangt. At en organisasjon hvor majoriteten av medlemslandene er kjeltringstater skal definere en menneskerett har jeg lite sansen for.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Så hvis grunnlaget for å boikotte en nasjon ikke er hvorvidt menneskerettighetene respekteres siden de etter ditt utsagn er irrelevante, hva er så dine spesifikke kriterier for dette? For hvis menneskerettighetene, som er vedtatt av flertallet av verdens nasjoner, ikke duger som en målestokk på et regimes egnethet som handelspartner hvordan vil du da definere "ondskap" på en internasjonal skala?

Og jeg er fremdeles nysgjerrig på nøyaktig hva "problemet" mitt er.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan jeg skal ha forsvart "Morderen" Castro, men hvis du oppfatter enhver kritikk av USAs Cuba-politikk som en uforbeholden støtteerklæring til Castro-regimet er det knappest mitt problem.

Men hvis du vil ta diskusjonen det veien har jeg en liten pop-quiz til deg: Hvilket statsoverhode i hvilket land har presidert over 152 henrettelser som delstatsguvernør og 239 henrettelser som president? Er 391 drap nok til å kvalifisere en statsleder som en "morder" vi bør holde oss for gode til å ha noe med å gjøre?

Lenke til kommentar
Neste ting du pastar er vel at Iran skal ga rett til helvete fordi USA boikotter dem. Oi, det gjor de visst ikke, oooops.

Nei Iran er rik på olje-ressurser og eksporterer mengder av kaviar. Ikke rart de gjør det ok (bra er vel en liten overdrivelse).

Men USA har holdt landet tilbake ved å låse fast en del penger som i Iran har i amerikanske banker. Så det så.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Neste ting du pastar er vel at Iran skal ga rett til helvete fordi USA boikotter dem. Oi, det gjor de visst ikke, oooops.

Nei Iran er rik på olje-ressurser og eksporterer mengder av kaviar. Ikke rart de gjør det ok (bra er vel en liten overdrivelse).

Men USA har holdt landet tilbake ved å låse fast en del penger som i Iran har i amerikanske banker. Så det så.

Takk for at du opploser argumentet til olsen fullstendig. :)

Lenke til kommentar
Forskjellen er da vitterlig at Cuba ligger klint opp til USA, men blir boikottet, og har blitt det siden 50-tallet. Og på den tiden var det ENDA viktigere enn i dag med handelspartnere som lå nært.

Så vidt jeg har forstått Olsen, boikotter du amerikanske varer som best du kan. Er dette noe bedre synes du? Cuba har jo alltids NK og tildels også China å handle med. Tidligere også USSR.

Vi velger selv hvem vi vil handle med :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg boikotter ingenting bortsett fra israelske varer.

Hm. Jeg boikotter ingen. Fint a se hvor prioritetene dine ligger olsen. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...