Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt så mye om at irc er desidert lettest å hacke gjennom tilleg til man får lett virus.

Er IRC trykt?

Har opplevd en hack og masse virus gjennom dette.

Hackingen var heldigvis av noen som skulle demostrere :D

Endret av Stian2345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en sikret pc' så skulle det ikke være noe problem. Men da må du ha en personlig firewall eller lignende som blokkerer angrep.

Lagde nettop en ny topic angående det - så følg linken der og sjekk om pc'en din er utsatt.

Lenke til kommentar

Problemet med IRC er at så mange folk prøver å utnytte at det generelle kunnskapsnivået på store kanaler er veldig lavt. Jeg har sett noen spamme /decode-kommandoer på store kanaler som skal 'fjerne spam', eller noe annet 'nyttig'. Det sånne kommandoer i virkeligheten gjør er å lage 'irc-virus', som er trojaner, samt at klienten din spammer /decode-kommandoen videre uten at du vet det.

Folk som synes de er veldig 1338 fordi de klarer å gjøre noe rart med irc-klienten din er generelt svært usikre mennesker som ikke har noe bedre å gjøre enn å ødelegge for andre.

Lenke til kommentar

følgende protokoller er ikke sikre:

IRC

HTTP

FTP

SFTP

HTTPS

MSN messenger

SSH

TCP/UDP/IP

ARP

DC

fasttrack

POP3

IMAP

SMTP

+++

Generelt: Internett er ikke sikkert. Spørsmålet er bare hva du gjør for å sikre deg og gjør det mest mulig vanskelig for andre å gjøre ugang på. Greit nok, du kan bruke sftp i stedenfor ftp, imaps/pop3s i stedenfor imap/pop3, men det gjør det fortsatt ikke umulig å ødelegge for deg (bare at det gjerne krever litt mer arbeid for å lese trafikken/litt bedre verktøy).

Eneste som nytter er å prøve å unngå å gjøre ting du ikke veit hva er (åpne vedlegg på mail fra ukjente personer eller vedlegg fra kjente personer du ikke ventet deg, kjøre kommandoer noen forteller deg på IRC/andre steder, trykke på bilder på Nettet) og å kjøre antivirus/brannmur (helst hardware mener nå jeg, men software funker det også)

Lenke til kommentar
Så lenge man holder seg oppdatert med normal mIRC (Ikke script eller liggnende), har sikkret pc`en, og ikke tar i mot filer som sendes automatisk eller klikker seg inn på alle linker som blir gitt ut så skal ikke det være noe problem.

hmm, jeg bruker NNscript for mIrc. Mener du at script generelt er mer sårbare for virus mm?

Lenke til kommentar

Du kan jo sniffe.

1. Du må få tilgang til pakkene. Det er ikke akkurat broadcast heller.

2. Du må finne ut hva slags kryptering det er md5, 3des o.s.v.

3. Du må dekryptere, ved mindre du klarer å få tak i nøkkel via timing ( noe som krever flere hundre loginer )

Lenke til kommentar
Så lenge man holder seg oppdatert med normal mIRC (Ikke script eller liggnende), har sikkret pc`en, og ikke tar i mot filer som sendes automatisk eller klikker seg inn på alle linker som blir gitt ut så skal ikke det være noe problem.

hmm, jeg bruker NNscript for mIrc. Mener du at script generelt er mer sårbare for virus mm?

Nei, men script er ofte basert på eldre versoner av Irc. Eldre versoner har som oftest en eldre sikkerhet å lar seg lure av alt det nye som kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...