Gå til innhold

Fra F828 til et speilrefleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er hovedgrunnene til å bytte:

Bedre optikk og null kromatisk aberrasjon.

Raskt og praktisk RAW format.

Mindre bildestøy.

Optisk søker.

Manuell fokus og bedre manuell styring.

Mindre dybdeskarphet.

Fritt valg av alle mulige linser.

Hvis ingen av disse tingene har plaget deg så er det ikke sikkert du vil synes en speilrefleks er bedre.

Grunner for å ikke bytte:

Speilrefleks har ikke video funksjon.

Du kan ikke bruke LCD skjermen til å komponere bilde.

Du trenger en egen linse for macro fotografering (men vil få bedre kvalitet).

Trenger mere vedlikehold.

Pris.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Hei!

Har fotografert med spelrefleks siden slutten av 60-tallet, har flere kameraer og "ørten" objektiver av edleste merke, men de ble pensjonert for godt da jeg anskaffet meg A2.

Den har fått både pepper og lovord, for meg duger den i massevis og bildene blir svært bra. Brennviddeområde fra 28 - 200mm holder i massevis for den fotograferingen jeg bedriver, det viktigste er at kameraet er enkelt å betjene og at det reagerer hurtig og pressist. I tillegg har jeg en Oly C5050Z som jeg bruker til innefotografering (blits).

Desuten får hele utstyret plass i en liten videobag.

Om du går får en spelrefleks så må du huske at digispeilrefleksen setter større krav til optikk enn hva de gamle analoge gjorde. Med en blits og to gode glugger er du snart oppe i en 20 -25000kr.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

F828 er også et bra kamera, og forskjellen mot dagens konsumentspeilrefleks er ikke såå stor.

Personlig ville jeg derfor drøyd med å bytte til det kommer enda bedre og billigere speilrefleks. Det kommer trolig flere nye speilrefleks til høsten.

Lenke til kommentar
null kromatisk aberrasjon.

Hmm. Syns nettopp jeg leste i akams test at D70 slet litt med akkuratt dette!

Eller er jeg helt på jordet nå?

Da tror jeg du husker feil. Uansett så vil det avhenge av hvilken linse man bruker. Med Nikkor kit linsa så har jeg aldri sett spor av det.

Det du kansje tenker på er at kameraet tenderer til å få hikke hvis man fotograferer rett mot sola. Spesielt hvis man zoomer inn.

Lenke til kommentar

Jeg har Sony F828 og er fornøyd med det.

En ting å tenke på er at den reelle forskjellen mellom de forskjellige kameraene som koster litt, og som det er en viss kvalitet på, er marginale. Man bruker masse tid og krefter på å finne ut av hvilke kamera som tar "de beste bildene" Forskjellen er så liten at man må se godt etter for å se forskjellene. Noe man heller burde prøve å "fikse" på, er vel dette med Å TA BILDER.... Tror de aller fleste ikke har behov for kamera og linser til 20.000,- men heller noen kurs i å ta bilder.

Fordelen med et kompaktkamera som jeg har er mange, det er det ingen tvil om. Og fordelene er mye viktigere (tror jeg) for de aller fleste.

Men det er vel sånn at det er om å gjøre å ha det beste og dyreste uansett om man har behov for det eller ikke. Og at det til og med skaper trøbbel for en del. Mange som ikke har råd til skikkelige linser f.eks, og da er vel hele vitsen med et kamera til 15.000,- borte.

F828

Lenke til kommentar

Har et F828 og tenkt på om jeg skal skifte til speilrefleks, men prisen er vel det største hinderet. Bestemt meg for å ha F828 en stund til, slik at jeg kan lære meg å ta bra bilder, før jeg går over til dyrere utstyr. Hadde vært kjekt å kunnet økt ISO verdier uten å få et foto fullt av støy...KA er ikke vanskelig å gjøre mindre synlig ved bruk av Photoshop, så for meg er det ikke noe spesielt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...