Gå til innhold

Bruce Bawer: Karikaturene av USA lever

Anbefalte innlegg

En kronikk i Dagbladet. Mannen har utvilsomt endel gode poenger, spesielt likte jeg dette:

Også Cuba, som fengsler journalister og myrder folk som prøver å rømme, blir til stadighet romantisert. (I Dagbladet 25. mai roser Kjersti Alveberg den gylne øya hvor mennesker ikke er «stressa i jakten på ting» og har unngått å bli «forflatet av vestlig McDonald's-kultur».)

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/08/01/404307.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagbladet har litt for mange journalister som fortsatt blir våte nedentil ved tanken på 1968, desverre. Cuba er intet lykkeland. Forholdene der er bedre enn de var før Castro og bedre enn i mange andre Latin-Amerikanske land, men øyen er fortsatt et diktatur. Dessuten har resten av Latin-Amerika opplevd en bølge av demokratisering siste 10-15 år. Cuba har stått stille. Etter Sovjets bortfall holder i tillegg økonomien på å gå ned et visst sted.

Lenke til kommentar

sumptrollet skrev:

Cubas peso-økonomi har gått i dass forlengst. Det som i praksis styrer Cuba fremover idag er United States dollars, som primært kommer fra turisme.

* gå fra historie-modus til 05.08.2004 *

Du har rett.

Dollarene kommer vel forresten mest fra cubanere bosatt i Florida?

Lenke til kommentar
Etter Sovjets bortfall holder i tillegg økonomien på å gå ned et visst sted.

Cubas peso-økonomi har gått i dass forlengst. Det som i praksis styrer Cuba fremover idag er United States dollars, som primært kommer fra turisme.

Er ikke noe rart at økonomien er rompekjørt etter flere tiår med boikott fra USA.

Lenke til kommentar
Etter Sovjets bortfall holder i tillegg økonomien på å gå ned et visst sted.

Er ikke noe rart at økonomien er rompekjørt etter flere tiår med boikott fra USA.

Økonomien gikk i dass det øyeblikket Sovjet sluttet å eksistere.

Lenke til kommentar
Prøver du å si at USAs umenneskelige boikott ikke har noen skyld i forholdene på Cuba?

Så du sier at et "kommunistisk" land er avhengig av et kapitalistisk for å overleve?

Hadde det ikke vært for dollarturister så hadde Cuba vært totalt kaos. Castros sterkeste handelsvare pr idag er jo cubanske ungdommer som horer seg. Hadde boikotten vært hevet så hadde ikke det endret stort, Cuba har jo ikke noenting å selge. Sukkerindustrien deres er ikke konkurransedyktig på verdensmarkedet.

Lenke til kommentar
Prøver du å si at USAs umenneskelige boikott ikke har noen skyld i forholdene på Cuba?

Så du sier at et "kommunistisk" land er avhengig av et kapitalistisk for å overleve?

Hadde det ikke vært for dollarturister så hadde Cuba vært totalt kaos. Castros sterkeste handelsvare pr idag er jo cubanske ungdommer som horer seg. Hadde boikotten vært hevet så hadde ikke det endret stort, Cuba har jo ikke noenting å selge. Sukkerindustrien deres er ikke konkurransedyktig på verdensmarkedet.

Når ble Cuba kommunistisk? At Cuba idag er råttent er klart, at det er avhengig av turisme er klart. Men hvorfor du fokuserer så jævlig på det forstår jeg ikke. Poenget mitt er at Cuba, som alle andre land er avhengig av andre land. Når det største landet i regionen, som burde vært en ypperlig handelspartner boikotter landet tiår på tiår uten noe særlig argument, så er det klart at økonomien vil kollapse. Hvorvidt ting ville forandret seg om boikotten hadde blitt hevet anser jeg som likegyldig, boiotten ER der og hindrer Cuba i å utvikle seg, som den har gjort i mange tiår. Forsåvidt så er det utrolig at Cuba klarer seg så godt som det gjør med tanke på USAs sanksjoner og stadige aggressive tilnærmelser.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hvorfor er Cuba sa innmari avhengig av USA da olsen?

Kan ikke resten av verden gi det Cuba trenger da? Hm?

Jo, det kan de absolutt. Nok en gang trenger du a bruke USA som syndebukk nar det ikke er deres feil. Det er ingen grunn for at Cuba ikke skulle klare a gjore det bedre, de har jo hele resten av verden a forhandle med.

Neste ting du pastar er vel at Iran skal ga rett til helvete fordi USA boikotter dem. Oi, det gjor de visst ikke, oooops.

Lenke til kommentar
Vel, jeg for min del kunne ha tenkt meg litt cubanske sigarer, noe som mangelvare for tiden.

Skulle ikke være noe problem å få tak i...

Dra så langt som til Jomfruøyene og de selger det på gaten. Bare du er på de britiske, da, men det er jammen ikke store problemet å få tak i. Men så er det diskusjonen om cubanske sigarer er noe spess, og om de er populære fordi de ikke er lovlige.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Fordi USA er en av de nærmeste naboene til Cuba.

Men jeg etterlyser argumenter for boikotten.

Latin-Amerika eksisterer ikke lenger da eller?

Jeg har ikke argumentert for boikott av Cuba, men jeg syns det er litt patetisk a gi USA skylden nar Cuba kan faktisk fa det de trenger fra hele resten av verden. De klarte jo seg "utmerket" nar de var bestevenner med USSR... Og de er jo langt unna...

Lenke til kommentar
Vel, jeg for min del kunne ha tenkt meg litt cubanske sigarer, noe som mangelvare for tiden.

Cubanske cigarer finner du i nettbutikken til Sol Cigar www.solcigar.no

Her finner du blant annet Cohiba Lanceros som er sigaren Fidel Castro røkte. Dyrt er det, men det er ekte vare. Cubanske sigarer er forøvrig fullstendig lovlige her til lands.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...