Gå til innhold

Har flytende nitrogen! Hva skal jeg finne på?


Anbefalte innlegg

Og LN2 står altså for LiquidNitrogen ;)

Stemmer. Dette er jo et teknisk forum, så jeg regner med forsamlingen er oppegående. LHe er like åpenbar, men hvorfor flytende oksygen skrives LOX vet jeg ikke.

 

Sånn uten å vite noe videre ville jeg trodd at LOx er betegnelsen for både LO2 og LO3. Men kjemikunnskapene sitter litt løst egentlig, så rett i vei. :)

Hvis det kan misforstås, bør jeg presisere at selv om flytende oksygen er farlig, er flytende ozon langt farligere, bl.a. fordi det kan eksplodere ved mekanisk sjokk. Sist jeg arbeidet med denslags, brukte vi spesialmaskiner til formålet etter nøye beskrivelse av prosedyrer.

 

Jeg har fått elektriske støt, vært forgiftet og bestrålt i mange uhell, men flytende ozon spøker man ikke med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk, det var en glimrende link. 1001 forslag på en gang :w00t:

 

Niclas: Jeg jobber som Metallurg (Siv.ing) på forskningsenteret til Hydro Aluminium på Sunndalsøra. Normalt bruker vi LN2 til å kjøle elektronmikroskoper, men av og til brukes det bare til å holde ting kaldt. Så lave temperaturer hindrer diffusjon i Aluminium. Det er nyttig når vi skal undersøke effekten av endringer i metallet som funksjon av temperatur og tid. Nitrogenet stopper alle reaksjoner slik at vi kan dra hjem etter arbeidstid, og komme tilbake neste dag og fortsette der vi slapp ved å ganske enkelt varme opp metallprøvene til romtemperatur igjen. Hvis vitenskapen ikke hadde visst om hvordan temperatur og tid hadde påvirket aluminium så ville aluminim vært et ca 4-10 ganger svakere konstruksjonsmateriale enn det er i dag, evt måtte man brukt 4-10 ganger så mye aluminium for å oppnå samme styrke. Jo mindre materiale man bruker på å oppnå det samme, jo bedre er det for miljøet og økonomien både for hydro og kundene våre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
endrebjorsvik89: Jeg stusset også på det der og lurer på om Codename_Paragon kan forklare det litt nærmere.

Forklaringen er enkel: jeg var for bombastisk. Si degraderes under 100K, men kan tåle ned til 40K, alt etter doping og struktur. Mer info på denne websiden.

 

Plaster-på-såret-tips til mer moro med LN2: er du på en metallurgisk labb, er det ikke usannsynlig noen har et stykke YBCO liggende. Sammen med en kraftig magnet kan du få frem Meissner--Ochsenfeld-effekten. Enkel, men alltid fengende. En kan løfte mennesker med dette, men da trenger du en god del YBCO og LN2.

Lenke til kommentar

Takk for en veldig interresant link. Dette med Freeze-out var nytt for meg, men jeg tror jeg skjønte kjernen i det. Altså at den termiske energien synker med temperaturen til et nivå som er lavere enn "aktiveringsenergien" for elektronbevegelsen mellom Si og dopmaterialene. (Er ikke sikker på om dette er rett, men skal finlese det bedre etterpå)

 

Jeg har desverre ikke noe YBCO (eller YtBaCuO som jeg kjenner det bedre som). Lurer på om jeg klarer å får bestillt opp en liten bit, men det må bli en annen gang.

Lenke til kommentar
Niclas: Jeg jobber som Metallurg (Siv.ing) på forskningsenteret til Hydro Aluminium på Sunndalsøra.

 

Du har vel ikke snublet over en jobb som kan bli/er ledig for en stakkar Faglaborant.

 

Jobber for tiden på Borregaard Sarpsborg, som jeg snart kan se mine 2 1/2 som lærling & vikar som ett minne.

 

Eller har noen jeg kan ringe eller ta kontakt med.

Ikke akkurat flust med laborant jobber om dagen :(

 

Er klar for å ofre alt for en jobb, sted, venner fritid.

For trives med det yrket her, synd det er som nevnt, dårlig med jobber.

 

God Helg :)

Lenke til kommentar
Takk for en veldig interresant link. Dette med Freeze-out var nytt for meg, men jeg tror jeg skjønte kjernen i det. Altså at den termiske energien synker med temperaturen til et nivå som er lavere enn "aktiveringsenergien" for elektronbevegelsen mellom Si og dopmaterialene. (Er ikke sikker på om dette er rett, men skal finlese det bedre etterpå)

 

Jeg har desverre ikke noe YBCO (eller YtBaCuO som jeg kjenner det bedre som). Lurer på om jeg klarer å får bestillt opp en liten bit, men det må bli en annen gang.

Bare hyggelig. Det med aktiveringsenergien er stort sett korrekt (det er som vanlig endel haker...), og er summen av termisk energi, elektiskt felt (multiplisert med ladning som skal "løftes opp"), men også energi som elektromagnetisk stråling, ref. solceller. Kapslingen rundt chippene har også til hensikt å beskytte chippen mot lys.

 

 

YBCO er en forkortelse av YBa2Cu3O(7-d) der tall og det i parantes er subskript. NB: Det er yttrium som brukes, ikke ytterbium, usikker på om det er den du hadde i tankene da du skrev "Yt". YBCO er også skrevet YBCO-123, og er den vanligste fasen brukt i forskning og i salg, men også YBCO-124 og YBCO-247 er superledende. Også andre superledende keramer finnes, men kan være tildels farlige, jeg anbefaler på det sterkeste at man tar HMS-dataene på alvor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager at det har vært dårlig oppfølgling her.. Kameraet er inne på reparasjon, og de få bildene jeg tok før det streiket er ikek så veldig bra. De ligger også i form av en backup på hovedPC'n min i trondheim og jeg bor nå på sunndalsøra. PC'n i trondheim er ikke på nett. Jeg solgte harddsiken i laptopen min for en time siden og skal bestille ny i løpet av noen dager. Når jeg får den så må jeg ventet til jeg skal til trondheim neste gang før jeg får fatt i bildene igjen m.a.o. litt komplikasjoner. Men de skal komme. Jeg lover!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Cluet med de kalde magnetene er at hvis du legger en superledende legering på bakken/gulvet vil en kald magnet holde seg svevende over... Tror i hvert fall det var det de viste oss da vi var på besøk på fysisk institutt på UiO

Litt gammelt, men jeg må bare kommentere dette :)

 

Motsatt! :) Hvis du har et superledende materiale ved lave temperaturer så kan du kjøle ned dette vha LN2. Da blir stoffet superledende.

Hvis du plasserer en magnet oppå denne biten skjer det følgende:

 

I = dØ/dt (Ø er magnetisk flukstetthet som forteller hvor mye magnetisk felt per arealenhet). Da vil det gå en strøm i superlederen på grunn av induksjonslover. Størrelsen på strømmen er gitt av ligningen over.

 

Men når det går en strøm i lederen så blir det satt opp et nytt magnetisk felt (motsatt rettet), Maxwell's ligning.

Disse feltene adderes sammen og magnetisk felt inni lederen er lik NULL. All magnetisk fluks blir tilsynelatende tvunget til å gå på utsiden av lederen. Pga motsatt retning danner feltene en kraft som virker like mye på lederen som på magneten. Men denne kraften er avhengig av avstand mellom superlederen og magneten. Kraften balanseres og magneten vil sveve over superlederen.

Hvis superlederen blir varmet opp igjen blir det motstand i lederen og strøm forsvinner til varme. Da blir kraften mindre. Da blir avstanden også mindre. Dette kan ses som en SKIKKELIG fancy og myk landing av magneten på superlederen.

 

Dette kalles Meizner effect. (er ikke sikker på om jeg har stavet riktig nå :hrm: )

 

Mye morsomt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...