Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det kun Telenor som eier linjer for ADSL?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde tidligere NextGenTel ADSL, og det fungerte bra. En dag sluttet det å virke, og NGT sa det var noe kødd på linjene som de ikke kunne fikse. Det måtte i tilfelle Telenor gjøre. Jeg kontaktet Telenor og de så at det var noe rart med linja, men de kunne få levert ADSL likevel. Etter å ha sagt opp abb i NGT, og bestillt fra Telenor, fikk jeg i dag beskjed om at Telenor likevel ikke har kapasitet til å levere til min adresse...

 

Mitt spørsmål er som følger:

Er det sånn at alle som leverer ADSL leier linjene fra Telenor? Så hvis ikke Telenor kan levere er det heller ingen andre som kan levere ADSL til meg? Er det noen andre leverandører som har egne linjer???

 

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? (har sett litt på trådløst internett, men det er vedig dyrt, CanalDigital kan heller ikke levere på min adresse)

 

Alt dette er jo egentlig kanskje rart da jeg bor veldig sentralt i Bærum, 500m fra Lysaker "sentrum")

 

Birkulf

Endret av birkulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å bo i bærum er ikke så morro når det gjelder adsl/bredband. :no:

 

Nettet i det området er gamelt og det masse rot med kabling der.

Har vært borti flere saker hvor kunder ikke kan få adsl selv om de bor 3-4km unna sentralen grunnet gårlig kabler..(vannlig vis kan de lever ut til ca 5 km.)

 

MEN!!!! :thumbup:

Telenor har lovet å rydde opp i det området og legge en del nye kabler og utbedre sentraler og nye kobling bokser.

 

MEEN(igjen). :cry:

Dette vil sikkert ta tid da vi alle vet hvorglad telenor er i å bruke penger på gammelt utstyr og oppgradering av nye linjer.

Lenke til kommentar
Jeg hadde tidligere NextGenTel ADSL, og det fungerte bra. En dag sluttet det å virke, og NGT sa det var noe kødd på linjene som de ikke kunne fikse. Det måtte i tilfelle Telenor gjøre.

Tabbe, det er ikke din jobb som kunde og ta slikt opp med Telenor.

Du kan med dette ha ødelagt alle muligheter for og få ADSL hvis du står uten kundeforhold til xDSL-ISP og deretter prøver og få til noe.

Enten missforsto du NGT eller så var det en dust på support som ikke gjorde jobben sin.

Lenke til kommentar

Men for å svara på spørsmålet:

 

Telenor eig og driv koparnettet i norge - dette vi har analog- og ISDN-telefon i/på.

 

"Ny" teknologi (xDSL) gjer det mogeleg å levera "breiband" over eksisterande kopartrådar (som altså er eigd av Telenor). Alle kan setja opp sentralar og alle kan tilby. Telenor Online er norges største leverandør på ADSL, i konkurranse mot NextGenTel, Bluecom, Tele2, Firstmile, osb.

 

Telenor tilbyr "holesale" av eigne ADSL-linjer. Då kan f.eks. mindre aktørar levera ADSL på Telenor sitt utstyr. Leverandøren slepp å investera i eige sentral, samt drift av denne. Vidare må kundeoppfølging og fakturering skje frå leverandøren.

 

Om ein leverandør av ADSL skal levera "holesale", så må dei betala ein "høg" pris til Telenor.

 

Om ein leverandør set opp eigen sentral og leverer "sin eigen" ADSL, vil dei berre måtte betala for leige av kopartråden, som Telenor eig.

 

Ser du på ngt.no, finn du Alpha, Bravo, Charlie og Delta. Dette er produkt som NGT produserer og leverer sjølv (frå eigne sentralar). Her får du "mykje for pengane". Vidare har NGT produkta ADSL Surf 704 og ADSL Surf 1024 som er såkalla "holesale-produkt". Desse er produsert og levert av Telenor, og gjev "mindre for pengane".

 

Blei du klok no?

Lenke til kommentar
Jeg hadde tidligere NextGenTel ADSL, og det fungerte bra. En dag sluttet det å virke, og NGT sa det var noe kødd på linjene som de ikke kunne fikse. Det måtte i tilfelle Telenor gjøre. Jeg kontaktet Telenor og de så at det var noe rart med linja, men de kunne få levert ADSL likevel. Etter å ha sagt opp abb i NGT, og bestillt fra Telenor, fikk jeg i dag beskjed om at Telenor likevel ikke har kapasitet til å levere til min adresse...

 

Mitt spørsmål er som følger:

Er det sånn at alle som leverer ADSL leier linjene fra Telenor? Så hvis ikke Telenor kan levere er det heller ingen andre som kan levere ADSL til meg? Er det noen andre leverandører som har egne linjer???

 

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? (har sett litt på trådløst internett, men det er vedig dyrt, CanalDigital kan heller ikke levere på min adresse)

 

Alt dette er jo egentlig kanskje rart da jeg bor veldig sentralt i Bærum, 500m fra Lysaker "sentrum")

 

Birkulf

Har du fasttelefon?

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt...

 

Jeg hadde NGT Charlie, og dette funket bra i ca 1 år. Plutselig falt hastigheten dramatisk, lå kanskje på 1/10 av den farten jeg skulle ha hatt, men det funket. NGT påsto at dette ikke skyldtes deres utstyr, men linjene til Telenor. Hos Telenor gjorde de en sjekk. De fant ut at det var "noe", men mente at de likevel kunne levere (tror de snakket noe om doble linjer, men dette kan jeg ikke noe om). Jeg ble i hvertfall såpass overbevist om at dette skulle gå bra med Telenor, og at NGT ikke kunne gjøre noe, så jeg valgte å si opp NGT og bestille fra Telenor (kunne jeg velge ville jeg helt klart foretrukket NGT...)

 

Jeg har ikke fasttelefon.

 

At det ser ut til at det ikke er mulig å få bredbånd til min adresse er ganske krise!

 

Birkulf

Lenke til kommentar

Du sier altså at du hadde en fungerende ADSL linje fra NGT, men at denne leverte så dårlig ytelse at du valgte å si opp kundeforholdet. Man skulle tro at Telenor hadde ett vist ansvar for å rette opp i feil som har oppstått på en tidligere fungerende linje, som NGT har leid fra sentralen og inn til huset. Tror nok det var en tabbe av deg å si opp kundeforholdet hos NGT, for det blir nå veldig enkelt for Telenor å si at linjekvaliteten er for dårlig. Du skulle ha presset NGT til å finne ut av problemene, og ordnet opp med Telenor, men det er nok for sent nå ja.

 

Men hva kan grunnen være til at linjekvaliteten blir dårligere, er det andre kunder av Telenor eller andre som benytter de "samme" linjene/kapasiteten slik at det går ut over gamle kunder? Noen som vet noe om dette?

 

BU

Endret av bjarneu
Lenke til kommentar

KS: Og du uttaler deg fordi du kan masse om Bluecom i Oslo og Banetele over land og strand?

 

Bjarneu: Her kan du spekulera fritt! Ein viktig kunde (f.eks. installatøren sjølv) trong ei ekstra linje, og la linja til Birkulf over nye trasear. Problemet blei såleis løyst for montøren, som fekk fram den viktige linja si, der det i utgangspunktet var sprengt/fullt/for mykje dårleg kopar. Birkulf derimot fekk ei linje som gjekk fram, tilbake og fram igjen. Resultatet blei alt for langt koplarstrekk fram til sentralen, samt signal som må gå "baklengs" langs nokon trassear (som er "uloveleg") og igjen resulterer i søppeldårleg kvalitet.

Vi kan spekulera vidare, og konstruera opp historier om pensjonerte telemontørar på sommarjobb. Ein kunde i ditt nabolag skal ha telefon, men det er for få linjer ut dit. Så monterer bestefar ein såkalla linjedoblar på kopartråden din og deler linja i to. Denne linjedoblaren øydelegg for ADSL-signalet, men gjev naboen telefon.

Spekuler vidare - umogeleg å få rett svar. Om du spør personen som var årsak i at problemet oppstod, vil du heilt sikkert heller ikkje få gode svar!

 

Telenor burde hatt krav på seg (frå staten) til å levera kopartråd til alle som ville ha. Dei har dette kravet for ISDN og Analog (tar eg feil no?), men skal sambandet nyttast til ADSL, kan dei sei at "her var det fullt, gitt" å drita i deg.

 

"Abonnementet går jo til NGT likevel", og "vi tjener jo ingenting på dette likevel".

 

1 - Telenor "fekk" koparnettet bl.a. for å leige det vidare (som dei er pålagd)

 

2 - Dei tjenar faktisk gode pengar på at andre leverer ADSL på deira kopartrådar. Nok til å vedlikehalde og bygga ut vidare, i allefall.. Berre ikkje nok til å bygga nye fornebyer :p

Lenke til kommentar
Jeg hadde tidligere NextGenTel ADSL, og det fungerte bra. En dag sluttet det å virke, og NGT sa det var noe kødd på linjene som de ikke kunne fikse. Det måtte i tilfelle Telenor gjøre.

Tabbe, det er ikke din jobb som kunde og ta slikt opp med Telenor.

Du kan med dette ha ødelagt alle muligheter for og få ADSL hvis du står uten kundeforhold til xDSL-ISP og deretter prøver og få til noe.

Enten missforsto du NGT eller så var det en dust på support som ikke gjorde jobben sin.

Indeed, veldig svakt av NGT, ikke kunden sin oppgave å ta opp dette med Telenor..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slike saker er vanskelig, da ISP sjelden får en detlajert forklaring på hva som skjer med linjen. Som regel får de bare melding om at det er fullt i endefordeler.

Som nevnt over, så ødelegger en del ekstrautstyr på linjene for ADSL trafikk. Dett er såkalt 2 kanals utstyr som øker kapasiteten på antall tlf samband på en kabel, med det resultat at ADSL forsvinner. Så vidt jeg vet, har ikke Telenor adgang til å plasser slikt utstyr på eksisterende linjer hvr det går ADSL trafikk igjennom.

 

Men mange nye tlf linjer i dag leveres med slikt utstyr på linjen, slik at det blir vanskelig å levert ADSL. Problemet med xDSL, er det stjeler en del av kapasiteten på eksisterende kabler, og får man mange nok ADSL kunder i et lite område, kan en risikere at det blir helt fullt i nettet, selv om man har fasttlf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...