Gå til innhold

Spørsmål angående 9800pro og np.

Innos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så jeg kan like så godt kjøpe dette og flashe det til xt like så godt som å kjøpe dette og flashe det tl xt? :) Eller må jeg ha aiw versionen?

Og de vil yte like bra? Eller vil pro være bedre fordi den har mer mhz i utgangspunktet, og derfor få mer pluss enn se?

Men hvorfor anbefaler alle pro da?

edit: Er dette bedre enn 256 bits versionen med 128mb ram hvsi jeg flasher det?

Btw har hw.no mirc? Hadde vært mye mye enklere!

Btw er saphire bedre en powercolor?

Mange spørsmål! Men lurer på mye.

Endret av hba
Lenke til kommentar
Så jeg må klokke for at se flasha til xt ska bli like bra som flasha pro?

Er klokking av skjermkort vanskelig? Hvordan gjøres det?

For at SE skal kunne bli flashet til PRO MÅ kortet klare å klokkes til PRO hastigheter uten at det får "artigefakter".

Klarer den det kan du flashe det til PRO. For at SE/PRO skal kunne bli flashet til XT MÅ kortet klare XT hastigheter uten at det får "artigefakter".

Vil tro at SE flashet til XT vil yte omtrent likt som PRO flashet til XT.

Klokking er ikke noe vanskelig. Du laster ned et program som POWERSTRIP, eller RVATUNER og klokker kortet der fra.

Endret av svalbard
Lenke til kommentar

Litt of-topic men vil helst ikke lage ny thread på et annet frum, er det like lett med cpu? Kan jeg ødelegge skjermkort/cpu ved å klokke for mye?

Hvis det er så lett tror jeg jeg kjøper msi sitt r9800pro, de skal visstnokk kune klokkes til over det et fullt klokka xt kort er! :!:

Lenke til kommentar
R9800XT bruker DDR2 minne, så i teorien burde R9800np og R9800Pro være noe raskere med XT hastighet pga lavere latency. Men på en annen side har R9800XT 256MB VRAM.

Trudde DDR 2 hadde høyere latency enn DDR1, men klarte å "åpne/lukke" sine transistorer raskere? (Det som definerer MHz ;))

Lenke til kommentar
Litt of-topic men vil helst ikke lage ny thread på et annet frum, er det like lett med cpu? Kan jeg ødelegge skjermkort/cpu ved å klokke for mye?

Hvis det er så lett tror jeg jeg kjøper msi sitt r9800pro, de skal visstnokk kune klokkes til over det et fullt klokka xt kort er! :!:

Nei, det er ikke like lett med CPU. Da må du som regel inn i BIOS å justere FSB. (på noen HK kan du klokke i fra windows) Mer kan du lese her.

Ja, du kan ødelegge skjermkort/CPU ved for mye overklokking. Anbefaler å ta små "steg" omgangen.

Lenke til kommentar
Så jeg kan like så godt kjøpe dette og flashe det til xt like så godt som å kjøpe dette og flashe det tl xt? :) Eller må jeg ha aiw versionen?

Og de vil yte like bra? Eller vil pro være bedre fordi den har mer mhz i utgangspunktet, og derfor få mer pluss enn se?

Men hvorfor anbefaler alle pro da?

edit: Er dette bedre enn 256 bits versionen med 128mb ram hvsi jeg flasher det?

Btw har hw.no mirc? Hadde vært mye mye enklere!

Btw er saphire bedre en powercolor?

Mange spørsmål! Men lurer på mye.

9800 non-pro og SE er ikke det samme. non-pro er det samme som pro, men med lavere hastigheter.

Lenke til kommentar
R9800XT bruker DDR2 minne, så i teorien burde R9800np og R9800Pro være noe raskere med XT hastighet pga lavere latency. Men på en annen side har R9800XT 256MB VRAM.

Altså, 9800XT har aldri brukt DDR2 minne, men DDR1 som arbieder på 2.5ns, som tillater mere klokking.

og det ang det det 9800 kortet med 256 mb, det er 128bits bus, og klarer da ikke å bli flashet. Det fiunker så absolutt ikke å få et fullverdig 9800 kort ut av det greunnet dette. Kjøp enten 9800pro eller 9800SE, disse kommer som regel med XT kjerne fra alle produsenter. Disse har og 2.8ns minne som pro har, og som klarer å klokke til pro uten problemer. på 9800SE må du forøvrig først åpne 4 pipelines til. Så om du ikke orker gjøre det, er 9800pro det beste, og du trenger bare klokke. Det du og må huske, er å kjøpe de kortene med 256bits bus, altså minnet i L-Form. Sapphire leverer kort med både 128 og 256, så pass opp! ;)

Lenke til kommentar
Altså, 9800XT har aldri brukt DDR2 minne, men DDR1 som arbieder på 2.5ns, som tillater mere klokking.

Nei det stemmer, det var 256MB utgaven av R9800Pro (256bit) som brukte DDR2 minne. :blush:

Tenker ikke helt klart fortiden. Jeg kan unnskylde meg med at jeg har vært i en litt alvorlig bil ulykke som går dårlig ut over økonomien :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...