Gå til innhold

Har flytende nitrogen! Hva skal jeg finne på?

Anbefalte innlegg

Jeg har 20 liter flytende nitrogen tilgjengelig på jobben nå. Jeg er ferdig med å bruke det, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med restene. Har dere noen forslag? Gjerne noe som kan bli kule bilder av men ikke noe som jeg blir sparket for.

PS. Det kommer til å dampe gradvis bort i løpet av ca 1-2 døgn hvis jeg ikke gjør noe med det. Jeg har ikke noen PC å overklokke her så det er uaktuellt. Kan heller ikke ta det med meg fra jobben og hjem på grunn av sikkerhet. Jeg hellte litt på gulvet i sted men det var ikke bra. Lynoliumen fikk små sprekker av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. F.eks.:

- Sett det ut i sola og se på at det koker.

- Legg noe frukt oppi og kast dem på bakken etter en liten stund.

- Fjern evt. vorter du har på kroppen.

- Prøv å stikke fingeren oppi.

- Hell litt over på en brusflaske, steng korken og se om det smeller.

- Lag din egen iskrem (oppskrift finner du helt sikkert på nett).

- Frysetørre ulike matvareprodukter for langvarig lagring.

Uheldigivs er nitrogenet såpass inert at det ikke kan brukes til å lage noe som smeller :(

Lenke til kommentar
Tja. F.eks.:

- Sett det ut i sola og se på at det koker. Kjedelig + at det koker bra nok uten sol

- Legg noe frukt oppi og kast dem på bakken etter en liten stund. greit nok, skal prøve det

- Fjern evt. vorter du har på kroppen. Har ingen vorter

- Prøv å stikke fingeren oppi. Det der er direkte farlig og om jeg hadde vært dum nok kunne jeg mistet fingeren på grunn av deg! Tenk deg litt om før du foreslår slikt! :realmad:

- Hell litt over på en brusflaske, steng korken og se om det smeller. Hold de farlige forslagene for deg selv før du påfører noen alvorlige skader. :realmad:

- Lag din egen iskrem (oppskrift finner du helt sikkert på nett). Godt forslag men litt sølete. Tror jeg står over for denne gang.

- Frysetørre ulike matvareprodukter for langvarig lagring. Jeg kan godt fryse varene men de blir jo ikke tørret som i frysetørring. Særlig langvarig blir det heller ikke siden nitrogenet sikkert ikke varer mer enn et par døgn.

Uheldigivs er nitrogenet såpass inert at det ikke kan brukes til å lage noe som smeller :(

Flere forslag?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal med en knust gummistøvel eller kalde magneter men det var i det minste ikke farlige forslag.

Har desverre ingen superledende legeringer her på jobben men hvis jeg hadde så skulle jeg selvfølgelig testet det.

Lenke til kommentar

-Se hvor lett enkelte ting brekker ved sterk nedkjøing...

(Lage skrytevideo om hvor sterk Simen1 er, han som greier å knekke en stålstang med bare hendene :p )

-Eller lage en eller annen form for ekstrem aircondition på kontoret :hmm:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Den holder seg forresten kald lengre hvis du putter den i fryseboksen :)

Har du fryseboks på jobben ;)

Jepp, har tilfeldigvis det. En litt spesiell og diger en som holder -50°C.

Tenkte bare jeg skulle finne på noe gøy før det fordampet. Jeg har tilgang på mer dersom jeg skulle finne på noe svært gøy senere. (Har en sånn diger trykktank på yttersiden av bygget her) Problemet er bare at det er mye plunder og sikkerhetsregler når man skal fylle mer, og så bør det jo helst gå til noe fornuftig siden det ikke er gratis for jobben min. Det må selvfølgelig ikke være risikofylte ting jeg bruker det til heller. (har jo ikke lyst til å miste kroppsdeler og det som værre er bare for en ussel erstatning)

Tror jeg prøver meg litt frem med frukt, ballong og brekke jernstenger og sånnt. (Jern knekker/knuser lett som glass når det er så kalt)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvis du har tilgang til mer senere, så bør du prøve å fa tak i en superledende legering og leke litt med kalde magneter og kaldt superledermetall. Det er tøft.

Jeg skal se hva jeg klarer å skaffe til senere... Må da være mulig å få tak i noen vareprøver fra andre produsenter inn til forskningsavdelinga her.

Lenke til kommentar

Det er ikke bra nei. Har ikke tenkt å sleike på noe så kaldt. Heller ikke ta på det med våte fingre. Jeg har hansker, vernebrikker, labfrakk og høye værnesko så det skal nok gå bra.

Jeg skal putte litt frukt oppi der før lunsj og knuse de. Har ikke kjøpt ballonger, så det får utgå. Jeg skal ta noen bilder også.

PS. har bare ca 8-10 liter igjen nå så det begynner å haste om dere har noen flere gode forslag!

Lenke til kommentar
Folkens! Det er farlig å kamuflere slike spøker som seriøse forslag! Det er ikke alle som er like oppegående, og tror det kan være gøy å prøve. Hold dere for god til slikt! Dette er spesielt rettet til deg "Svin"

Antar at en som har fri tilgang til flytende nitrogen på jobben er i stand til å skille spøk fra alvor, hvis ikke er han overhodet ikke kvalifisert for jobben sin.

Forøvrig tror jeg heller ikke personer som ikke greier å skille spøk/alvor tar skade av dette, da de mest sannsynligvis ikke kommer over litersvis med flytende nitrogen sånn uten videre.

Flaskeforslaget mitt var forøvrig ikke ment som spøk, men som et morsomt eksperiment (hvis utført under trygge omgivelser).

Lenke til kommentar
Lag "isroser"...

Slipp blomster oppi, la dem stivne, og legg dem i fryseren, så kan du overraske dama med noen uvanlige blomster...

Godt forslag! Dama er et godt stykke unna så jeg tror jeg nøyer meg med blomster fra veikanten.

Svin: Tolking av spøker og sosiale ferdigheter er ikke en del av sikkerhetsopplæringen her på jobben så ta det ikke for gitt at folk har disse kunnskapene eller vet hva som kan skje når man utfører forslagene dine. F.eks vil sansynligvis den brusflaska eksplodere og sprute flytende nitrogen over alle som er i nærheten. Kanskje til og med i øynene og lage store skader. Like farlig er det med fingeren. Hvis man berører en av kantene i beholderen med en fuktig finger så blir man fort sittende fast og kan få alvorlige frostskader. Det som kan gå galt har ofte også en tendens til å gjøre det så det er ikke særlig pent å utfordre andres helse på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...