Mellet Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Nå har jeg laget ett nyhet's script helt ferdig.. Design å alt.... Men så vill jeg lage ett script som gjør att jeg kan legge inn nyheter direkte fra hjemmesiden... Info: Dett er det som man skal kunne fylle inn: Tittel Nyhet og hvem som har skrevet nyheten. I min nyhet's tabell ligger følgende.. id tittel nyhet av dato Så når jeg fyller ut skjemaet skal følgende skje: en ny rad blir laget. id'en blir automatisk satt uansett. Tittel'n som ble skrevet inn skal sendes til tittel i rad'en. nyhet til nyhet i raden. hvem som har skrevet nyheten skal bli lagt i av. å dato'en skal automatisk settes til dd.mm.åååå ...... Hjelp! Endret 5. august 2004 av Mellet Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Så litt på hjemmesiden din, og du har tydligvis funnet ut av det Dersom du vil ha datoformatet på denne måten: dd.mm.ååå. Kan du gjøre dette vha date("d.m.Y", $dato); evt. date("d.m.Y", strtotime($dato)); EDIT. så at du hadde et annet datoformat enn du beskrev over. /kakkle Endret 5. august 2004 av kakkle Lenke til kommentar
theHollow Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Tips: Du trenger bare én php-side. Den inneholder en form med de riktige feltene i. Den form'en submitter til seg selv. Her er litt pseudokode på posting til database: opprett connection mot database hent submittede felter f.eks. på formen isset($_POST['id']) ? $id = $_POST['id'] : $id = ""; osv Send med en action fra hidden-felt med f.eks. $action="add", $action="remove", $action="update" eller $action="" (default). Action-hiddenfeltet settes til de rette verdiene f.eks. med JavaScript på onSubmit eller onClick. Tips: dersom id-feltet er fylt ut settes action-hiddenfeltet til "update" rett før submit. Ellers settes det til "add". Trykkes det på sletting settes action-hiddenfeltet til "remove". kodeeksempel: if ($action == "add") { $strSQL = "INSERT INTO blablabla (osv)"; } else if ($action == "update") { $strSQL = "UPDATE blablabla (osv)"; } else if ($action == "remove") { $strSQL = "DELETE FROM blablabla (osv)"; } else { // her skjer det ikkenoe fordi det ikke er noen action } if ($id != "") { $strSQL = "SELECT * FROM blablabla (osv) WHERE id=" . $id; osv $id = $myrow['id']; osv } else { $id = ""; osv } under her kommer html-kode mef <FORM> osv <INPUT type="text" name="id" value="<?php echo($id) ?>" class="myEdit"> Lenke til kommentar
PT Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) dato Dato bör du etter min mening sette med UNIX timestamp ( time() ) da du kan formatere det pä den mäten du selv vil när du skriver ut nyhetene til skjermen. Skulle gitt deg kodeeksempel hvis jeg hadde hatt min egen pc her, men noen andre kan fä den oppgaven For hvem som har skrevet nyheten kan du lage en tabell med to felter: Brukere: +--Navn--+--id--+ | Jens | 1 | | Per | 2 | +----------+------+ EDIT: Saken over ble litt knust, men hvis du trykker pä quote-knappen til posten min fär du se det slik det skulle väre Da kan du skrive ID 1 i feltet "av" i tabellen "nyhet", og "oversette" id til navnet som stär i feltet "navn" när du skriver ut nyheten til skjermen. Hvis du fattet det. Endret 5. august 2004 av PT Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg bruker .htaccess og henter ut forfatter fra PHP_AUTH_USER. Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) slik gjør jeg det når jeg lagrer til database (med gjesteboka mi, men det gjør jo samme nytten uansett): reg.php <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> <?php include("config.php"); // Get data from form if($formMethod == "post") { $navn = $_POST['navn']; $webside = $_POST['webside']; $beskjed = $_POST['beskjed']; $dato = date ("d/m/Y, H:i:s"); } else { $navn = $_GET['navn']; $webside = $_GET['webside']; $beskjed = $_GET['beskjed']; $dato = date ("d/m/Y, H:i:s"); } // Remove HTML-tags and unnecessary spaces $navn = rtrim(ltrim(strip_tags($navn))); $webside = rtrim(ltrim($webside)); $beskjed = rtrim(ltrim(strip_tags($beskjed))); // Check that none of the fields are empty if (empty($navn) || empty($beskjed)) { echo "Et eller flere felt mangler nødvendig informasjon.<p><a href='$pathList'>Tilbake</a></p>"; } else { // Connect to MySQL mysql_connect($mySQLhost, $mySQLuser, $mySQLpass) or die("Could not connect: " . mysql_error()); mysql_select_db($mySQLdb); // Insert the data into the database if (mysql_query("INSERT INTO $mySQLtable (navn,webside,beskjed,dato) VALUES ('$navn','$webside','$beskjed','$dato')")) { echo $regSuccess; } else { echo $regFailed. mysql_error(); } mysql_close(); } ?> Endret 6. august 2004 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå