Svin Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Tolking av spøker og sosiale ferdigheter er ikke en del av sikkerhetsopplæringen her på jobben så ta det ikke for gitt at folk har disse kunnskapene eller vet hva som kan skje når man utfører forslagene dine. Uansett vil jeg tro at de som omgås det flytende nitrogenet har fått tilstrekkelig opplæring mtp faremomenter vedrørende flytende gass. Hvis ikke de som behandler nitrogenet har satt seg grundig inn i kjemikaliebladene er det noe grundig feil med sikkerhetsopplæringen. Sett på saken fra en annen side, så burde du heller ikke stilt spørsmål om hva du skulle gjøre med nitrogenet, da omtrent alle forslag som dukker opp innebærer en viss form for risiko. Du burde heller kvitte deg med det etter gjeldende forskrifter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Svin: Ikke ta det personlig men jeg synes det er utrivelig å prate/skrive med deg i denne tråden. Kanskje vi kan avslutte vår diskusjon her, og heller la andre gjøre tråden til hyggeligere lesing for oss alle (inkludert meg som er trådstarter) Lenke til kommentar
Svin Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Svin: Ikke ta det personlig men jeg synes det er utrivelig å prate/skrive med deg i denne tråden. Kanskje vi kan avslutte vår diskusjon her, og heller la andre gjøre tråden til hyggeligere lesing for oss alle (inkludert meg som er trådstarter) Jeg beklager hvis dette ble utrivelig, det var overhodet ikke meningen. Jeg trakk den slutningen at folk greide å tenke selv, noe jeg tydeligvis ikke burde gjort... Uansett, tilbake til tema. Trillende ball: Stikk et lite hull i en pingpongball og legg den i nitrogenet. Etter en stund tar du den opp og legger den på gulvet. Ballen vil da trille bortover. Vakker tåke: Kok opp vann og hell litt nitrogen over. Gulvet ditt vil fylles av hvit "røyk". Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Lag for all del vaniljeis. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 'Terminator 2 : Judgement day' anyone? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Svin: Tåke skal prøves HalTan: fristende men jeg tror det blir litt mye søl + at jeg må stikke å kjøpe fløte = mye styr. LarsP: Det bildet har du lett lenge etter Kul scene. Jeg husker selvfølgelig den knallfilmen. Lenke til kommentar
simes Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Husker da vi lagde vaniljeis på gk.. Tror ikke det var flytende nitrogen vi hadde der, men noe varmere. God var den i alle fall mener jeg å huske. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Kan du ikke filme det du prøver da? [sarkasme] Og forresten: Drep deg selv (neida, det var tulleforslag, du trenger ikke å gjøre det) [/sarkasme] Støtter deg Svin. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Hva med å lage lystgass, er ikke NOS og lystgass det samme?? NOS er jo noe NitrogenOksid-greier som burde kunne framstilles ganske enkelt, eller?? [bør egentlig ikke prøves] Hvis du ikke blir happy av det kan du prøve å hive det i bilen (forgasser). [/bør egentlig ikke prøves] Lenke til kommentar
Svin Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Hva med å lage lystgass, er ikke NOS og lystgass det samme?? NOS er jo noe NitrogenOksid-greier som burde kunne framstilles ganske enkelt, eller?? [bør egentlig ikke prøves] Hvis du ikke blir happy av det kan du prøve å hive det i bilen (forgasser). [/bør egentlig ikke prøves] Flytende Nitrogen er N2, mens lystgass er N2O (dinitrogenoksid). Vidt meg bekjent er ikke det ikke lett å lage lystgass direkte fra nitrogen. Lystgasse lages lettest ved spalting av ammoniumnitrat (eller ved å kjøpe). Her er forøvrig noen videoer med flytende nitrogen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Her er en annen video med flytende nitrogen (men denne sammenhengen er jo uaktuell allikevel). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Flytende Nitrogen er N2, mens lystgass er N2O (dinitrogenoksid).Vidt meg bekjent er ikke det ikke lett å lage lystgass direkte fra nitrogen. Lystgasse lages lettest ved spalting av ammoniumnitrat (eller ved å kjøpe). Trodde det bare var å "smelte sammen" nitrogen (N2) og oksygen (O2) ved hjelp energi så fikk man lystgass på en måte (selv om det ikke er like "blandingsforhold") Tror ihvertfall det fungerer med vann (Hydrogen + oksygen + flamme) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Tror ihvertfall det fungerer med vann (Hydrogen + oksygen + flamme) Det der danner vel noe som i lekform kalles "knallgass". Vel, utifra navnet så bør man eksperimentere så altfor mye med det. Argh, husker temmelig lite av kjemien jeg har hatt de siste årene så det kan hende jeg er på bærtur nå. Lenke til kommentar
Erichsen Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Hydrogen + oksygen + flamme = eksplosjon og litt vann Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Luft består som kjent av 21% oksygen og 78% nitrogen så hvis det bare hadde vært å blande disse og fyre på for å lage N2O så ville hele atmosfæren eksplodert i det den første gnisten oppsto. Det har som kjent ikke skjedd ennå så det funker nok ikke Jeg har tatt noen bilder og små filmklipp allerede. Kanskje det blir flere av de siste 2-3 literne... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Det er ikke mye stress å lage is... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 deilig er det også i sommer varmen Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hydrogen + oksygen + flamme = eksplosjon og litt vann Var det jeg mente LarsP: Tror ikke det er så farlig siden læreren gikk for å lage lekseplan mens vi eksprimenterte med det (hydrogen og knallgass) i N&M timem Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 LarsP: Tror ikke det er så farlig siden læreren gikk for å lage lekseplan mens vi eksprimenterte med det (hydrogen og knallgass) i N&M timem Kommer ann på hvilke mengder man opererer med. Et reagensrør er ikke det samme som Hindenburg. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 (endret) Kommer ann på hvilke mengder man opererer med. Et reagensrør er ikke det samme som Hindenburg. Og Hindenburg hadde ikke støkiometrisk blanding engang Endret 6. august 2004 av Svin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå