Gå til innhold

Adobe Photoshop - "scripts?"

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det mulig å lage "scrpit" eller liknende til Adobe Photoshop CS eller Element 2.0 slik at man kan kjøre "Auto levels, auto contrast og auto color correction" på alle filene (jpg) i ei gitt mappe, samt å overskrive/lagre de med litt annet filnavn med minimal jpg komprimering?

Pleier å gjøre dette på de digitale bildene jeg tar, men det tar så sinnsykt lang tid å gjøre dette på hvert enkelt bilde og så å lagre de igjen etterpå.

Noen som har ei oppskrift, eller noe liknende som kan hjelpe?

Tommy!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Photoshop kan du lage noe som heter 'droplets' ut i fra actions som da automatisk kan gjøre ymse ting med et bilde.

Når du har lagd en 'droplet' slipper du bare enkeltbilder (eller hele mapper) oppå dennes ikon (Mac-måten med andre ord) og så går det av seg selv - du slipper til og med å starte/avslutte Photoshop :)

Edit:

Slik gjør du: File -> Automate -> Create droplet (har ikke oppgradert på en stund så jeg sitter med versjon 6.01)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Actions og batch redigering er laget for akkurat dette.

Du oppdretter en action ved å trykke "record-knappen" i actions paletten, og alt du gjør mens denne står på, blir tatt med i actionen. Når du har gjort hva du skal, trykker du stopp.

Gå til File > Automate > Bacth og velg din action samt instillingene du vil bruke ellers.

Dette var enkelt forklart, si ifra om du ikke helt skjønte det.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
I Photoshop kan du lage noe som heter 'droplets' ut i fra actions som da automatisk kan gjøre ymse ting med et bilde.

Når du har lagd en 'droplet' slipper du bare enkeltbilder (eller hele mapper) oppå dennes ikon (Mac-måten med andre ord) og så går det av seg selv - du slipper til og med å starte/avslutte Photoshop :)

Edit:

Slik gjør du: File -> Automate -> Create droplet (har ikke oppgradert på en stund så jeg sitter med versjon 6.01)

Jøss! Det var tøft... Lurer på hvor mange andre slike artige ting det finnes i Photoshop som jeg ikke vet om enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...