GolfBag Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Kjøl ned en liten jernstang eller lignende og ta den i nakken på en kollega (spøk... en så kald metallting ville nok gitt din kollega varige men... hehe) Endret 6. august 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Point. Ergo, man bør være forsiktig! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Jeg har 20 liter flytende nitrogen tilgjengelig på jobben nå. Jeg er ferdig med å bruke det, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med restene. Har dere noen forslag? Gjerne noe som kan bli kule bilder av men ikke noe som jeg blir sparket for. PS. Det kommer til å dampe gradvis bort i løpet av ca 1-2 døgn hvis jeg ikke gjør noe med det. Jeg har ikke noen PC å overklokke her så det er uaktuellt. Kan heller ikke ta det med meg fra jobben og hjem på grunn av sikkerhet. Jeg hellte litt på gulvet i sted men det var ikke bra. Lynoliumen fikk små sprekker av det. Antar det er lite igjen av nitrogenet nå, men jeg har endel forslag fra den tiden jeg arbeidet med kryogeniske systemer. Forøvrig kan en bruke isopor-bøtter til å oppbevare nitrogenet lenge i. Legger du dette i fryseren i tillegg, blir avdampingen lavere, og kuldelekkasjen vil bare hjelpe til med å holde maten kald. Obs: avdampingen vil kunne øke trykket i fryseren, sørg for ventilasjon. Vel, i gamle dager, da vi hadde tekniske partyer, med heliumfyllte ballonger med chips-poser som drev rundt i rommene (trengte ikke bord), hendte det at vi fyllte litt (merk: litt) LN2 i toalettet. Jada, her blir temaet noe toalettmessig, sarte sjeler kan logge av nå. Nå er det slik at varmt vann og LN2 lager fin tåke, så vi brukte kaldt vann, og fikk effekten når en slo lens. Når en spylte ned, lå LN2 på toppen, og kunne brukes igjen et par ganger før vi måtte fylle på mer. OBS: Uten at jeg vil gå i detaljer (de overlater jeg til fantasien deres) er dette mindre morsomt når en sitter på tronen, siden LN2 kan sprute litt, og disse dråpene svir når de treffer huden. Siden dette var et teknisk miljø, var det så få kvinner tilstede (om noengang...) at det var ikke noe problem for oss. For mer allmen-presentable anledninger, pleide vi å fryse ned frukt og knuse disse med hammer. Obs: splintene er da ikke ulik glass i hardhet og skarpe hjørner, pass på øynene. Og så har vi LN2-støvsuging: LN2 vil ved kontakt med en varm overflate danne et gass-sjikt, det er det som gjør at du kan dyppe hånda KORT ned i LN2 uten å brenne deg, samtidig som at varmere LN2-gass vil lett skade deg ved utblåsing. LHe-blowoff er mindre farlig pga lavere varmekapasitet. Nåvel, denne effekten kan brukes til å støvsuge glatte gulv: kast litt (et par dl) LN2 langs gulvet, ikke for fort. rask avdamping ved kontakt vil gi en luftpute-effekt som gjør at LN2-et driver bortover, og mens det skjer, vil støv bli tatt opp i dråpene, og ender opp i et hjørne der dråpene ender og koker bort. Pass på at gulve tåler det, vårt gulv på labben var laget for å tåle mye. Kokepunkt for LN2 er 77K. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Og LN2 står altså for LiquidNitrogen Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Står vel for Liquid dinitrogen pga totallet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Står vel for Liquid dinitrogen pga totallet. Sa det på en forenklet måte Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Og LN2 står altså for LiquidNitrogen Stemmer. Dette er jo et teknisk forum, så jeg regner med forsamlingen er oppegående. LHe er like åpenbar, men hvorfor flytende oksygen skrives LOX vet jeg ikke. LN2 er kurant å håndtere, men har endel sider ved seg som en bør være klar over. LHe er nærmest umulig å håndtere i åpne beholdere pga. lavt kokepunkt (4.2K) og lav varmekapasitet. LOX, derimot, er tildels farlig, i noen land må en ha lisens får å fremstille dette. Etter sigende vil selv betong ta fyr med tilstrekkelig LOX, men det er flere andre faremomenter også. Kun for eksperter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 Codename_Paragon: tusen takk for kjempemange gode forslag! Veldig interresant å høre om LHe også. Nitrogenet er desverre borte nå, men jeg kommer vel til å trenge mer i løpet av noen uker. Det ble i hvertfall noen bilder av røyk, frukt osv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Det ble i hvertfall noen bilder av røyk, frukt osv. Vi vil se!! Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Dette er jo et teknisk forum, så jeg regner med forsamlingen er oppegående. Tips: hold deg unna spill-, mobil- og offtopic-delen. Of course, no offence everyone. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 jeg tror de fleste her venter på bilder Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Jeg skal poste bilder etter hvert.. De ble ikke så bra som jeg hadde trodd men fikk de heldigvis inn på PC'n før kameraet sa helt takk for seg.. (får ikke annet enn sorte bilder og ørten forsøk og ytre feilsøking ga samme resultat så jeg må sende det inn på garanti/reklamasjon) Lenke til kommentar
jokki Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Hørtes ikke helt bra ut Helt nytt kamera eller? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Kjøpte det i september i fjor. Det har vært veldig aktivt brukt (godt over 4000 bilder) så det har nok gjort nytten sin. Jeg har brukt det pent så det burde jo holdt i hvertfall til garantitiden er over.. (er det ikke det produsentene sikter etter?) Jeg får sikkert et nytt på garantien, og siden de ikke selger det lengre så får jeg sikkert etterfølgeren Canon Powershot A75. (eller kanskje noe annet med et mellomlegg) Synd det røk akkurat når det gjorde det, siden jeg så et par kameler når jeg gikk tur på søndag. Kameler er skjeldent man ser i Trondheim så sjansen byr seg neppe igjen med det første. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 kameler i trondheim Når man kan få sverdfisk på kroken i norge så hvorfor ikke kameler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Hehe.. Regnet med det var noen som kom til å lure.. (Kamelene lå og spiste gress i en veikant i nærheten av der jeg bor. "Tilfeldigvis" ligger det er sirkustelt bare hundre meter unna kamelene...) Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Prøv å bruk det som kjøling i pcen Lenke til kommentar
andesam Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 - kjøle ned colaen din. - dra en toms hardware overklokking Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Og LN2 står altså for LiquidNitrogen Stemmer. Dette er jo et teknisk forum, så jeg regner med forsamlingen er oppegående. LHe er like åpenbar, men hvorfor flytende oksygen skrives LOX vet jeg ikke. Sånn uten å vite noe videre ville jeg trodd at LOx er betegnelsen for både LO2 og LO3. Men kjemikunnskapene sitter litt løst egentlig, så rett i vei. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Prøv å bruk det som kjøling i pcen En Si-basert prosessor vil ikke fungere ved 77K (kokepunktet for LN2) pga carrier freezeout (usikker på hva det heter på norsk, om det i det hele tatt oversettes). Elektronikk basert på gallium-arsenid (GaAs) derimot tåler disse temperaturene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå