kjettro Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 jeg har i lengre tid hatt problemer med å kjøle min cpu, amd xp1600+@1412Mhz(altså ikke overklokket). jeg har i mitt chieftek midi kabinett 2 papst 24db vifter som står i front av kabinettet og blåser luft inn, den ene mellom harddiskene. i bakkant øverst har jeg 2 papst 24db vifter som blåser varm luft ut fra kabinettet. i tillegg har jeg en papst 24db vifte som blåser rett ned på kjøleribba, som er en ombygd coolermaster beregnet på opptil xp19+, den er ombygd med en papst 80x80 24db vifte(har modifisert kjleribba). tempen i kabinettet ligger stabilt på 20 grader, tempen på systemet ligger stabilt på 21 grader. cpu er renset med isopropanol og påsmørt arctic silver goop, ribba er også renset. likevel er cpu 57 grader ved normal bruk, hvis cpu går til ca 40% går cpu temp opp til over 60 grader. jeg er overbevist om at ribbe og cpu er festet skikkelig(og rett vei) men likevel blir cpu innmari varm, kjøleribbe virker ikke så varm men har ikke mulighet til å sjekke temp på den. jeg synes det virker veldig rart, når system og kabinett temp er så lav, at cpu skal bli så varm. har også tatt alle forholdsregler med strøm osv, bruker psu og overspenningsvern. tempen endrer seg ikke hvis jeg bytter den ombygde cpu kjølern med en original globalwin beregnet til å kjøle xp2100+. det er jo tydelig at det ikke er kjølingen det er noe i veien med., er det noen av dere som vet hva dette kan skyldes? er cpu defekt? er det dårlig kontakt mellom cpu og ribbe? hadde det vært bedre med en ribbe som skrus fast på cpu? dette ble langt men jeg håper noen kan hjelpe meg, dette er virkelig ekkelt for pc'n blir meget ustabil.. hjelp!!! Lenke til kommentar
daho Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 den coolermasteren din takler enten 1,1ghz eller 1.2ghz, i følge din signatur, jeg hadde temp på 43 med 1ghz duron, bruker ocz goliath med samme vifte og kjører 34, kjøp deg en ordentlig kjøleribbe. Lenke til kommentar
kjettro Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 ja arctic silver 3, skrev jeg ikke det?? Lenke til kommentar
kjettro Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 daniel: så du ikke at jeg også skrev at tempen IKKE gikk ned når jeg byttet kjølern med en globalwin som var beregnet til xp2100??(husker ikke modellnavnet..) tror ikke det er ribba, den er så stor som jeg kan ha den før det blir for dårlig plass mellom ram og annet.. globalwin kjølern er stooooor.. Lenke til kommentar
kjettro Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 ooops, ang den coolermasteren, det var ikke en coolermster i det hele tatt, men en annen globalwin som var beregnet til xp1900+, coolermasteren var til en duron 950... sorry:/ altså tilbake til kjølern, den er stor nok, det vet jeg.. andre forslag? Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Kan være temp. avlesningen på HK som er feil Lenke til kommentar
kjettro Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 det tror jeg ikke, cpu er veldig varm og maskinen slår seg av av og til, maskinen er kort sagt meget ustabil... Lenke til kommentar
kjettro Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 nå har jeg bestilt swiftech mcx462b med en papst 8412n2gml vifte. hvis ikke dette hjelper går jeg utifra at det er noe seriøst galt med prossesor/hovedkort siden jeg IKKE overklokker min xp16. forstår ikke at tempen kan være så høy når system tempen og kabinettempen ligger på ca 20 grader... håper fremdeles på at noen kan hjelpe meg med dette. ingen som har noen gode råd?? tenkte dette var forumet hvis jeg virkelig lurte på kjøling...? får vel lete på andre forum, kanskje det er noen med mer erfaring der.. Lenke til kommentar
hurst Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 rart at du får så høy temperatur på din xp1600+. Min er overklokket til 1616mhz og har en makstemp på 53 grader med taisolkjøler Ganske varmt inne i kassa er det også, systempen er på 31 grader! Skyldes vel at jeg har satt pc'n i et skap nå :smile: Hva har du Vcore på? hvis denne er unormalt høy kan det bli varmt! Lenke til kommentar
kjettro Skrevet 28. april 2002 Forfatter Del Skrevet 28. april 2002 vcore er på 1,78 volt, det er vel det som er normalt tenker jeg...? jeg synes også at det er merkelig, har en kamerat med samme prossesor og vifte/ribbe og han har 41 grader idle... han har ikke kabinettvifter i det hele tatt og har et kabinett med dårligere luftgjennomstrømming.. jeg har montert både min egen og hans pc, og har gjort alt på samme måte, så dette synes jeg er meget merkelig...:sad: Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Jeg vil tippe på at enten cpu eller hovedkort er defekt. Temperaturen din er kanskje litt høy siden du har så mange vifter, men 60 grader på en helt frisk uklokket XP prosessor skulle ikke føre til ustabilitet. Hvis du har muligheten så kan du jo prøve å bytte prosessor med kammeraten din å se hvem pc som da har problemet. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Det er kanskje lite sansynlig, men kanskje du har turbulens i kabinettet ditt? Koble bort alle vifter (bortsett fra CPU-kjøler) og se hva temperaturen blir med åpent kabinett. Lenke til kommentar
kjettro Skrevet 29. april 2002 Forfatter Del Skrevet 29. april 2002 det har jeg prøvd, det blir ingen forskjell på tempen på cpu men tempen på system og i kabinettet går opp med ca 13-14 grader... ja, det er det jeg også er tilbøyelig til å tro. at enten hovedkort eller cpu er defekt.. jeg prøvde å bytte cpu, men da startet ikke bios i det hele tatt, og det er en frisk cpu.. virker nesten som om det er hovedkortet som er defekt... jeg får vel se når jeg får globalwin ribba. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå