CannibalCorpse Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 (endret) Hei, er usikker på om dette er rette forum, så om mods vet om et mer passende sted, flytt tråden dit, ok? Greit, her kommer det: Kjøpte meg et Pinnacle PCTV Stereo TVtuner kort her, det virker å fungere finfint det men her er det jeg trenger hjelp til: Med S-Video kabel koblet mellom TV og TVinn på tvkortet får jeg bare svart/hvitt bilde på PCen når jeg brukere adapter fra Scart til RCA(?)/S-video . Har testet med tvut fra skjermkortet mitt og inn på tvkortet u/adapter og jeg har også testa med tvut på skjermkortet mot S-video inn på TVen (uten adapter), det gikk fint så det er ikke tvkortet og ikke kabelen (tror jeg ). Har bytta adapter men fortsatt svart/hvitt. Noe som må stilles på i TVen? Har fått tips om å stille inn på "RGB" men finner ikke noe slikt i instillingene på TVen! Noen tips ? Edit: Om det skulle være av interesse er TVen en Samsung Plano 32" WideScreen! Edit2: Endret tittel. S-video er fikset, nytt problem! Endret 7. august 2004 av CannibalCorpse Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 leste litt raskt gjennom her, men problemet er altså at det ikke kommer bilde på tv'en? Hvilket skjermkort har du? Jeg bruker nvidia geforce 4ti 4200, og for å få bilde på tv'en da så trykker man "høyreklikk på skrivebordet/egenskaper/innstillinger/avansert/Geforce4 Ti 4200/nview display mode/velg dualview/" that var that, håper dette hjelper litt Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 (endret) leste litt raskt gjennom her, men problemet er altså at det ikke kommer bilde på tv'en? Hvilket skjermkort har du? Jeg bruker nvidia geforce 4ti 4200, og for å få bilde på tv'en da så trykker man "høyreklikk på skrivebordet/egenskaper/innstillinger/avansert/Geforce4 Ti 4200/nview display mode/velg dualview/" that var that, håper dette hjelper litt Hm formulerte meg litt dumt i innlegget mitt kanskje men det er bilde FRA tven og TIL tvkortet jeg ikke får i farger. Altså jeg vil ha bilde fra TV til dataskjerm . Edit: Vet at svart og hvit er farger det og men vil gjerne ha de andre fargene og ! Endret 4. august 2004 av CannibalCorpse Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hmm... sjekk instillingen til skjermkortet Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Hmm... sjekk instillingen til skjermkortet Hehe takk for svar igjen, kan underskrive på at jeg har gått gjennom de instillingene som finnes . Virker egentlig som det ligger enten i adapteret mellom scart kontakten på TVen og s-video kabelen eller at det er en eller annen feil instilling på TV apparatuset. Har gått gjennom TV menyen men kan ikke finne noe ... Rart det skal være så mye knoting for å få noe til å virke tilfredsstillende... Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Tenkte å bytte adapteret i morgen men... Er det noen forskjell på adapter fra f.x. Elkjøp og Clas Ohlson? Er fra "Olson" jeg kjøpte det jeg bruker nå... og som det virker som ikke funker helt... Lenke til kommentar
Solidox_ Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Sliter med dette selv nå, har et scart-adapter med s-videokabel fra tven til DC10 capturekortet mitt. Det eneste bildet jeg får opp på pcen er svart/hvitt. Jeg tror dette er avhengig av at utstyret (tven) ikke klarer å levere s-video ut skikkelig eller ikke er satt opp til det. Det kan jo være en ide å prøve med en dvd-spiller/vhs eller liknende for å se om fargene virker. Nå er vel de fleste dvd-spillere beskyttet mot dette, men det kan vel kanskje være verdt et forsøk. Hvis beskyttelsen er på, så skal man få et grønt bilde om jeg ikke husker feil... Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Sliter med dette selv nå, har et scart-adapter med s-videokabel fra tven til DC10 capturekortet mitt. Det eneste bildet jeg får opp på pcen er svart/hvitt. Jeg tror dette er avhengig av at utstyret (tven) ikke klarer å levere s-video ut skikkelig eller ikke er satt opp til det. Det kan jo være en ide å prøve med en dvd-spiller/vhs eller liknende for å se om fargene virker. Nå er vel de fleste dvd-spillere beskyttet mot dette, men det kan vel kanskje være verdt et forsøk. Hvis beskyttelsen er på, så skal man få et grønt bilde om jeg ikke husker feil... Jepp funker nå, prøvde først på den nyinnkjøpte DVD spilleren og jess fikk fargebilde, så da kom vi frem til at siden TVen for øyeblikket kun får TVsignal fra en vanlig bordantenne inn i antenne/coax inngangen er ikke Scart kontaktene aktivert! Men har ikke testa det enda... Men det stopper ikke der. Nå når jeg prøver å kopiere fra VHS til harddisken blir ikke lyd og bilde synkront! Har prøvd alle mulige instillinger, laveste -> høyeste kvalitet, like dårlig. Tenkte om harddisken var kjapp nok men er ingen forskjell fra første partisjon (defragmentert 3 ganger) og siste partisjon som formateres helt for hvert forsøk. Kan det være lyd tilkoblingen ikke er helt stabil? Altså jeg har koblet gjennom "den røde og den hvite" bak på videoen inn¨på line-in på lydkortet som i sin tur er internt koblet sammen med tvkortet. Har også prøvd å sette video spillern på pause før jeg trykker Record.... neida ingen forskjell. Skal lese litt bedre manualen kanskje det står noe der... Lenke til kommentar
Solidox_ Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Angående synkroniseringa så kan du fikse dette etter opptaket er gjort, i Virutaldub, nøyaktig til 1 ms. Eneste problemet er bare å finn ut akkurat hvor mye det er ute av sync. Dette gjelder bare hvis det er en fast forsinkelse og du har .avi-filer. Egentlig så skal vel lyden og bildet være ganske synkronisert i utgangspunktet, men hvis du har spesielt mange ledd i tilkablingen, så er det kanskje verre. Det kan også hende at du får dropped frames (bilder programmet hopper over når du tar opp pga. for lite systemressurser) fordi du bruker en for vanskelig kodek eller gjør andre krevende ting på pcen samtidig som du tar opp. Da kan det fort oppstå tilfeldige synkroniseringsproblemer, prøv evnt. en "enklere" kodek eller et annet opptaksformat. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Sliter med dette selv nå, har et scart-adapter med s-videokabel fra tven til DC10 capturekortet mitt. Det eneste bildet jeg får opp på pcen er svart/hvitt. Jeg tror dette er avhengig av at utstyret (tven) ikke klarer å levere s-video ut skikkelig eller ikke er satt opp til det. Det kan jo være en ide å prøve med en dvd-spiller/vhs eller liknende for å se om fargene virker. Nå er vel de fleste dvd-spillere beskyttet mot dette, men det kan vel kanskje være verdt et forsøk. Hvis beskyttelsen er på, så skal man få et grønt bilde om jeg ikke husker feil... Jepp funker nå, prøvde først på den nyinnkjøpte DVD spilleren og jess fikk fargebilde, så da kom vi frem til at siden TVen for øyeblikket kun får TVsignal fra en vanlig bordantenne inn i antenne/coax inngangen er ikke Scart kontaktene aktivert! Men har ikke testa det enda... Har aldri sett en TV som gir s-video ut på scart, kun kompositt eller RGB. Hvis du prøver en DVD-spiller, så har den som oftest egen s-videokontakt og det funker selvfølgelig. Så å si alle DVD-spillere kan også gi s-video ut på scart hvis det velges i oppsettmenyen, men de er vanligvis stilt til RGB ut fra fabrikk. Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Sliter med dette selv nå, har et scart-adapter med s-videokabel fra tven til DC10 capturekortet mitt. Det eneste bildet jeg får opp på pcen er svart/hvitt. Jeg tror dette er avhengig av at utstyret (tven) ikke klarer å levere s-video ut skikkelig eller ikke er satt opp til det. Det kan jo være en ide å prøve med en dvd-spiller/vhs eller liknende for å se om fargene virker. Nå er vel de fleste dvd-spillere beskyttet mot dette, men det kan vel kanskje være verdt et forsøk. Hvis beskyttelsen er på, så skal man få et grønt bilde om jeg ikke husker feil... Jepp funker nå, prøvde først på den nyinnkjøpte DVD spilleren og jess fikk fargebilde, så da kom vi frem til at siden TVen for øyeblikket kun får TVsignal fra en vanlig bordantenne inn i antenne/coax inngangen er ikke Scart kontaktene aktivert! Men har ikke testa det enda... Har aldri sett en TV som gir s-video ut på scart, kun kompositt eller RGB. Hvis du prøver en DVD-spiller, så har den som oftest egen s-videokontakt og det funker selvfølgelig. Så å si alle DVD-spillere kan også gi s-video ut på scart hvis det velges i oppsettmenyen, men de er vanligvis stilt til RGB ut fra fabrikk. OK, det jeg mente var med et sånt adapter fra scart til s-video+composit pluss de to høyttaler kablene (på Clas Ohlson - varenr 32-2399). Edit: Er s-video og RGB to forskjellige videosignaler, eller bare forskjellige kontakter og er RGP det samma som de composit kontaktene? Endret 7. august 2004 av CannibalCorpse Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 (endret) Angående synkroniseringa så kan du fikse dette etter opptaket er gjort, i Virutaldub, nøyaktig til 1 ms. Eneste problemet er bare å finn ut akkurat hvor mye det er ute av sync. Dette gjelder bare hvis det er en fast forsinkelse og du har .avi-filer.Egentlig så skal vel lyden og bildet være ganske synkronisert i utgangspunktet, men hvis du har spesielt mange ledd i tilkablingen, så er det kanskje verre. Det kan også hende at du får dropped frames (bilder programmet hopper over når du tar opp pga. for lite systemressurser) fordi du bruker en for vanskelig kodek eller gjør andre krevende ting på pcen samtidig som du tar opp. Da kan det fort oppstå tilfeldige synkroniseringsproblemer, prøv evnt. en "enklere" kodek eller et annet opptaksformat. Ja... Altså avspilling går som den skal, men når den skal spille inn til harddisken blir lyden liggende lenger og lenger etter jo lengre ut i videoen jeg kommer. Bruker det vanlige PCTV Vision 5.90 som var med Pinnacle kortet. Har lasta ned Cyberlink PowerVCR 3 trial teste det og se om det er bedre... Men tror ikke jeg har for mange ledd: Bilde: Videomaskin -> scart adapter -> composit (den gule) -> composit inn på tvkortet Lyd: Videomaskin -> scart adapter -> de røde og hvite høyttaler kablene (y-kabel) -> inn på Line-in på lydkortet. Har en intern kabel mellom tvkort og lydkort inni datan (aux), var visst for tvtitting og slikt... Syns det er veldig merkelig... Virker som dataen er for treg til å ta unna alt og blir mer og mer liggende etter med lyden... Har prøvd alle instillinger i opptaks programmet men ingen forskjell. Ikke engang på laveste innstilling (VCD - MPEG1 , 352x288 , 1,15 mbit/sek) klarer den å få lyd og bilde synkront. Du nevnte kodeker... noen å anbefale? Uansett skulle vel de jeg trenger følge med kortet? Kunne det hjelpe å formatere hele disken og legge inn WinXP på nytt og benytte første partisjon etter win som video disk... Venter på en ny harddisk i posten snart som jeg hadde tenkt å kjøre Raid0 sammen med gammel-disken... Kan det hjelpe å ha en egen fysisk separat harddisk ved videoredigering/-kopiering? Endret 7. august 2004 av CannibalCorpse Lenke til kommentar
Solidox_ Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Skal normalt ikke skape problemer med at lyden henger etter det oppsettet der nei. Du kan jo alltids prøve å defragmentere disken du tar opp på, burde hjelpe litt, men om det vil få alle problemene til å forsvinne er en annen sak. Det kan nok absolutt være en ide å prøve et annet program ja, kan godt hende at programmet som følger med går dårlig på din maskin. Hvis det virker med kortet ditt, kan også VirtualVCR være verdt en kikk. Det tar opp .avi-filer. Med "tunge" kodeker mente jeg mest opptak direkte til divx/xvid og liknende, siden de krever mye av maskinvaren. MPEG 1 burde absolutt ikke være for tungt nei. Du kan jo prøve ting som opptak direkte til rå .avi-filer (krever mye av harddisken, men prøv med lav oppløsning), kodekene Huffyuv og MJPEG (vet ikke så mye om hvordan software-versjonen av denne virker...), bare husk at du burde kode om innholdet til f.eks. divx før du sjekker om det virker i disse tilfellene (ikke laget for avspilling). Uansett må du huske å slå av programmer i bakgrunnen og la pcen stå i fred mens den tar opp. RGB er ikke det samme som kompositt forresten, det er et høykvalitetssignal som jeg ikke vet noen annen måte å utnytte på enn med en scartkontakt i begge ender. Endret 8. august 2004 av Solidox_ Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 8. august 2004 Forfatter Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Takk for svar. Må rette på noe. Det er nok BILDET som ligger etter, altså for eksempel når en person prater er lyden over før munnen har "sluttet å bevege på seg". Nesten komisk noen ganger, i kampscener kommer lyden( av slaget) før selve slaget Altså er det antakelig tvkortet og ikke lydkortet som kan være synderen. Men det endrer lite, usynkront er det lell... Hmm har brukt 5 dager på å få fikset dette, har prøvd alle(?) instillinger i programmet. Har "testet" Cyberlink VCR3 men det fant ikke dekoder kortet (eller tvkortet rettere sagt)... Skal ta en titt på de programmene du postet Solidox_ og se om de vil funke! Tenkte på å levere det inn på Lefdal der vi kjøpte det og høre om å få et annet kort, men de har jo bare Pinnacle kort tror jeg. Evt få pengene tilbake, men... nei uff er synd det og, Pinnacle skal da være veldig bra da. Skal uansett formatere hele dr-tten til uka da jeg henter ut min nye HD som skal samarbeide med min nåværende identiske HD i Raid0 (om ingen fraråder det da) så kanskje det gir en ytelsesøkning så jeg blir kvitt forsinkelsen , for se... Endret 8. august 2004 av CannibalCorpse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå