Gå til innhold

Forumfolk på Assembly 04?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Assembly var hvertfall et viktig dataparty i Finland for demoscenen på tildlig/midten av 90-tallet, var vel hovesaklig for Amiga-scenen, der de møttes og hadde kompoer i demokoding av forskjellige størrelser. Nå er det vel bare en fordømt fjortis-CS compo det også. Når det holdes demokompoer på parties nå er det nesten ingen som vet hva en demo er engang.

Demokoderne var sett på som eliten av datanerder. De kunne presse alle mulige rare effekter ut av CPU'ene med sine magiske fingerbevegelser over tastene.

Ikke brukte de svære 3d-programmer heller, men ren maskinkode som påvirket grafikken i perfekt takt med musikken som musikerne i gruppa hadde snekra.

 

Husker når man satt og venta og sjekka alle BBS'ene man hadde tilgang til mens et stort demoparty gikk av stabelen, i håp om å få vinnerdemoene først, så man kunne spre dem videre og få credz.

*grumle*

 

*føle seg gammel*

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Assembly var hvertfall et viktig dataparty i Finland for demoscenen på tildlig/midten av 90-tallet, var vel hovesaklig for Amiga-scenen, der de møttes og hadde kompoer i demokoding av forskjellige størrelser. Nå er det vel bare en fordømt fjortis-CS compo det også.

Der tar du delvis feil. Det er fortsatt hovedsaklig gutta fra Future Crew som arrangerer, og selv om de er hardcore scenere, har de valgt å slippe inn gamere også. Assembly er delt i tre saler.

Hovedsalen, der alle kan sitte

Oldskool-area, der man må kunne vise til resultater fra demoscenen for å slippe inn

Gamers Haven, der det er fokus på spill.

 

Dermed har du rett i at det avholdes spillcompoer her, men det er fortsatt et fokus på scenen. Democompoene får stor respekt, alle skrur av skjermer, lys og lyd med en gang en compo skal vises. I tillegg er det masse interessante seminarer her. Selv er jeg demoscener, og har oldskool-billett, og burde derfor være den første til å irritere meg hvis jeg oppdaget at jeg var på et CS-party. Og det føler jeg definitivt ikke at jeg er. For ordens skyld, jeg sitter i hovedsalen, da jeg er der sammen med noen av mine non-scener-venner. Kan forøvrig også nevne at jeg sitter i musikk-juryene, og intstrumental-compoen fikk i år inn 54 biddrag. Scenen er ikke død på Assembly! :)

 

Edit: Hvis du føler deg gammel, dra på Asm eller Breakpoint, der vil du møte likesinnede! :)

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Bitex, du burde virkelig ta deg en tur til ASM05! Jeg har akkurat sett Oldskool-compoene, der faket de 3D på Sinclair 128 og VIC 20, og kjørte rimelig avanserte demoting på C64. I tillegg fikk jeg bakoversveis og frysninger på ryggen av noen av 4k-introene, det er utrolig hva folk får til på 4096 bytes. Her er det ikke snakk om mp3 og 3d-studio! :) Hvis det skulle være noen tvil, demoscenen lever i beste velgående, og det er fortsatt mange som kan kode skikkelig. Gutta i Farbrausch sa forøvrig tidligere idag at de trodde vanlige demoer kom til å forsvinne som egen gren, og slås sammen med wild-compoene, mens vi ville få en fremvekst i 64k og 4k-demoer.

Lenke til kommentar

Knatten: var det noen amiga-folk på ASM i år? Det er liksom den scenen jeg var opphengt i. PC/Atari-scenen var for oss det ypperste AVSKUM hehe.

Leste alltid partyrapportene i Svenska Datormagazin fra ASM, The Party, TG osv.

Ingen spillkompoer overhodet. Og folk var MYE mere sosiale, var masse festing på hotellrom. Nå sitter bare 80% og chatter på IRC med hverandre.

 

Men her sitter man nå med egen PC anyways, så jeg tapte for makta (A1200'n gikk i stykker etter mange års tro tjeneste, og jeg ville spille Daggerfall som jeg så hos en kompis).

Savner alle timene foran Octamed og Soundtracker (musikkprogram ja).

Nå spiller jeg synth i metalband, kan sikkert si at demoscenen ga meg mye god bakgrunn for musikkproduksjon.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Knatten: var det noen amiga-folk på ASM i år?

Jada, det var det. De stilte hvertfall i Oldskool demo-compoen vet jeg. Litt synd er det likevel at de må konkurrere i samme klasse som Zinclair128- og VIC20-gutta, men det er grenser for hvor mange compoer man kan ha. VIC-gjengen ble tydelig inspirert av dette, og kjøre på en scroller; "What? Amiga500s in the oldskool-compo? We need a mod-player!", og så hadde de jammen laget en mod-player med spectrum analyzer til Vic20. Så her er det fortsatt mye moro!

 

Men, såklart er det ikke et rent demoparty lenger, det merker man jo. For slikt må man vel på Breakpoint eller noe. Likevel, oppe i oldskool-area er det et rolig og bra miljø, og scenen er mye større på Asm enn på f.eks. TG.

Lenke til kommentar
Knatten: var det noen amiga-folk på ASM i år?
har ikke sett noen bra 64k/4k compoer siden laxity på TG '96 tror jeg...

noen som har noen linker til noen nye bra?

 

Amigafolket, her representert ved Push Entertainment, tok en overlegen seier i 4k-compoen i år, med en helt utrolig intro kalt "Rebirth". Den anbefales sett, og kan lastes ned herfra: http://www.scene.org/dir.php?dir=/parties/...assembly04/in4k . Dersom du ikke har Amiga kan du laste den ned i .avi-format her: http://www.scene.org/dir.php?dir=%2Fpartie...eo_conversions/ . Den fila er naturlig nok noe over 4k, men du får bare stole på arrangørene, originalen er så liten! :)

 

Edit: Fikset link til flyttet video-fil.

Endret av knatten
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...