BiosFlasher Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Trenger hjelp til følgende to oppgaver: 1) 2sinx*cosx - (cosx)^2 + (sinx)^2 = 1 2) sinx - cosx = -1 1) Her får jeg tanx = 1 (ved å dele på (cosx)^2 og trekke sammen (1/(cosx)^2 = 1 + (tanx)^2)). Dette gir x = Pi/4 + k*Pi (k E Z) som svar. Problemet er at kalkulatoren gir meg x = Pi/4 + k*Pi og x = Pi/2 + k*Pi som svar (jeg mangler halvparten av x-verdiene). 2) Her ser man at svaret må være: x = 2Pi*k og x = 3Pi/2 + 2Pi*k. Men hvordan viser man dette ved utregning? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Off-topic: Hvilket pensum hører slike oppgaver til (Du er dundrane meg god!!) Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Er vel 3MX pensum eller noe detta? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Er vel 3MX pensum eller noe detta? Åsså midt i ferien.. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Off-topic: Hvilket pensum hører slike oppgaver til Ikke no ungdomsskolegreier i hvertfall lillegutt. Var det ikke et par her på forumet som fikk 6 i 3MX? De er vel de eneste som gidder i ferien tenker jeg... Lenke til kommentar
BiosFlasher Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Fikk hjelp til oppgave 1 av en matteguru: Siden jeg deler på (cosx)^2 utelukker jeg muligheten at Pi/2 er et svar (kan ikke dele på cos(Pi/2) = 0). Hvis man derimot deler på (sin)^2 får man riktig svar. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Off-topic: Hvilket pensum hører slike oppgaver til Kapittel 2 i 2MX boka mi. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Off-topic: Hvilket pensum hører slike oppgaver til Kapittel 2 i 2MX boka mi. Trig. likninger er jo ikke 2MX pensum, da...? Vi var ikke innom det i går iaff, og vi fulgte læreplanen rimelig slavisk.... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hadde 5 i 3MX så jeg kan nok ikke hjelpe. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 (endret) Trig. likninger er jo ikke 2MX pensum, da...? Vi var ikke innom det i går iaff, og vi fulgte læreplanen rimelig slavisk.... Jo, det er vel det... Var ihvertfall oppgaver om det på eksamen osv. *Lete etter læreplan* Sikker på at du ikke har forvillet deg inn på 2MZ? Edit: Hadde om sinus, cosinus og tangenslikniger jo. Endret 4. august 2004 av Goophy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå