Wizendraw Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 (endret) Fryd dere! Her kommer enda en middelmådig side fra enda en som er "relativt fersk" i WDSens edle kunst! Saken er den at jeg har laget meg en ny web-side (med god hjelp herifra), som jeg ønsker kritikk på. Den har stort forbedringspotensiale, for å se det fra den lyse siden... Ettersom jeg ikke er spesielt skilled i verken HTML eller CSS, kan det hende at jeg må spørre om hjelp til å etterkomme tipsene... EDIT: Midt oppi alle formuleringene glemte jeg linken... (selv om den står i signatur da ): www.wizendraw.moo.no EDIT2: Kan jo alltids gi litt drahjelp! Ting jeg har tenkt på selv: Jeg vil gjerne bytte ut bakgrunnsfargen på innholdet, er bare ikke sikker på hvilken farge det burde være. Jeg vil gjerne bytte ut knappene i menyen, de er jeg heller ikke sikker på utseendet på... Endret 4. august 2004 av WizendraW Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Fargen på linkene var litt skarp. Header og footer text er vanskelig å se. Du må ordne noe der. Fint bilde, men det dominerte siden totalt. Noen ganger er det en bra ting, i dette tilfeller er det ikke så bra, i og med at du ikke har noen stor overskrift i selve textfeltet. Du kunne prøvd å fade fonten litt? #666, #999? Den lå litt rart i vinduet mitt. Fløt liksom litt fritt. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Bra kode. Enkel og grei. Bra at du vet at det er bra at du vet at IE er i driten. Lenke til kommentar
theHollow Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Hei Her er mine synspunkter: 1. Jeg ville justert websiden slik at høyden ikke må scrolles i f.eks. 1024x768. Dvs enten kutte bildet øverst eller kutte div'en med meny+tekst 2. Er personlig ikke glad i grå bakgrunn med sort tekst hvis ikke resten av siden er laget for det (rar sammensetning av farger) 3. Som pkt 2 synes jeg også røde menypunkter også blir feil (bare pga bakgrunnsfargen) 4. Ikke bruk bilder i menyen. Benytt tekst og endre "background-color" med stylesheets (dvs endre class) på td'en på onMouseOver og onMouseOut i stedet for å skifte bilde. 5. Bilder der man kan bruke tekst er generelt fy-fy 6. Header'en blir litt overkill i forhold til resten av teksten 7. Benytte en litt mer spennende font? 8. Jeg ville gjort bildet øverst og nederst litt mer diffused (f.eks. legge et hvitt layer med 25% opacity over bildet i PhotoShop). Der med kommer teksten øverst til venstre i bildet bedre fram. 9. Koden ser grei ut. Fortsett med å kode "for hånd" :-) Har mer kontroll da. Tips jeg kan gi er å holde seg unna Word (grøsse) eller FrontPage (grøsse 2), DreamWeaver (hvis du bruker asp/php/cgi/perl/jsp). Jeg bruker eksklusivt ColdFusion. Takler både php- og asp-koding i tillegg til css og JavaScript, og det er alt jeg trenger ;-) Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 good work! *midtstille den *mer anonym header *fjerne hmm nedert på siden (nesten uleselig, men *bruke mørker rød farg Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Takk for svar! Begynner fra toppen av (jonas) sine synspunkter: * Vet. Forslag til farger? * Forslag til farge på header/footer-text? * Så jeg burde bytte ut hele bildet, eller er det andre muligheter? Har ikke så veldig lyst til å bytte det ut, ettersom jeg likte det ganske godt * Har tenkt på det, skal vel bytte ut bakgrunnsfargen i alle fall... Forresten noen som har link til sånn color-scheme-greie som finner ut hvilke farger som passer sammen? * Kan du utdype det litt? Feil i koden, eller er det på et "dypere" plan? * takk * takk * Ut med IE! Så theHollow: * Jeg har allerede kutta litt, men jeg burde vel kutte mer, ja... Hadde jo vært det enkleste å la siden scrolles ettersom hvor mye det er på den, via små bilder til bakgrunn... * Som sagt... * Jeg tenkte på en litt lysere grå evt lys beige som bakgrunn... Synspunkter? * Ok. Går det bra å bruke a:hover {} i cssen istedet? * Sikter fortsatt til linkene? * Ja, ser det forsåvidt selv og... God idè på punkt 8! * God idè, men det var dette med safe fonts... Forslag? * Jeg bruker TSW WebCoder 4 selv... Fungerer greit, har syntax highlighting på HTML og CSS, og også på PHP (tror jeg). Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) I was not able to extract a character encoding labeling from any of the valid sources for such information. Without encoding information it is impossible to reliably validate the document. I'm falling back to the "UTF-8" encoding and will attempt to perform the validation, but this is likely to fail for all non-trivial documents. Blir litt feil med sånn "iframe"-ting så lenge man i tillegg får en hovedscroll Ufattelig kjedelig font i headern Den var også litt vanskelig å få øye på med det fargerike bakgrunnsbildet CSS-rollover!! Menyen kan du enkelt endre til ett bilde per link med annen bakgrunnsfarge ved :hover. Slipper å vente på at nytt bilde lastes også Teksten i footer ble litt skvist opp i hjørnet. I likhet med i headern var det vrient å tyde teksten uten å anstrenge seg EDIT: Hah, sitater i en liste funker heller dårlig.. nåh.. Endret 5. august 2004 av Loomy Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) 4. Ikke bruk bilder i menyen. Benytt tekst og endre "background-color" med stylesheets (dvs endre class) på td'en på onMouseOver og onMouseOut i stedet for å skifte bilde. Ellers kan jeg nok være enig i den andre kritikken i denne tråden Hvorfor bruke JS til noe så simpelt? Pseudo-klasser i CSS er en fin båt. a:hover { background-color:#farge; osv... } Det nederste der, var det litt reklame for deg selv elns? Ellers kan jeg nok være enig i kritikken i denne tråden Endret 5. august 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Pr0Mo Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Som Loomy sa, så ble det litt rart med "iframe" saken når du har en hovedscroll. På siden der du har linker er det sinnsykt rotete, det burde du få gjort noe med. På sida der det står om deg er det også forsåvidt rotete. Kunne ha satt opp ting litt bedre. Ellers helt greit.. menyen var litt blury, men siden du skulle bytte den ut så har jo ikke det så mye å si. Er det meg eller er det forskjellig font i header og footer? Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Som Loomy sa, så ble det litt rart med "iframe" saken når du har en hovedscroll.På siden der du har linker er det sinnsykt rotete, det burde du få gjort noe med. På sida der det står om deg er det også forsåvidt rotete. Kunne ha satt opp ting litt bedre. Ellers helt greit.. menyen var litt blury, men siden du skulle bytte den ut så har jo ikke det så mye å si. Er det meg eller er det forskjellig font i header og footer? Iframe? Henger ikke helt med.. Skal ordne det igjen snart... Hadde et linjemellomrom for hver paragraf der før, skjønner ikke helt hvorfor de forsvant.. Tror ikke det er forskjellig font i header og footer nei, med mindre jeg har gjort en glipp... Lenke til kommentar
Pr0Mo Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Som Loomy sa, så ble det litt rart med "iframe" saken når du har en hovedscroll.På siden der du har linker er det sinnsykt rotete, det burde du få gjort noe med. På sida der det står om deg er det også forsåvidt rotete. Kunne ha satt opp ting litt bedre. Ellers helt greit.. menyen var litt blury, men siden du skulle bytte den ut så har jo ikke det så mye å si. Er det meg eller er det forskjellig font i header og footer? Iframe? Henger ikke helt med.. Skal ordne det igjen snart... Hadde et linjemellomrom for hver paragraf der før, skjønner ikke helt hvorfor de forsvant.. Tror ikke det er forskjellig font i header og footer nei, med mindre jeg har gjort en glipp... Du har jo en iframe lingnende sak på sida di. Selv om det ikke er en iframe da så ser det ut som en iframe. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Sett at karen ikke vet hva en iFrame er? En iFrame er som navnet kanskje tilsier, en frame i siden. Hoveddiven din ser ut som en slik, pga. scrollbaren. Det er alltid finest med en side som utvider seg vertikalt, IMO. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 kan komme med en liten vurdering jeg og. fargevalg: du har ikke helt truffet spikeren på hodet her. det er mange forskjellige farger i headerbildet. En av hovedfargene bør du følge opp når du lager resten av siden for å unngå at det blir for mange farger. tekstfargen i header og footer er utydelig og bør skiftes. fargen bak innholdet er kjedelig, her bør du velge noe som er "lettere" en lysere farge for å gjøre siden med elegant og samtidig blir det lettere å lese innholdet. typografi og plassering av elementer: Siden har et _standard_ oppsett. kanskje litt kjedelig, men greit. typografien er noe kjedelig, også den har veldig standard oppsett. du burde kanskje forandre på tekstfarge på overkrifter slik at det er lettere å skille de fra brødteksten. menyen er i og for seg grei nok. du må preloade mouseover bildene eller bruke arve sin tutt med to bilder og css, finner den ikke på siden hans nå, men om du spør pent finner han den nok frem litt kjedelig farge i menyen og. altså det er litt å forbedre, men da vil siden etter min mening heve seg betydelig. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Som Loomy sa, så ble det litt rart med "iframe" saken når du har en hovedscroll.På siden der du har linker er det sinnsykt rotete, det burde du få gjort noe med. På sida der det står om deg er det også forsåvidt rotete. Kunne ha satt opp ting litt bedre. Ellers helt greit.. menyen var litt blury, men siden du skulle bytte den ut så har jo ikke det så mye å si. Er det meg eller er det forskjellig font i header og footer? Iframe? Henger ikke helt med.. Skal ordne det igjen snart... Hadde et linjemellomrom for hver paragraf der før, skjønner ikke helt hvorfor de forsvant.. Tror ikke det er forskjellig font i header og footer nei, med mindre jeg har gjort en glipp... Du har jo en iframe lingnende sak på sida di. Selv om det ikke er en iframe da så ser det ut som en iframe. EDIT: brukte litt lang tid på innlegget (knota med masse annet), så jeg så ikke at jeg hadde fått svar på hva iframe var... Btw; nå har jeg bestemt meg for å ha menyen horisontalt under header.. Hva skal jeg bruke for å få innholds-delen til å utvide seg ettersom hvor mye tekst det er der? Vil gjerne ha en minimumshøyde også, så jeg må vel bruke overflow: etellerannet; ? EDIT2: er det forresten noen som kan gi meg link til den sida hvor man finner et fargekart med hvilke farger som passer sammen? Endret 5. august 2004 av WizendraW Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 ColorMatch Remix? Den var det jeg så etter, ja. Takk! Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Jeg har gjort noen forandringer på sida nå: Bildene i header og footer har fått opacity 75%, noe som jeg synes gjorde teksten mye lettere å lese. Jeg har bytta ut menyen med en ny en, som står horisontalt rett under header. Som dere kanskje ser så har jeg lagt til en kontaktform som jeg fant på start.predicted.net . Jeg har imidlertid ikke fått den til å funke! Jeg har jo ikke så mye snøring på hvordan den funker, bortsett fra det jeg fikk forklart på start.predicted.net , men det kommer ihvertfall ikke noen mail fram til inboxen min... Fint om noen kunne kikke på det Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 I Opera forsvinner menyen. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 I Opera forsvinner menyen. I FF også, bare "index" (elns.) står igjen. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Jeg er ikke så veldig pirkete av meg, men jeg syntes at menyen tok litt for stor plass vertikalt. Kanskje det blir mer praktisk horisontalt Sveinl. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 I Opera forsvinner menyen. I FF også, bare "index" (elns.) står igjen. Ja, jeg har merket det jeg og.. Skjønner ikke hva det kommer av! Den fungerer fint når jeg ser på den lokalt, men når jeg laster den opp så blir den sånn... (det er bare selvbio.htm som har feil meny...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå