Gå til innhold

Intel introduserer 64-bits Pentium 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Likte aldri AMDs stategi med å lansere en socket med beregnet levetid på 5 år før den legges død....

 

Hvor har du 5 år i fra?

5 år??? socet 754 ble jo ikke 5 mnd engang før amd presterte å erklære den død for vidre oppdatering av A64 prosessore :roll:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Likte aldri AMDs stategi med å lansere en socket med beregnet levetid på 5 år før den legges død....

 

Hvor har du 5 år i fra?

5 år??? socet 754 ble jo ikke 5 mnd engang før amd presterte å erklære den død for vidre oppdatering av A64 prosessore :roll:

Ja, men tenkte at dne bli lagt død i form av prod. stop av CPUer innen 5 år...

Spør hvor fremtidsrettet denne socketen er,ja..

 

Tror at de som har invistert i dette systemet om noen år vil føle at de sitter med en CPU ala cellyen er nå (samenliknet med Intel64 og FX) på en socket som ikke kan bruke bedre CPUer...

 

... har man kjøpt en celly kan man i hvertfall oppgradere cpuen bra på HKet...

Lenke til kommentar
Da blir det vel et 775 / 925X HK snart .... greit å slippe midlertige sokkler (les;754).

 

:green: Får vell høgg for dette :green:

Hehe.. Ja det må du nok regne med. ;)

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du har lest at Socket 754 er "midlertidig" ?

Den har allerede vart i snart et år og er forventet å få stadig nye CPU'er de neste 2-3 årene. totalt 3-4år er faktisk ganske bra innen dataverden. Uansett er det ikke noe vits å bevare sokkelen noe lengre enn det. Det kommer så mye nytt at det er mye mer fornuftig å oppgradere både CPU+HK lenge før de 3-4 årene er over.

Lenke til kommentar
Likte aldri AMDs stategi med å lansere en socket med beregnet levetid på 5 år før den legges død....

 

Hvor har du 5 år i fra?

5 år??? socet 754 ble jo ikke 5 mnd engang før amd presterte å erklære den død for vidre oppdatering av A64 prosessore :roll:

Ja, men tenkte at dne bli lagt død i form av prod. stop av CPUer innen 5 år...

Spør hvor fremtidsrettet denne socketen er,ja..

 

Tror at de som har invistert i dette systemet om noen år vil føle at de sitter med en CPU ala cellyen er nå (samenliknet med Intel64 og FX) på en socket som ikke kan bruke bedre CPUer...

 

... har man kjøpt en celly kan man i hvertfall oppgradere cpuen bra på HKet...

Socket 754 er langt i fra erklert død. Den er bare erklert å emigrere ned i lavprismarkedet de neste 2-3 årene. (Dessuten har jo AMD gode muligheter til å ombestemme seg og lage flere Athlon64'er for Socket 754 dersom markedet etterspør slike nok.)

 

Det er ikke bare CPU'er som er alt. Hovedkortet er også viktig. Hvis man sitter med celeron nå så er sjansene store for at man har vært like sparsom når man kjøpte hovedkortet og valgt ett med max FSB på 533MHz, 1 minnekanal, kanskje DDR, kanskje SDR som det er lenge siden. Ser ingen vits i å oppgradere noe slikt med ny CPU hvis man ikke kjøper et nytt hovedkort i samme slengen.

 

Kan nesten sammenligne celly-eksemplet ditt med å kjøpe VW boble 1300 med tanke på å oppgradere den med porche-motor senere. (Noen porche-motorer passer faktisk i de gamle 70-talls boblene med litt mekking)

Lenke til kommentar
egentlig så driter jeg i 64bits cpu etterson ingen programvare, spill eller os (i allmen utgave) er på markedet enda

Nei det er ikke riktig holdning, hvis alle hadde det ville software og Intel ikke gidde å lage 64bit programvare.

 

husk at enkelte programvare kan få dobbel ytelsesøkning (media enkoding), og enkelte 6 gagner økning (øøhh kan være dårlig skrevet).

 

send en email til de som lager programmene du bruker å be dem begynne å øve på 64bit programering.

 

 

ekkel mode: :mad: eller så kan du sitte med den ikke-64 Intel CPU'en din i 6 år til /ekkel mode :tease:

Lenke til kommentar
Når får man altså plutselig en prosessor med både HyperThreading, XD/NX-bit, 64-bit og kanskje snart Cool'n'Quiet/AAC-technology.

