Gå til innhold

beste pci express under 2500?


dacr0w

Anbefalte innlegg

Hei, skal bestille et pci express til min Shuttle SB81P. Vil ikke betale mer enn 2500kr. Hva er det beste jeg får til den prisen? Har egentlig lyst på Radeon, men dersom Nvidia er mye bedre....

 

Har forøvrig sett på x600xt men det ser ut som om den er litt for slapp for Doom3; stemmer dette? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nope blir ikke så mye forskjell..enda...

 

Goophy: det er ikke pga AGP->PCIe broa de er "treige". Dagens kort utnytter ikke AGP 8X fullt ut engang..

 

Men man vil se bittesmå forbedringer på grunn av lavere latency (iogmed at PCIe vitsnok er full duplex, mens AGP bare er halv duplex (kan ikke sende og motta samtidig)

 

Og det er bare nVidia sine kort som bruker AGP-> PCIe bro. Alle ATi kort med PCIe interface er "native" PCIe kort...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og det er bare nVidia sine kort som bruker AGP-> PCIe bro. Alle ATi kort med PCIe interface er "native" PCIe kort...

 

ATi bruker akkurat samme PCIe bro teknikk som Nvidia. Forskjellen er at ATi er flinkere til å gjømme den ved å putte den på samme brikken isteden for å bruke en ekstern brikke ala Nvidia. Ytelsen blir det samme.

Lenke til kommentar
Pr i dag tror jeg dette kortet best under 2500: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301335&cks=PRL

 

Men det er ikke tilgjengelig enda.

Det er der nå, og det er nok et meget godt kjøp for under 2500 ja ;)

Det banker jo X600XT, så gå for dette kortet du. Bestill fort, så slipper du at noen andre snapper det foran nesen din. Holdt på å skje med meg når jeg skulle bestile 6800 kortet mitt igår :cry: en fikk heldigvis det nest siste de hadde :w00t:

Lenke til kommentar
ATi bruker akkurat samme PCIe bro teknikk som Nvidia. Forskjellen er at ATi er flinkere til å gjømme den ved å putte den på samme brikken isteden for å bruke en ekstern brikke ala Nvidia. Ytelsen blir det samme.

Ifølge propagandaen til nVidia ja. Men dette stemmer ikke.

Det er godt mulig. Jeg har bare sett en test av dette og der så det ut som om ytelsen var relativt lik på begge løsninger. Nå har vel også nvidia sagt at neste generasjon blir native PCI-e. Vet ikke helt når de implementerer dette men det er vel ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Ifølge propagandaen til nVidia ja. Men dette stemmer ikke.

Hmmm...

 

Har sett tester på AGP vs. PCIe både på 6800 kort og på X800, det er boirtimot ingen forskjell. Akkuratt som det er bortimot ingen forskjell på AGPx4 vs. AGPx8

 

Ergo taper ikke nVidia noe på å bruke HSI per dags dato, utenom at det koster litt mer for produsentene. De tjener derrimot masse på å ikke måtte kjøre tap-out på to nesten identiske brikker

 

GeForce 6600 kommer til å kjøre native PCIe, og bruke HSI til å gjøre om PCIe tiol AGP

Lenke til kommentar
ATi bruker akkurat samme PCIe bro teknikk som Nvidia. Forskjellen er at ATi er flinkere til å gjømme den ved å putte den på samme brikken isteden for å bruke en ekstern brikke ala Nvidia. Ytelsen blir det samme.

Ifølge propagandaen til nVidia ja. Men dette stemmer ikke.

Tror nok de røntgen bildene av en ATi chip hvor en liten firkant er "påmontert" på ene siden er bevis nok.

 

Hadde det faktisk vært nativ PCIe så hadde chippen vært en hel firkant, ikke to firkanter. PCIe interfacet trenger ikke vesentlig mer eller mindre transistorer enn AGP så hvorfor ATis "native PCIe" interface plutselig krevde 2X plassen av et vanlig AGP interface samt en egen "brikke i brikken" kan vel være litt.. uhm.. mistenkelig? :whistle:

 

Edit:

nvidia_fud.JPG

 

Ooohh en "6 kantet" chip.. så normalt :ermm:

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Ville personlig ventet med PCIe en stund til. Dette med tanke på at teknologien ikke har blitt testet for fullt enda. Det dukker sikkert en masse småproblemer opp.

Kjøper du en maskin med AGP8x og f.eks et Radeon 9800Pro som du får for rundt 1800 kr, vil dette yte bedre en X600XT utfra det jeg har hørt vell og merke :)

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Raptor]Hmmm...

 

Har sett tester på AGP vs. PCIe både på 6800 kort og på X800, det er boirtimot ingen forskjell. Akkuratt som det er bortimot ingen forskjell på AGPx4 vs. AGPx8

Jeg kommenterte påstanden om at ATi bruker bridge chip løsning og ikke om ytelsen. Dette blir i stor grad opp til spill utviklerne.

 

Ergo taper ikke nVidia noe på å bruke HSI per dags dato, utenom at det koster litt mer for produsentene. De tjener derrimot masse på å ikke måtte kjøre tap-out på to nesten identiske brikker.

NV45 og sikkert også NV43 har GPU'en og HSI chipen på samme package og ikke som en ekstern chip slik med GeForcePCX.

 

Tror nok de røntgen bildene av en ATi chip hvor en liten firkant er "påmontert" på ene siden er bevis nok.

 

Hadde det faktisk vært nativ PCIe så hadde chippen vært en hel firkant, ikke to firkanter. PCIe interfacet trenger ikke vesentlig mer eller mindre transistorer enn AGP så hvorfor ATis "native PCIe" interface plutselig krevde 2X plassen av et vanlig AGP interface samt en egen "brikke i brikken" kan vel være litt.. uhm.. mistenkelig?

Ifølge ATi er dette PCIe buffers som er en del av dems native PCi løsning. Demostrasjon av HDTV editering og samt tester av R9600XT og X600XT burde være bevis på at er snakk om en native PCIe løsning.

 

http://www.techreport.com/reviews/2004q2/i...x/index.x?pg=13

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...