Melfacion Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Etter å ha oppgradert både kjerne og NVIDIA-drivere fikk jeg problemer med at programmer sluttet å virke. I første omgang var det rester av de gamle NVIDIA-driverne som hang igjen, men etter å ha fikset dette er det fortsatt noe som ikke stemmer. Har 3 forskjellige terminal-emulatorer innstallert, men ingen av de vil virke. xterm gir ikke lyd ifra seg i det hele tatt, og gnome-terminal kommer opp uten tekst eller mulighet til å skrive, det samme gjør konsole. noen som har noen tips? evt. hvilke andre opplysninger trengs for å hjelpe? setter pris på all tilbakemelding. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Er det kun X som ikke virker? Virker konsollen? (control-alt-f1). Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Etter å ha oppgradert både kjerne og NVIDIA-drivere fikk jeg problemer med at programmer sluttet å virke. I første omgang var det rester av de gamle NVIDIA-driverne som hang igjen, men etter å ha fikset dette er det fortsatt noe som ikke stemmer. Har 3 forskjellige terminal-emulatorer innstallert, men ingen av de vil virke. xterm gir ikke lyd ifra seg i det hele tatt, og gnome-terminal kommer opp uten tekst eller mulighet til å skrive, det samme gjør konsole. noen som har noen tips? evt. hvilke andre opplysninger trengs for å hjelpe? setter pris på all tilbakemelding. Det virker nesten som at du har problemer med de virtuelle terminalene, PTY'er. Dette er en del av /dev-filsystemet. Derfor er det essensielt at du har markert av støtte for "standard unix PTY's" (eller liknende). Jeg vet ikke så mye om hvordan de virtuelle terminalene i konsollet virker mht. til dette, men du kan jo sjekke om de virker med ctrl+alt+F[1-6], slik som fjotten foreslår. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Er det kun X som ikke virker? Virker konsollen? (control-alt-f1). ja, det er kun under X jeg ikke får kontakt med terminalen. ctrl-alt-f1 - f6 fungerer bra. Det virker nesten som at du har problemer med de virtuelle terminalene, PTY'er. Dette er en del av /dev-filsystemet. Derfor er det essensielt at du har markert av støtte for "standard unix PTY's" (eller liknende). Jeg vet ikke så mye om hvordan de virtuelle terminalene i konsollet virker mht. til dette, men du kan jo sjekke om de virker med ctrl+alt+F[1-6], slik som fjotten foreslår. Ja, det kan virke som om de virtuelle terminalene ikke er helt på talefot med meg. når du sier at støtte for standard unix PTY's må være markert, hvor er du da? kjernekonfigurering? X konfigurering? annen konf? Kan sikkert legge til at jeg ikke har kompilert kjernen selv, men lastet ned via apt-get. Distroen jeg bruker er PCLinuxOnline som er en distro basert på Mandrake 9. Håper dette hjelper. takker for hjelp hittil, setter pris på tilbakemeldinger, evt. andre steder det kan være lurt å spørre for å få et svar på spørsmålet. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hrm.. har du prøvd med en annen bruker? Lenke til kommentar
drall Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Har du aktivert (menuconfig) Device Drivers ---> Character Devices ---> [*] Unix98 PTY support ? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Hrm.. har du prøvd med en annen bruker? funker ikke noe bedre som root, og ikke noe forskjell om jeg bruker gnome, kde eller fluxbox Har du aktivert (menuconfig) CODE Device Drivers ---> Character Devices ---> [*] Unix98 PTY support ? hvordan gjør jeg det? skal jeg bare skrive menuconfig? da får jeg i såfall command not found. som sagt har jeg ikke kompilert kjernen selv hvis det har noe å si. EDIT: hvis jeg ikke har gjort noe feil har jeg verifisert at Unix98 PTY Support er haket av for. Det jeg gjorde var følgende: cd /usr/src/linux-2.6.7-2.tmb.3mdk make menuconfig 2.6.7 er kjernen jeg bruker nå. men jeg gir meg ikke... skal klare å løse problemet på en eller annen måte. Endret 6. august 2004 av Melfacion Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hmm. Hvis du er helt sikker på at du har haket av for Unix PTY'er (og satt standard antall PTY'er) begynner jeg nesten å lure på om det er noe trøbbel i oppstarten, hvor de virtuelle terminalene settes opp. Altså kan det ha skjedd en endring i init-skriptene... Kanksje som en følge av en pakkeoppgradering? Men kan du huske eksakt HVA du har gjort og installert siden den virket og til det punktet du oppdaget at virtuelle terminaler ikke virket? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 ok, her er hva jeg har gjort: I utgangspunktet hadde jeg et helt fint fungerende system med NVIDIA driver og 2.4 kjerne. Så lastet jeg ned nye NVIDIA drivere sånn at jeg kunne få det flotte verktøyet nvidia-settings eller noe sånt. (som forøvrig funker helt fint). så prøvde jeg å skrive sh NVIDIA-installer, og etter å ha slått av X serveren og prøvd på nytt var beskjeden at den trengte src filer til kjernen min. Dette var fraværende, og med godt mot fyrte jeg opp synaptic og hentet ned en ny kjerne med tilhørende src filer. neste punkt var å redigere lilo.conf, så jeg fikk bootet den nye kjernen, og dette gikk også bra. etter å ha kjørt en omstart fikk jeg beskjed om at X ikke ville starte pga. NVIDIA drivere den ikke var så glad i lengre. jeg gjorde så mitt ved å kjøre NVIDIA-installeren igjen, og etter en liten feilmelding (noe med at rivafb var kompilert inn i kjernen og at den ikke likte det) fikk jeg beskjed om at installasjonen var vellykket. Kjørte i gang med init 5, og fikk den velkjente NVIDIA splash screen før gdm dukket opp. alt vel hittil. logget så inn, og hadde store problemer med å bruke diverse programmer. men XMMS, nautilus og totem funket fortsatt, så jeg klarte meg i noen dager. Nysgjerrig på hva som gjorde at ting ikke virket lengre prøvde jeg å starte gnome-terminal, men fikk ingen tekst i vinduet i det hele tatt. ctrl+alt+f1, logge inn som root, og prøve å starte programmer derfra. skjønte etterhvert at NVIDIA driveren og k3b ikke ville samarbeide, og renset alle filer som het NVIDIA fra disken, og innstallerte driveren på nytt. Da startet k3b igjen + diverse andre programmer, men terminalene var fortsatt like døde. og her er jeg fortsatt. kan legge til at en del andre programmer starter, men lukker seg etter ca. 5-10 sekunder (f. eks. amsn, mozilla-firefox ++) Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Du har jo nesten flere problemer enn jeg har med ATI-driverne :-D ! Såvidt jeg husker kunne man ikke kompilere inn støtte for rivafb i kernelen samtidig som nvidia-driverne brukes. Jeg fjernet rivafb fra kernelen og brukte vesa-driveren istedenfor. Hva som skjer hvis du IKKE gjør det, har jeg ingen peiling på! JEg er også usikker på hvilken rolle framebuffer-drivere spiller i X og virtuelle terminaler. Men kanskje er dette en medvirkende faktor til dine problemer? synaptic sier du? Jeg oppgraderer aldri (!) kernelen herfra; Aner jo ikke hvordan de pakkessystemene voldtar oppsettet hvis man lar de ta kontrollen. Istedenfor bruker jeg den offisielle kernelen patchet med con kolivas sine patcher. Sistnevnte skal visstnok øke responsen og redusere latency i kernelen. Men for å få ting klart: Hva slags kernel bruker du nå (altså output til uname -r)? Endret 6. august 2004 av Manuel Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg må melde pass i hvert fall, har ingen gode forslag. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 linux-2.6.7-2.tmb.3mdk er kjernen jeg bruker nå, noe uname -r kunne bekrefte. beklager hvis det er uklarheter ute og går, men min erfaring med kjerner er begrenset til den siste uka. men man lærer så lenge man lever. forøvrig har jeg tillit til alt som ligger i apt-get kildene mine, men at kjerneutbytte skulle bli så vrient hadde jeg ikke sett for meg. noen forslag til hvor det er lett å få hjelp til problemet? skal legge inn en post på distroen sitt supportforum etterpå, der vet jeg det er mye kompetanse ute og går, men ellers noen tips? jeg har voldtatt alt som heter google uten å komme fram til noen god løsning Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det eneste tipset jeg kan komme på nå er å prøve kernelen som er tilgjengelig på www.kernel.org. Pakk ut kernelen i /usr/src og sett den opp på samme måte som den "gamle". Virker det ikke da, må det være noe med oppsettet av terminalene som skyldes problemene. Lenke til kommentar
drall Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Tipper det er rivafb som lager trøbbel for deg. Du kan enten kompilere kernelen på nytt uten rivafb, eller finne en boot-option som skrur av fb. Du kan f.eks. prøve å appende video=vesafb til kernelen i lilo/grub. For å finne ut om kombinasjonen rivafb/nvidia er problemet kan du kanskje teste X med "nv" driveren? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Det eneste tipset jeg kan komme på nå er å prøve kernelen som er tilgjengelig på www.kernel.org. Pakk ut kernelen i /usr/src og sett den opp på samme måte som den "gamle". Virker det ikke da, må det være noe med oppsettet av terminalene som skyldes problemene. skal prøve en ny selvkompilert kjerne hvis ikke problemet løser seg selv i løpet av kvelden. Nå står maskinen og gjør en full system upgrade via Synaptic (noe den forøvrig gjorde på lørdag også), men denne gangen med SMART upgrade valgt. Da jeg så endringslista ble jeg umiddelbart skeptisk ettersom alt som het Xfree forsvant i dragsuget om jeg hadde trykket OK, men nå tar jeg i allefall sjansen, kanskje dette løser problemene en gang for alle. Tipper det er rivafb som lager trøbbel for deg. Du kan enten kompilere kernelen på nytt uten rivafb, eller finne en boot-option som skrur av fb. Du kan f.eks. prøve å appende video=vesafb til kernelen i lilo/grub. For å finne ut om kombinasjonen rivafb/nvidia er problemet kan du kanskje teste X med "nv" driveren? har allerede prøvd å bruke nv og vesa som drivere uten noe bedre resultat. får håpe alt løser seg nå. kanskje en reinstallasjon av X serveren er det som skal til. takk for all hjelp hittil. Endret 6. august 2004 av Melfacion Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 kan være at /dev/pts ikke er mountet. Dette kan du undersøke med kommandoen "mount" Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) skal prøve en ny selvkompilert kjerne hvis ikke problemet løser seg selv i løpet av kvelden. Nå står maskinen og gjør en full system upgrade via Synaptic (noe den forøvrig gjorde på lørdag også), men denne gangen med SMART upgrade valgt. Da jeg så endringslista ble jeg umiddelbart skeptisk ettersom alt som het Xfree forsvant i dragsuget om jeg hadde trykket OK, men nå tar jeg i allefall sjansen, kanskje dette løser problemene en gang for alle. Jeg stoler heller ikke på synaptic. Iallfall ikke ved "dist-upgrade". Jeg har selv opplevd at programmet "avvelger" programmer jeg ønsker. Uansett så har X ingenting med virtuelle terminaler å gjøre, da det rett og slett hverken er x-serveren eller x-klienten sitt ansvar å sørge for disse. Du kan prøve, men jeg blir overrasket hvis det er kun en reinstallasjon av Xfree som skal til for å løse problemene. Hvis kernelen er riktig konfigurert er det på tide å se på om maskinen monterer dev-filsystemet riktig og at PTY'er blir satt opp, slik som Harkonnen skriver. Det skal skje et sted i oppstartsskriptene. F-eks på denne PC'en som kjører Debian er ikke virtuelle terminaler tilgjengelige i runlevel 1, det være seg i konsoll eller X (som ikke fungerer i runlevel 1 pga. manglende parametre) Endret 6. august 2004 av Manuel Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Han skriver vel tidligere at terminalene virker (control-alt-f1 osv) så det er jo tydeligvis et x-relatert problem. Når det gjelder dist-upgrade, så fungerer den (som dere jo har lagt merke til) litt annerledes enn vanlig upgrade Jeg har ikke gidde satt meg inn i forskjellen, men tror det er noe med at upgrade slavisk prøver å oppgradere hver innstallert pakke, mens dist-upgrade tar noen andre hensyn i tillegg. Så ja, den kan f.eks. foreslå å fjerne KDE eller noe sånt. Vel, nå svarer jeg på ting jeg egentlig ikke har noe greie på. Lenke til kommentar
drall Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 kan være at /dev/pts ikke er mountet. Dette kan du undersøke med kommandoen "mount" Lurt. Prøv kommandoen mount none /dev/pts -t devpts Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 da er jeg tilbake etter helga, maskinen har stått her på jobben, så jeg har ikke sett noe mer på det. dist-upgraden gikk rett i dass, og nå er ikke maskinen brukandes til noe. hele X systemet ble borte, noe jeg antok kunne skje, men det største problemet er at nettverket mitt sluttet å virke. Under 2.6.7 kjernen vil ikke maskinen motta ip under oppstart, men får det senere hvis jeg kjører dhclient. under 2.4 kjernen får den ip under oppstart. Det går helt greit å pinge adresser (f.eks. vg.no har et snitt på 10ms), men jeg får ikke kontakt gjennom andre programmer (lynx vg.no gir meg beskjed om at den ikke finner siden, og kanskje enda viktigere: apt-get install X11 finner ikke kildene ) har nå bootet på en live-cd, men er usikker på hva jeg gjør videre. hva kan være grunnen til at jeg ikke får kontakt med adresser som jeg faktisk får pinget? tror jeg må gi opp snart, og installere på nytt... takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå