Gå til innhold

Hvordan få USB 2.0 på gammelt hovedkort

Anbefalte innlegg

Har en server med et Asus A7N266-VM hovedkort som kun støtter USB 1.1

Har bestillt en Lacie 160 GB ekstern hardisk for å ta daglig backup av filene på serveren. Lacie disken bruker USB 2.0 til overføring.

Spørsmålet mitt er om jeg kan få brukbar USB 2.0 overføringshastighet ved å installere et USB 2.0 PCI kort på det gamle hovedkortet. F.eks et slikt: Sunsway/ST Lab PCI USB 2.0 4+1P ,NEC chip, USB 1.1/2.0

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt meg den USB-kontrolleren og har et spørsmål. Hvilken nytte kan man ha av den USB-porten som blir stående inni maskinen? Sendte det spørsmålet til support på komplett. Fikk følgende svar tilbake etter et par mail:

"Godt spørsmål. Da har jeg dessverre ikke noe godt svar."

Lenke til kommentar

Hvis du tenkte på den pin-pluggen som er noe rundt 7-8 pins som er festa direkte på hovedkortet? den kan du (hvis du har kabinett som har sånn "front panel" med usb\firewire\audio) koble til den så får du usb foran på pcen isteden for å krøke deg sammen og plugge i alt av usb stash bak. :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda overføringskapasiteten blir sikkert like bra som på integrerte løsninger.

Prisen er ok, men jeg tror jeg hadde benyttet sjansen til å oppgradere hovedkortet i samme slengen dersom jeg var deg. Et billig kort med USB2.0, støtte for alle de gamle komponentene dine og raskere minne og raskere CPU'er og SATA koster ikke så veldig mye mer. Kanskje fra et par hundrelapper over det kontrolleren koster og oppover. Sikkert verd en tanke om du kan ofre litt oppetid på serveren din.

Lenke til kommentar

Kortet funker fett det, har et slikt selv. Var bare å sette inn og både Win2k og WinXP har drivere ferdig inne til det kortet. Ikke noe å si på overføringshastigheten; denne var helt lik som på laptop'en som har native USB2.0 (faktisk litt raskere, siden det sitter en raskere disk i den stasjonære, enn i laptop'en)

I motsetning til Simen1, ser jeg ingen grunn til å skifte ut hovedkortet. Maskina blir neppe noe som helst raskere av å skifte ut bare hovedkortet, siden CPU/ram vil være det samme. Jeg regner med at det kun var USB2.0/FW som var planen og ikke en fullblods oppgradering. Og siden server'n funker stabilt og fint idag, så ligg unna ;)

If it ain't broken, don't f*ck with it :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...