Arve28 Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hvis linsa har fått fingeravtrykk eller ligende hadde jeg før et Canon "fille/klut" jeg tok det bort med + en blåse pumpe. Er dette den beste måten? Finner ikke igjen noe av dette utstyret så jeg må kjøpe noe nytt. Hva anbefalles? Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Jeg bruker Kodak linsepapir som jeg kjøpte for mange år siden. For å blåse vekk støv, så hadde jeg opprinnelig en som var kjøpt i fotobutikk som også hadde en børste. Men blåseeffekten var minimal, så jeg fikk et tips: Gå på apoteket og kjøp ballongklyster , som en liten gummipumpe. Den er egentlig beregnet på annet bruk, men egner seg godt som blåsepumpe. Bare ikke bruk samme til begge formål! Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Takk. Hva koster ballongklyster? Linsepapir og væske liker jeg ikke å bruke. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Jeg bruker en snipp av T-skjorta.... Er det helt bak mål eller? Ødelegger jeg linsa med den metoden? F828 Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hei! Nei da, det er bare de som selger rens, spesialpapir,pensler, børster og gudene vet hva - som vil ha oss til å tro det. Det enkle er som oftest best, hvertfall billigst. Hold deg unna sandpapir så går det greit. Hvorfor bruker dere ikke nøytralt eller uv-filter foresten, det beskytter også mot slag og støt. mvh s-ki Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Takk. Hva koster ballongklyster? Vet, ikke, men da jeg kjøpte for 20 år siden, kostet den 15,- kr (eller noe sånt). Lenke til kommentar
F828 Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Takk. Hva koster ballongklyster?Linsepapir og væske liker jeg ikke å bruke. Balongklystér er kanskje noe stor? Jeg vil foreslå en liten ballong som man bruker til spedbarn for å suge ut smuss fra nesa. Den er liten og koster noen få kroner på apoteket. F828 Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Bruker UV filter, men blir fingeravtrykk på dette også Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Hei! selvfølgelig blir det fingeravtrykk, og med tiden mye annet rart, men poenget er jo at dette fanges opp av ett billig filter som kan pusses og gnikkes med båe det ene og andre. Blir det skraper på det koster det jo ikke all verden å kjøpe ett nytt, en svært billig "optikkforsikring" spør du meg. mvh s-ki Lenke til kommentar
eiengen Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Hei!selvfølgelig blir det fingeravtrykk, og med tiden mye annet rart, men poenget er jo at dette fanges opp av ett billig filter som kan pusses og gnikkes med båe det ene og andre. Blir det skraper på det koster det jo ikke all verden å kjøpe ett nytt, en svært billig "optikkforsikring" spør du meg. mvh s-ki Det er veldig sant!! Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 Riktig. Men er jo greit å ha noe bra til filteret også. Slik Canon klut jeg hadde før var topp og loet ikke. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Men jeg har hørt at ved å bruke beskyttelsesfilter eller UV filter så kan bildekvaliteten bli dårligere Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Men jeg har hørt at ved å bruke beskyttelsesfilter eller UV filter så kan bildekvaliteten bli dårligere Har nettop testet med og uten UV-filter, både inne og ute med og uten blitz. Jeg er ikke i stand til å se forskjell(ikke kameraet heller). Brukte stativ og "auto-mode", og leste av instillingene etterpå, de var identiske, selv inne i dårlig lys uten blitz. Dette er et dyrt filter(husker ikke merket i farta, og apparatet er ikke her nå), men det kostet ca. 900 spenn på den lokale fotosjappa. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Men jeg har hørt at ved å bruke beskyttelsesfilter eller UV filter så kan bildekvaliteten bli dårligere Har nettop testet med og uten UV-filter, både inne og ute med og uten blitz. Jeg er ikke i stand til å se forskjell(ikke kameraet heller). Brukte stativ og "auto-mode", og leste av instillingene etterpå, de var identiske, selv inne i dårlig lys uten blitz. Dette er et dyrt filter(husker ikke merket i farta, og apparatet er ikke her nå), men det kostet ca. 900 spenn på den lokale fotosjappa. Hva i alle dager er vits med filteret da? 900kr for en glassring uten funksjon.. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Hva i alle dager er vits med filteret da? 900kr for en glassring uten funksjon.. Selve UV-filteret funker slik det skal, det jeg mente er at det ikke er synlig reduksjon av lyset som slipper inn. Dessuten er det jo grei beskyttelse for frontelementet på linsa da...! Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Er ikke meningen med et UV filter at det skal lage bedre kontraster og forbedre fargene da? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Er ikke meningen med et UV filter at det skal lage bedre kontraster og forbedre fargene da? Joda, kontrast og farge blir selvsagt bedre, i tillegg til de andre fordelene jeg nevnte. Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Hei! 900kr!? Det var da en fandens til pris for et uv-filter. Hvilken diameter har du på objektivet ditt? Etter å ha sjekket prisene koster et Hoya uv-filter til min A2 - 49mm – hos XD kr.155. Filteret som jeg for eksempel har på min 85mm1,4 PlanarT* (67mm) koster kr.382. Jeg måtte vel ha vært tilnærmet utilregnelig om jeg ikke skulle beskyttet denne optikken med en slik rimelig og effektiv løsning! UV-filteret er fargeløst, det fjerner blant annet dis forårsaket av uv-stråler, noe som igjen gjør bildene dine skarpere. Uv-filteret er mest effektivt på høyfjellet hvor strålingen er sterkest. Som jeg skrev tidligere, det hindrer ikke bare at du får støv og skitt på linsa di, men er også 100% effektiv mot skraper og riper. mvh s-ki Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Hei!900kr!? Det var da en fandens til pris for et uv-filter. Hvilken diameter har du på objektivet ditt? Det er et 58 mm filter, men det er selvsagt en spesiell grunn til at jeg kjøpte et så dyrt et! 1. Fikk et gavekort som ei gammel tante hadde vunnet. 2. Gavekortet gikk ut på dato to dager senere... 3. Det var de eneste 58 mm filteret de hadde inne. 3. Butikken er den eneste i området, og nok ikke den billigeste i verden. Hadde det vært mine penger hadde det nok blitt en billigere variant. Kan nevne at B&H har priset samme filteret til $80. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Men jeg har hørt at ved å bruke beskyttelsesfilter eller UV filter så kan bildekvaliteten bli dårligere Har nettop testet med og uten UV-filter, både inne og ute med og uten blitz. Jeg er ikke i stand til å se forskjell(ikke kameraet heller). Brukte stativ og "auto-mode", og leste av instillingene etterpå, de var identiske, selv inne i dårlig lys uten blitz. Dette er et dyrt filter(husker ikke merket i farta, og apparatet er ikke her nå), men det kostet ca. 900 spenn på den lokale fotosjappa. Prøv med en kraftig lysskilde like utenfor bildet. Det største problemet med filtre er at de skaper ekstra refleksjoner, dette ser du lettest hvis du f.eks har solen like utenfor bildet (men de er der hele tiden) Dyre multicoatede filtre prøver å begrense effekten, men de er som sagt dyre, og fjerner ikke problemet helt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå