[Atomic_Bomberman] Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Hei.- Jeg lurte bare på om det er noe som heter DX objektiv til dette kamera? Noen fortalte om 28-80 kit som var et såkalt DX objektiv. Kan dette stemme? Fikk oppgitt fra leverandør at 28-80 objektiv ikke er et DX objektiv. Hva er riktig? Det er ganske viktig, så jeg hadde satt stor pris på svar fra dere som kan dette. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Her kan du selv hvilke objektiver Nikon har, samt bildeeksempler. Du må bla litt ned på siden for å finne de ulike objektivene. Og prisene på objektiver, finner du her. Nikon 28-80mm er ikke et DX-objektiv, jeg ville heller satset på et 18-70mm DX-objektiv som har mye bedre vidvinkel. Det skal nevnes at det KAN være en "fare" i å satse på DX-objektiver dersom Nikon kommer med et 8MPiksel (eller fullformat) dSLR-kamera med større bildebrikke, for da kan man ikke lenger bruke DX-objektiver! Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Takk for svar. I følge Oslo Kameraservice er 28-80 objektivet, et DX objektiv. Nå blir ihvertfall jeg veldig usikker. Har du fasiten på dette? Kan det være at Nikon har et annet 28-80 DX objektiv? Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Søppelprat. Det er 18-70mm som er DX objektiv. 28-80mm er plastobjektiv og hvorfor folk velger denne kombinasjonen er utenfor min fatteevne. Du får jo nesten ingen vidvinkel med det heller. Her er komplett oversikt over linser fra nikon: http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=5 Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Takk for hjelpen begge to! Nå er jeg BOMBESIKKER Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Her Det skal nevnes at det KAN være en "fare" i å satse på DX-objektiver dersom Nikon kommer med et 8MPiksel (eller fullformat) dSLR-kamera med større bildebrikke, for da kan man ikke lenger bruke DX-objektiver! Vist kan man det. Bare fordi nikon skulle lansere et kamera med sensor større enn DX formatet gjør det ikke at de eksisterende eller fremtidige DX format kameraene plutselig slutter å virke. Husk at om nikon skulle lansere noe med større sensor så vil det kameraet ligge i 30-40000 kr. klassen. Kamera med anstendig pris vil nok være DX innen overskuelig fremtid. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 DX-objektivene er konstruert for det digitale (mindre) APS-lignende bildeformatet, og brukt på et fullformatskamera, eller kamera med større bildebrikke, vil du få et sørgelig resultat i hjørnene med kraftig vignettering. DX-objektivene er følgelig ubrukelige til større brikkeformater enn de er konstruerte for, FORDI uttegningssirkelen er for liten. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 DX-objektivene er følgelig ubrukelige til større brikkeformater enn de er konstruerte for, FORDI uttegningssirkelen er for liten. Det er det ingen som nekter på. Poenget er at DX objektiver er ikke ubrukelige bare fordi det skulle komme et kamera med større sensor. Det kommer til å eksistere DX kamera i tiår fremmover så de vil forbli høyst brukbare. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det kommer til å eksistere DX kamera i tiår fremmover så de vil forbli høyst brukbare. Å spå i "tiår" fremover, er vel noe drøyt? Bildebrikken er mer enn 30 - tretti år gammel, og INGEN har hittil kunnet forutsi den utviklingen som har skjedd. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det kommer til å eksistere DX kamera i tiår fremmover så de vil forbli høyst brukbare. Å spå i "tiår" fremover, er vel noe drøyt? Bildebrikken er mer enn 30 - tretti år gammel, og INGEN har hittil kunnet forutsi den utviklingen som har skjedd. Tror ikke helt du ser nøyaktig hvor dyrt og vanskelig det er å lage store billedbrikker. Det som utviklingen i all hovedsak har dreid seg om er å krympe kretsene man produserer slik at man kan presse stadig mer funksjonalitet på et lite omeråde. Hvis kriteriet er å øke størrelsen på brikken så vil du se at kostnadene for å oppnå dette knapt er blitt redusert de siste ti årene. Kostnaden pr. mm^2 Si areal endrer seg lite. Jeg synes derfor at det er rimelig trygt å spå at det vil bli solgt DX format kamera i både neste generasjon og generasjonen etter det (Ikke nødvendigvis bare DX format, men entry level vil være DX). Videre vil disse kameraene være i bruk lang tid etter de ikke lengre blir solgt, så å spå at DX kamera vil eksistere i aktiv bruk i ihvertfall 10 år føler jeg meg rimelig trygg på. Sannsynligvis blir det reellt mye lengre. Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Så konklusjonen blir da at DX objektiv ikke er det optimale for alle typer bilder? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 ' date='06/08/2004 : 18:56'] Så konklusjonen blir da at DX objektiv ikke er det optimale for alle typer bilder? Nei. Konklusjonen, om du vil, er at DX objektiver bare skal brukes på kamera med DX sensorer (Som til dags dato dekker alle nikons DSLR). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det kommer til å eksistere DX kamera i tiår fremmover så de vil forbli høyst brukbare. Å spå i "tiår" fremover, er vel noe drøyt? Bildebrikken er mer enn 30 - tretti år gammel, og INGEN har hittil kunnet forutsi den utviklingen som har skjedd. Nikon har selv uttalt at de ikke vil utvikle bildebrikker i full størrelse ennå. At de lanserer en helt ny optikk serie (DX) underbygger dette. Det koster veldig mange penger å utvikle en helt ny standard, og de ville tapt store penger på det, om de ikke hadde beholdt denne standarden i lang lang tid fremover. DX objektiver er det optimale for alle Nikons DSLR, da de er spesielt utviklet for dette formålet. Ikke finn på å kjøpe 28-80 objektivet som OKS feilaktig påstår er DX, for det er det ikke. Det er billigste sort, og med ett DSLR mister du vidvinkel med dette objektivet. Velg 18-70 DX som er ett bedre objektiv på alle mulige måter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå