huf Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Jeg har en seagate 160gb som er oppdelt i tre. Hver på henholdsvis ~50gb. Den ene av dem har jeg begynt å få problemer med: - Når jeg sletter ting, så øker ikke plassen. Den forblir den samme uavhengig av hvor mye jeg sletter. Det har ikke noe med papirkurv og denslags å gjøre. Og jeg har kjørt diskopprydding opp til flere ganger uten hell. Jeg tenkte også at en error-check var på sin plass, så jeg startet opp det. Når det programmet lastet opp, fikk jeg beskjed om at jeg måtte starte maskinen på nytt, og ta error-checkingen der fra. Så jeg restartet, og checkingen begynte. (scandisk. vanlig.) Dette tok uhorvelig lang tid. Checken er delt inn i 5 steps, de 3 første gikk vel på 10 min, mens nr 4 tok sikkert 2 timer og nr 5 orket jeg ikke å vente på. Den stoppet totalt opp på 68% og sto der i over en time. Jeg restartet maskinen. Gikk inn å sjekket; ingen forskjell. Deretter tenkte jeg at jeg kunne prøve med en defragmentering. Først tok jeg C: som win ligger på. Det gikk helt smertefritt. Så var det den corrupta sin tur: Da har det seg sånn at jeg ikke har plass nok på disken til å kjøre noen defragmentering. Den trenger opp til 15% for å kjøre optimalt, og jeg har bare 3% ledig elns. Noen som har noen tanker om måter jeg kan fikse dette på? Jeg vil nødig miste de 45gb'ene. ps. er det "farlig" å kjøre defragmentering selv om det er igrunn for liten plass? pps. Dette har altså bare skjedd med denne partisjonen, og hele disken har fungert som en drøm helt fram til nå. Kjører Win XP, og alle partisjonene er NTFS. Takker så mye på forhånd. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Du bør sjekke om det er noe problem med disken. Kjør diagnostics. http://www.seagate.com/support/seatools/ Hvis disken er OK så kan det være filsystemet som er korrupt. Da bør partisjonen formateres. Filene bør du enten brenne ut eller kopiere til en annen disk. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Kjører du Norton AntiVirus? Lenke til kommentar
huf Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Du bør sjekke om det er noe problem med disken. Kjør diagnostics. http://www.seagate.com/support/seatools/ Hvis disken er OK så kan det være filsystemet som er korrupt. Da bør partisjonen formateres. Filene bør du enten brenne ut eller kopiere til en annen disk. Ok, takk for svar. Jeg prøver dette med det samme. Kjører du Norton AntiVirus? Ja, det kjører jeg. Hva så? Lenke til kommentar
Terje T Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Norton Antivirus lager om bossbøtta di til "Norton protected resycle bin" Hvis dette står på, vil ikke plassen øke før du slettter det her også. Lenke til kommentar
huf Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Norton Antivirus lager om bossbøtta di til "Norton protected resycle bin" Hvis dette står på, vil ikke plassen øke før du slettter det her også. OMG, det var faktisk bare det som gjorde det. Jeg vet ikke om jeg skal være forbannet eller glad. Uansett takk for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå