Gå til innhold

Hvordan koble en laptop-LCD?

Nuffern

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en LCD-skjerm fra en Fujitsu Siemens Amilo A7600 laptop (se vedlagte bilder). Det jeg lurer på er hvordan jeg skal kunne få koblet denne opp mot en VGA/DVI-utgang på et vanlig skjermkort. Som dere ser fra bildene så stikker det ut en liten tilkobling. Har hørt noen rykter om at det er mulig å få tak i overganger, slik at man kan bruke slike skjermer på et vanlig skjermkort. Setter stor pris på all hjelp!

skjerm.jpg

kobling1.jpgkobling2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det der håper jeg virkelig du får til, for da skal jeg gjøre det selv. Har lest om en som prøvde det før (her inne) og han fikk det ikke til (tror jeg).

Lenke til kommentar

Tror det var en lignende post for ikke så lenge siden. Der var det en som postet noen linker til utenlandske forum dedikert til akkurat dette.

Slik jeg forstod det så går det ikke å koble skjermen rett på et hvilket som helst skjermkort, den må kobles på en LCD som hører til skjermen (altså den som er i laptop'en. Så kan kontrolleren kobles på et skjermkort. Men hvis jeg ikke husker helt feil så ble ikke resultatet så godt, tror det var mulig med max 256 farger.

Stor mulighet for at dette er litt feil, da jeg bare skummet litt gjennon artiklene :blush:

Lenke til kommentar

Hepp!

Du er nødt til å ha ekstra elektronikk, (converter) for å omforme bildet til VGA, dette er bygget inn i den bærbare og integrert på hovedkortet. De forskjellige produsentene har ikke samme oppsett på pinnekonfigurasjon osv. Vet det er fullt mulig, men det er litt jobb å få det til.

Prøv å google litt å se hva du finner av koblings skjemaer o.l. til denne LCD'en.

-d-

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å undersøke denne muligheten for noen måneder siden, men kom ikke til noen løsning. Selve overgangen fra pluggen til en skjermkabel kan man nok fikse med litt en stø hånd og en loddebolt men problemet mitt var at jeg aldri fant ut av hvilke pinner som var hva. I tillegg er det enkelte produsenter som har flere ting enn skjermsignalet gjennom samme kabel og plugg. (f.eks kontrast, lysstyrke, drivspenning, og webkamera). Noen har ikke vanlig DVI/VGA heller, men driverelektronikken på hovedkortet og da blir det straks langt værre.

Håper likevel du finner ut av det og får det til.

PS. Fungerer ikke laptop'en? Kan den ikke fikses?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har hatt behov for det motsatte da LCD på den forige laptopen min knakk akkurat der signalene fordeles til hele panelet. Problemet da var å finne ut hvilke pinner som var hva, og jeg fant aldri noen dokumentasjon som kunne hjelpe med dette.

Når du nå skal bruke laptopskjerm til vanlig vga/dvi må du i tillegg finne ut hvordan man f.x. justerer lysstyrke.

Har du flaks får du tak i dataskjema for skjermen og da blir det relativt enkelt

Lenke til kommentar

"skjermkortet" eller kontrolleren i en bærbar sender ikke analoge signaler men digitale til LCDskjermen, så å plugge skjermen direkte til en dvi/vga utagng er ikek mulig uten å bruke ekstra elektronikk, helst et kontrollerkort. stort minus med disse kontroller kortene er et de er svindyre. Søk lit rundt på nett, det er mange som har prøvd.

Noen har faktisk klart å koble lcdskjermer via VESA porten på gamle skjermkort (en rad med pinner som man kobler en flatkabel på)

en kamerat av meg har allerde prøvd dette og mislykket, men kanskje du finner på no smart no

http://home.no.net/cdskive/side/data/tft2pc/tft2pc.htm

EDIT: haug med leifer

Endret av texaco
Lenke til kommentar
PS. Fungerer ikke laptop'en? Kan den ikke fikses?

Laptopen har et defekt hk, så det er ikke mye å hente der.

Ellers vil jeg takke for alle tipsene så langt. Skal sette meg ned når jeg har tid og bruke google sikkelig. Skal også sjekke de linkene dere ga meg. Lover å komme tilbake med mer om jeg finner en løsning på det! Hadde vært utrolig moro å få det til å fungere. =)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...