Gå til innhold

AGP vs. PCI Express

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oki... Så en PCI E port vil ikke passe i en vanlig PCI port.

-

Mener å hørt det du skrev "PCI E er fremtiden" så jeg har vurdert et slikt kort, men ettersom det ikke vil passe inn på mitt hovedkort, vil kanskje ikke en hovedkort oppgradering være lønnsomt?

Lenke til kommentar

De 2 store fordelene jeg kan komme med, er at PCI-e har full duplex på bussen, altså den kan både sende og motta informasjon sammtidig, AGP kan kun enten sende eller motta.

PCI-e kan også levere mye mere strøm. Så vidt jeg kan huske, så leverer PCI-e 16x porten ca. 85W, mens AGP er ett sted imellom 10-25W.

Lenke til kommentar
Oki... Så en PCI E port vil ikke passe i en vanlig PCI port.

:no:

Mener å hørt det du skrev "PCI E er fremtiden" så jeg har vurdert et slikt kort, men ettersom det ikke vil passe inn på mitt hovedkort, vil kanskje ikke en hovedkort oppgradering være lønnsomt?

PCIe er kanskje fremtiden.. men det er stikkordet; fremtiden.

Du tenger det ikke nå.

Begrunnelse: Kjøper du et PCIe skjermkort nå er det gammalt og ubrukelig før du får behov for PCIe ytelse....

Uansett hvilket skjermkort du kjøper nå, vil det neppe yte noe spes. bedre på PCIe enn AGP ...

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Problemet er at Intel har nå innført en ny sokkel, med nye hovedkort som KUN støtter PCI-E skjermkort. Og det finnes ingen high-end skjermkort med PCI-E! .. Så om du absolutt vil ha PCI-E, og vil ha et skjermkort som funker bra et par år fremover til hovedkortet ditt, så må du vente til september-oktober...

Og nei, det er ingen forskjell på AGP 4X og PCI-E. Tipper det vil i hvert fall ta et par år før man "må" ha PCI-E .. Men selvsagt, ny teknologi er jo (nesten) alltid bra. Så om du venter til gode PCI-E skjermkort kommer på markedet, vil du ha et kort som er kompatibelt med alle hovedkort de neste 10 (?) åra... :)

Lenke til kommentar
Og nei, det er ingen forskjell på AGP 4X og PCI-E. Tipper det vil i hvert fall ta et par år før man "må" ha PCI-E .. Men selvsagt, ny teknologi er jo (nesten) alltid bra. Så om du venter til gode PCI-E skjermkort kommer på markedet, vil du ha et kort som er kompatibelt med alle hovedkort de neste 10 (?) åra...

Og si at det ikke er noen forskjell på AGP 4x og PCI-E er feil.

Det lå en link her et sted der de hadde testet et X800XT PCI-E og et X800Xt PE AGP nedklokket til (bare) XT hastighet.

Noen tester vant AGP kortet, mens andre vant PCI-E kortet.

I enkelte spill var forskjellen på AGP4x og 8x opptlig 5-6 fps så og si at PCI-E med 8 ganger så høy båndbredde ikke er nødvendig blir litt tåpelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...