Gå til innhold

Fjerne fingeravtrykk på linsa? Hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei!

Selv mine CZ T* objektiver gir refleksjoner (uten filter) i gitte situasjoner, om enn i mindre grad enn billigere optikk. Med litt erfaring ser du når du får refleksjoner (speilrefleks) og kan unngå dette ved å bikke/vri litt på kameraet, event. holde håndflaten over som en forlenget solblender. Solblender er så absolutt å anbefale enten mann har dyr eller billig optikk.

Filter fra bl.a. Hoya er regnet for å ha svært bra, men man bør ligge unna mindre kjente eller ukjente merker. Om originale filter er så mye bedre enn nevnte vet jeg ikke, men de er garantert mye dyrere.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk på Fotohuset i Karl Johansgate i Oslo. Fikk pussefille til 59 kr. (Ikke testet den enda).

De fleste objektiver har multicoatede overflate på linsa. Det har vel ikke alle filtre. I alle fall ikke de hoya filterne jeg har tror jeg. + at man får enda et glass foran med filter er vel heller ikke optimalt. Men om det er sebart er vel heller tvilsomt på normale objektiv. Mulig om man kjører proffserien til Canon eller andre?

Lenke til kommentar
Gikk på Fotohuset i Karl Johansgate i Oslo. Fikk pussefille til 59 kr. (Ikke testet den enda).

De fleste objektiver har multicoatede overflate på linsa. Det har vel ikke alle filtre. I alle fall ikke de hoya filterne jeg har tror jeg. + at man får enda et glass foran med filter er vel heller ikke optimalt. Men om det er sebart er vel heller tvilsomt på normale objektiv. Mulig om man kjører proffserien til Canon eller andre?

Jeg polerer alle linsene mine både ved innfestningen til kameraet og ytterst på linsa med Autoglym.Dette er supert,alt støv og slikt kan bare blåses bort.Også fingeravtrykke går mye lettere av da.... :thumbup::yes:

Lenke til kommentar

Jeg polerer alle linsene mine både ved innfestningen til kameraet og ytterst på linsa med Autoglym.Dette er supert,alt støv og slikt kan bare blåses bort.Også fingeravtrykke går mye lettere av da.... :thumbup::yes:

Å bruke et middel beregnet for polering av biler til å rengjøre optikk er et sjansespill. Linser har et tynt belegg som skal forhindre refleksjoner mm. Om man polerer vekk dette belegget (noe man gjør om man bruker et for tøfft middel) ødelegger man mye av optikkens evne til å ta gode skarpe bilder uten refleksjoner osv. Belegget er også med på å gjøre det enklere å fjerne smuss fra frontlinsa.

Men det er jo selvfølgelig et valg hver enkelt må ta hva slags rengjøringsmetoder man bruker. Personlig er jeg altfor redd for min optikk til å benytte slike "snarveier". Bruker heller noen hundrelaper ekstra i året på å være sikker på at jeg ikke ødelegger utstyret mitt, da et eventuelt bytte av frontlinse koster mye mer enn det smaker ;)

Lenke til kommentar

Alle filtre har en eller annen coating for å unngå refleksjoner, men kvaliteten på den kan variere endel. Billige no-name filtre har ofte dårlig coating, man får derfor massevis av refleksjoner når man fotograferer i motlys.

Kjente fabrikanter som Hoya og Cokin lager gode filtre som ikke gir nevneverdig mer refleksjoner enn uten filter. Og hvis man har en linse med dårlig multicoating kan et godt filter gjøre underverker med å fjerne refleksjoner.

Forøvring er jeg helt enig i at et UV-filter er en effektiv måte å beskytte objektivet på. Og sålenge man holder seg til kjente merkenavn er ikke refleksjoner noe stort problem.

Lenke til kommentar
Alle filtre har en eller annen coating for å unngå refleksjoner, men kvaliteten på den kan variere endel. Billige no-name filtre har ofte dårlig coating, man får derfor massevis av refleksjoner når man fotograferer i motlys.

Kjente fabrikanter som Hoya og Cokin lager gode filtre som ikke gir nevneverdig mer refleksjoner enn uten filter. Og hvis man har en linse med dårlig multicoating kan et godt filter gjøre underverker med å fjerne refleksjoner.

Forøvring er jeg helt enig i at et UV-filter er en effektiv måte å beskytte objektivet på. Og sålenge man holder seg til kjente merkenavn er ikke refleksjoner noe stort problem.

cokin er jalla merke.

Hold dere til Hoya og B+W.

Lenke til kommentar

Et par andre muligheter: Sjekk konas sminkekoffert, og se om du finner en ubrukt liten sminkepensel. Spør pent om den kan overdras til din kameraveske i stedet, så har du en flott støvbørste.

Alt. 2: De har mer snadder på apoteket. Spør etter ørerensemiddelet Revaxør. Det inneholder i tillegg til selve rensemiddelet en liten gummiballong på størrelse med en golfball, og altså liten og hendig til å blåse støv med. Tror det hele kostet rundt en 60-lapp eller så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...