Gå til innhold

Vannkjøling, råd og tips....

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å skaffe meg vannkjøling til cpu, gpu og ram på AGP kortet, også på chipsetet, men har et lite problem da....

Har limt fast chipset-kjøler med termisk lim, så hvordan får jeg av det uten å fucke up hoved kortet...?

Og har noen noen råd når det gjelder å bygge egene blokker eller ?

også radiatoren, jeg kan vell ha den inne i kabinettet.....?

hva er best av silikon og pvc ?

Og når jeg har lagd blokka til for eksempel cpu så hvordan setter jeg på de greiene som jeg skal sette på slangene på......?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-28 13:05, copyright skrev:

Jeg tenker på å skaffe meg vannkjøling til cpu, gpu og ram på AGP kortet, også på chipsetet, men har et lite problem da....

Har limt fast chipset-kjøler med termisk lim, så hvordan får jeg av det uten å fucke up hoved kortet...?

Og når jeg har lagd blokka til for eksempel cpu så hvordan setter jeg på de greiene som jeg skal sette på slangene på......?

også en ting til som jeg glemte, når jeg bruker vannkjøling uten noe peltier eliment, det blir ikke noe kondens da vell ?

Sånn at jeg slipper å beskytte meg mot det.....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-28 13:05, copyright skrev:

Du kan prøve å varme med hårføner, men som det står på articsilver.com "There is a very good chance that any components you attach with Arctic Silver Thermal Adhesive will stay attached forever."

Quote:

kommer an på hva slags utstyr du har tilgang til.

Quote:

ja såfremt du får god luftstrøm gjennom den, helst bør lufta også være kald da.

Quote:

Liker silikon best jeg :smile:

Quote:

kommer an på hvordan blokka er laga. Silikon er mye brukt

Lenke til kommentar

Hei

Chipsetkjøler: Har hørt noen prater om å legge hele dritten i frysern, og da skal visst limet slippe.. Blandet du med vanlig pasta?

Skal du lage blokker selv, så blir det vel kryssborring eller freste kanaler. Her kan du se tegninger på en del kryssborrede:

http://www.overclockers.com/tips793/index.asp

Ang. radiatoren: Det beste er å plassere radiatoren sånn at luft som holder romtemp blåser over radiatoren.. Å få all varmen fra radiatoren spredd inni kabinettet blir jo litt bakvnedt spør du meg. Koolance tower har greie løsninger syns jeg. Se nærmere på hvordan viftene blåser i tårnene deres!

Silikon er absolutt best (mer smidig, blir ikke "porøs", mer bøylig osv.), men også absolutt dyrest :wink:

Borrer du blokker selv (eller freser for den skas skyld), er nok det beste å gjenge blokka og skru nedi nipler.. (se tegningene hos overclockers jeg viste deg)

Ingen skadelig kondens så lenge vannet holder ca. 20 grader..

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på ang. blokkene var å kjøpe sånn passe tykt kobber...en plate med 0,5 eller 1cm...

også tar jeg ei plate og kutter til størrelsen på socketen min (socket a) også borrer jeg tvers igjenomm, og lagen er "kanal" også filer jeg med en fil sånn at det blir fine kanter, også setter jeg 1 plate på hver side av den plate som er gjennomhøla og limer eller skrur det sammen...

Hvordan skal jeg feste det uten få lekkasje ?

Er dette en fin måte eller ?

Hadde tenkt det samme for gpu og rammen der....

og chipset.....men først må jeg finne en måte å få fjernet den kjøleren som er der, den er festet med Artic Alumina Thermal Adhesive som jeg kjøpe på http://www.microplex.no oh hvordan får jeg fjernet denne chipsetkjøleren uten å ødelegge chipsetet mitt ??

Oh hvor får du kjøpt kobber, er det ikke det som er best å bruke til blokkene eller ?

Og hvor får du tak i det ?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 23:46, gaardern skrev:

Er det slik at vannet må være varmere enn temperaturen i rommet for at det ikke skal kondensere i systemet? Og en annen ting: Hvor stor er en aMD Socket A CPU? Må hele CPU'n være dekket av kjøleblokk, eller bare core'n ?

Må ikke være varmere vann. Du har ganske bra margin og gå på. Jeg har selv vanntemp her på 17 grader, og romtemperatur på 25 grader. Finnes ikke kondens. I et normalt vannkjølingsystem, med vifter, så kan det aldri oppstå kondens, før du begynner med peltier.

Vanntemperaturen vil aldri gå under lufttemperatur.

Kjøleblokken trenger bare dekke core. Men den bør absolutt være litt større for best mulig effekt.

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-30 00:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-28 16:22, Zabre777 skrev:

Hei

Joda, når vannet kommer under 20 grader, blir det mer og mer kondens (holder vannet 5 grader blir det mye kondens). Har du vanntemp på 20+ skulle alt gå greit.

Ikke helt riktig. Kondens begynner å oppstå når en flate har lavere temperatur enn luftas duggpunktstemperatur, som er avhengig av absolutt fuktighet i lufta (sjekk ix-diagram for luft). Som regel ligger duggpunktstemperaturen i nærheten av 15 grader, men den kan være høyere og lavere.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-30 18:05, gaardern skrev:

Noen av dere som bruker silikon på rundt cpu'n? Har det noe effekt og ha dobbel vannblokk, altså to etasjer, med separate slangesystemer? Noen som vet hvor stor en amd xp cpu er, eller hva som er anbefalt størrelse på vannblokka?

Dette vil ikke hat noen bedre effekt. For når jeg kjenner på blokka så er den "kald"..

Det lønner seg å ha blokka så stor som mulig, blokka mi er 70*80..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...