(Intel: NX og "Cool'n'Quiet" til høsten)

 

Plutselig er det Intel som har den mest oppdaterete teknologien, og det til en hyggelig pris.

Har ikke amd hele den smølja der (eller planer om å implementere det snart), eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

AtW

Lenke til kommentar
Når får man altså plutselig en prosessor med både HyperThreading, XD/NX-bit, 64-bit og kanskje snart Cool'n'Quiet/AAC-technology.

(Intel: NX og "Cool'n'Quiet" til høsten)

 

Plutselig er det Intel som har den mest oppdaterete teknologien, og det til en hyggelig pris.

Har ikke amd hele den smølja der (eller planer om å implementere det snart), eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Vel, AMD mangler HyperThtreading ennå, og har vel ingen planer om å innføre det i nærmeste fremtid. Ellers så har de vel det samme.

 

el-asso: Det står ingenting om sokler på det veikartet så det er vel egentlig ikke så relevant for avsporingen om sokler og muligheter for oppgraderinger. Ellers så ser jeg av veikartet at "paris" (Sempron med hammer-kjerne) kommer til å få et langt liv og vidreføres i "Sempron 2" med kjernen "palermo" i siste halvdel av 2005. Trolig vil "palermo" bli solgt minst et år før den enten dør ut eller blir erstattet av en annen CPU i samme serien. Dermed vil trolig Socket 754 leve ganske så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg ser med undring på dette.

 

Intel har nå kommet med 2 64bits CPU. En high end workstajon og en vanlig CPU. Forsatt så mangeler de en mobli 64 bits og en low end 64 bits CPU.

 

Denne 64bits epedemine, som er oveross er litt rar synes jeg. Jeg er fult klar over at den har flere fortrinn over en 32bits CPU. Men problemet mitt er at

1) De fleste som er så stolte over at de har valgt den super fremtidsrettete ultra A64/ FX5X / Opteron. Bruker ikke et 64 bits os. Og kommer neppe til å bruke et 64bits OS i løpet av CPUens levetid.

2) De fordelene vi får angående 64bits trenger ikke de fleste.

3) Jeg er av den troen at dataindustriens evige lyst etter penger har ført de til en beslutning der om 2-3år så vil ikke 32bits CPUer fungere på nye programmer, og OS. Dette gjør at vi tvinger folk som ikke trenger det å kjøpe en ny CPU, og for de fleste en ny maskin, samt nye programmer.

4) Det som er kanskje den største gevinseten for 64bits utvidelsen er minne, denne gevinsten kommer de til å tape når dual core kommer ut siden de da kan ha 2ganger minne.

 

Men vi vil nok se at medie kjøret mot 64bits blir skrudd opp flere hakk.

Lenke til kommentar

fant dette på neowin comment seksjon:

 

 

http://www.neowin.net/comments.php?categor...7#comment260129

 

HOLD ON!!!!

 

Make sure you chck the sPEC ID to get E0!!

 

Description of Change to the Customer:

Desktop Intel® Pentium® 4 Processor on the 90nm Process Technology will undergo the following

changes for the D-0 to the E-0 core processor stepping change:

• The conversion to E-0 Step will incorporate power optimizations to enable speed enhancements

o Includes Execute Disable Bit support and additional power management features

(LGA775 only)

o The CPU ID will change from 0xF34h to 0xF41h

o Updated BIOS required

o E-0 is pin compatible with D-0

o Data Sheet available July 14, 2004

• New S-Specs for affected product line items

• Customer samples will be provided. Customer qualification required

 

Desktop Intel® Pentium® 4 Processor – LGA775 with EM64T

Pre-Conversion Production Units Post-Conversion Qualification Samples Post-Conversion Production Units Product Code Frequency

S-Spec MM # QDF # MM # S-Spec MM #

JM80547PG1041M 3.60 GHz 800 FSB SL7L9 861910 Q76Y 862599 SL7NZ 862880

JM80547PG0961M 3.40 GHz 800 FSB SL7L8 861916 Q88X 862551 SL7PZ 862876

JM80547PG0881M 3.20 GHz 800 FSB SL7LA 861909 Q99X 862557 SL7PX 862866

 

SL7NZ, SL7PZ and LS7PX ARE THE FINAL POST CONVERSION CPU's. DO NOT GET ANYTHING ELSE BECAUSE IT WOULD BE A PRE-QUALIFICATION SAMPLE.

Lenke til kommentar
Socket 754 er langt i fra erklert død. Den er bare erklert å emigrere ned i lavprismarkedet de neste 2-3 årene. (Dessuten har jo AMD gode muligheter til å ombestemme seg og lage flere Athlon64'er for Socket 754 dersom markedet etterspør slike nok.)

S754 hovedkort med 2800~3500+ har ingen oppgraderingsti for hverken skjermkort (tilbyr bare AGP) eller prosessorer (Seperon kan knapt kalles oppgradering) fra en A64 3000-3700+. Om 2-3 år kan jeg heller ikke tenke meg at noen byr seg om dagens (S754) kort. Nye minne, skjermkort, formfaktor og PSU standarder har nok forlengst utrangert dem ;)

Lenke til kommentar
Socket 754 er langt i fra erklert død. Den er bare erklert å emigrere ned i lavprismarkedet de neste 2-3 årene. (Dessuten har jo AMD gode muligheter til å ombestemme seg og lage flere Athlon64'er for Socket 754 dersom markedet etterspør slike nok.)

S754 hovedkort med 2800~3500+ har ingen oppgraderingsti for hverken skjermkort (tilbyr bare AGP) eller prosessorer (Seperon kan knapt kalles oppgradering) fra en A64 3000-3700+. Om 2-3 år kan jeg heller ikke tenke meg at noen byr seg om dagens (S754) kort. Nye minne, skjermkort, formfaktor og PSU standarder har nok forlengst utrangert dem ;)

Hvem sier at det ikke kommer PCI-express, ny minnestøtte, nye formfaktorer osv på fremtidige Socket 754-kort akkurat som på fremtidige Socket 939-kort?

 

Det er jo til og med nylig lansert nye chipsett og en rekke nye hovedkort til SocketA selv om det "døde ut" for 0,5-1 år siden.

Lenke til kommentar
Når får man altså plutselig en prosessor med både HyperThreading, XD/NX-bit, 64-bit og kanskje snart Cool'n'Quiet/AAC-technology.

(Intel: NX og "Cool'n'Quiet" til høsten)

 

Plutselig er det Intel som har den mest oppdaterete teknologien, og det til en hyggelig pris.

Har ikke amd hele den smølja der (eller planer om å implementere det snart), eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Vel, AMD mangler HyperThtreading ennå, og har vel ingen planer om å innføre det i nærmeste fremtid. Ellers så har de vel det samme.

 

Akkurat, det var det jeg mente, og har også oppfattet det som HT ikke er særlig nødvendig på AMD sin platform, men det er mulig jeg har misforstått.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ser med undring på dette.

 

Intel har nå kommet med 2 64bits CPU. En high end workstajon og en vanlig CPU. Forsatt så mangeler de en mobli 64 bits og en low end 64 bits CPU.

 

Denne 64bits epedemine, som er oveross er litt rar synes jeg. Jeg er fult klar over at den har flere fortrinn over en 32bits CPU. Men problemet mitt er at

1) De fleste som er så stolte over at de har valgt den super fremtidsrettete ultra A64/ FX5X / Opteron. Bruker ikke et 64 bits os. Og kommer neppe til å bruke et 64bits OS i løpet av CPUens levetid.

2) De fordelene vi får angående 64bits trenger ikke de fleste.

3) Jeg er av den troen at dataindustriens evige lyst etter penger har ført de til en beslutning der om 2-3år så vil ikke 32bits CPUer fungere på nye programmer, og OS. Dette gjør at vi tvinger folk som ikke trenger det å kjøpe en ny CPU, og for de fleste en ny maskin, samt nye programmer.

4) Det som er kanskje den største gevinseten for 64bits utvidelsen er minne, denne  gevinsten kommer de til å tape når dual core kommer ut siden de da kan ha 2ganger minne.

 

Men vi vil nok se at medie kjøret mot 64bits blir skrudd opp flere hakk.

A64 er en glimrende 32-bits CPU også, hvorfor ikke ha 64-bit når du får det "gratis", og selv om vi strengt tatt ikke trenger 64-bits så gir det en ytelsesøkning, og det er vel ikke å forakte. Dessuten er det bedre å starte litt for tidlig en litt for sent med nødvendige utfasinger (feks i forbindelse med minne og 32-bit).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...