Gå til innhold

Dolby digital i spill, en utdyping


Anbefalte innlegg

joda.. vet at lyden må gjennom en ekstra AD/DA enkoding, men da blir dette gjort i en mikro chip!! Det er jo de analoge ledningene som er mottakelige for støy og som forringer lyden. Derfor er det en fordel å få lyden digital for deretter å sende den fra PCen..

 

eks: når du bruker analoge ledninger kan du høre susing, mens du med digital overføring eliminerer dette problemet!!

 

Er det noen eksterne lydkort som kan enkode lyd slik jeg har beskrevet? :roll:

 

mvh

Jallamannen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt riktig, flerkanalslyden blir enkodet av en chip, overført digitalt og så dekodet igjen. For at dette skal være noe vits i, må både enkoder og dekoder hardware være veldig bra for at signalet ikke skal forringes. Med mindre du har noen lange slumkabler til det analoge signalet, ville jeg tro analaogt er bedre?

 

Per dags dato er det vel kun Soundstorm som har HW DD enkoding, og hvis du er litt perfeksjonist på lyd, er vel det ikke det beste valget.

 

Hva slags anlegg er det egentlig du kjører signalet ut på?

Lenke til kommentar

Anlegget er helt kurant, denon surround forsterker med fullt oppsett av dali høyttalere! Har kjørt lyd digitalt mellom dvd spiller, forsterker og minidisc spiller i flere år.. syns derfor det er merkelig at lydkort ikke støtter omforming av lyden. Da hadde man også sluppet kabelsalaten. F.eks. kjører jeg musikk og dvder digitalt, og da er det upraktisk å ha 3 ekstra analoge ledninger for å få surround i spill.

 

Men desverre ser det ikke ut som om noen kort støtter dette, får bare håpe at nforce4 har god støtte for dette!!

 

Jallamannen

Lenke til kommentar

Pirker litt nå kanskje, men en AD/DA konverter blir og påvirket av komponenter inni kabinetet på PC'en, hovedsakelig strømforsyningen (konverteren er veldig nær en elektromagnetisk kilde). Det bør ikke være susing ved bruk av analoge kabler, så lenge de er godt isolerte. Tror jeg tør si at mesteparten av susingen i lyden fra en PC er grunnet konverteren sin plassering (og selvfølgelig kvaliteten på den). Det er en grunn for at de dyrere, kommersielle high-end lydkortene tar i bruk breakout bokser...

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Per dags dato er det vel kun Soundstorm som har HW DD enkoding, og hvis du er litt perfeksjonist på lyd, er vel det ikke det beste valget.

Sålenge du kun bruker den digitale utgangen er Soundstorm et utmerket valg også for folk som er kresne på lyd.

 

Det eneste som ikke holder mål med Soundstorm er de billige AD/DA-konverterene som brukes av de fleste hovedkortprodusentene. Disse betyr ingenting sålenge tar ut signalet digitalt.

Lenke til kommentar

Hei simfan

Jeg VET at du kun får ut tokanalslyd via den digitale utgangen.. men poenget med denne posten er å få klarlagt om det finnes brukbare løsninger for å få ut dolby digital...

 

Soundstorm bruker sin AD/DA konverter når signalet kommer analogt fra spillet og blir enkodet for å kunne sendes via den digitale utgangen...

 

Har derimot hørt at soundstorm ikke er helt i toppklassen når det gjelder lyd..

 

Hvilke hovedkort kommer forresten med soundstorm.. kommer soundstorm med nforce3 brikkesett??

Lenke til kommentar

Om KILDEN er allerede DD 5.1 så kan du få seks kanaler ut vha en digital kobling mellom lydkort og forsterker. Men i spill så blir lyden generert "on the fly", og derfor må lyden kodes i lydmotoren direkte i DD, noe som "lettest" gjøres i en DSP, og i tillegg så må nok royalties betales til Dolby Laberatories om en slik DSP skal integreres på lydkortet. Det er kun et (upro) lydkort som har en slik HW DSP (SS) men det betyr ikke at alle andre lydkort ikke kan spille DD, DTS osv fra en kilde som _allerede er kodet i DD/DTS_ (DVD, DivX med AC3, musikk i DTS 5.1, osv)

 

Og lyden kommer trolig ikke analogt fra spillet men digitalt, så for å få stereo ut så bruker du det som kalles "digital passthrough" (eller passtru som de sier på MacDonalds :)) hvor du da får lyden uendret/upåvirket fra kilden til DAC'en i forsterkeren.

 

Støtter spillet DD og du har et SS lydkort så vil spillet sannsynligvis bruke SS sin DSP for å lage DD'strømmen, og den vil sendes upåvirket videre fra denne DSP'en til DAC'en i forsterkeren.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar

D er qn DD i spill(feks D3),med SPDIF ut til DF med 5.1DD som d er prob me for meg.Skjønner??Det er kun dolbydigital i spill(feks doom3),med SPDIF ut til en digitalforsterker med 5.1 dolbydigital det er problemer med.Film er jo ikke ett problem,noe de fleste har fått med seg nå.Kvaliteten på lydkortets DAC er mindre viktig for meg da jeg ved musikklytting,bruker mitt "MID-END" stueanlegg.

Har dessuten ikke analoge innganger på min nyinnkjøpte digitalsuroundforsterker

,som var tiltenkt pcbruk.Det er da kun 5.1 dolbydigital i SPILL,ut via SPDIF på

lydkortet som aktuelt for meg.

Har lest igjennom en del sider på forumet her og

på nett,så det ser ut som jeg bare kan glemme det.Må vel ta til takke med den ikke fullt så gode prologic II i spill ,er jeg redd for.Beklager at jeg ikke kan tilføre

noe særlig mer informasjon i posten ,men her er noe om nvidiasoundstorm brikken.

 

mvh

egmur

Endret av egmur
Lenke til kommentar

Hva mener du med at DTS ikke er skikkelige saker vidiware?

 

"Husk at Dolby Pro Logic el. DTS:Neo er ikke skikkelige saker, selv om det skaper romfølelse for ikke kresne folk så er det bare å narre seg selv å bruke funksjonen om du har ett anlegg til over 10 000... Bit heller tennene sammen og koble analogt..."

 

Greit at dolby pro logic 1 og 2 ikke er skikkelig surround, men DTS er da i utgangspunktet enda bedre enn AC3 pga lydsporet ikke er komprimert som med ac3. Ellers stemmer alt du har sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...