Gå til innhold

Er 12,1-tommers skjerm for lite?

Anbefalte innlegg

stigfjel: Har vurdert D600 som "backup" om jeg plutselig skulle trenge en 14 tommer. Er det god kvalitetsfølelse i D600? Ville tro at de har kuttet ned litt på bruken av materialer og laget den svakere for å presse vekten... :hmm:

Btw. Prisen blir omtrent den samme som X300.

Jeg vil påstå det, ja. Selv om du kan føle at chassiset er av plast, så vil ikke det si at den er noe særlig svak. Jeg glapp PC'en en gang da jeg skulle sette den på et bord. Den ene siden var ca 10 cm over bordet. Den fungerte som normalt. Ingen sprekker overhodet. Eneste man må være obs på, er å være dødsforsiktig når man skal demontere maskinen. Det vil si ta av dekselet over hovedkortet (av med tastatur og chassis rundt). Da må man passe på sånn at ting ikke knekker, fordi det er noen svært tynne partier. Men full demontering av en bærbar maskin er vel noe de færreste noensinne vil komme borti uansett. Jeg sitter i hvert fall med en god kvalitetsfølelse når jeg bruker maskinen. Og som sagt, så har jeg brukt den flere timer hver dag siden mars i år. Så dette er en maskin jeg sterkt vil anbefale. 12.1" og 1024x768 blir lite i lengden hvis man skal jobbe mye på maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stigfjel: Har vurdert D600 som "backup" om jeg plutselig skulle trenge en 14 tommer. Er det god kvalitetsfølelse i D600? Ville tro at de har kuttet ned litt på bruken av materialer og laget den svakere for å presse vekten... :hmm:

Btw. Prisen blir omtrent den samme som X300.

Jeg vil påstå det, ja. Selv om du kan føle at chassiset er av plast, så vil ikke det si at den er noe særlig svak. Jeg glapp PC'en en gang da jeg skulle sette den på et bord. Den ene siden var ca 10 cm over bordet. Den fungerte som normalt. Ingen sprekker overhodet. Eneste man må være obs på, er å være dødsforsiktig når man skal demontere maskinen. Det vil si ta av dekselet over hovedkortet (av med tastatur og chassis rundt). Da må man passe på sånn at ting ikke knekker, fordi det er noen svært tynne partier. Men full demontering av en bærbar maskin er vel noe de færreste noensinne vil komme borti uansett. Jeg sitter i hvert fall med en god kvalitetsfølelse når jeg bruker maskinen. Og som sagt, så har jeg brukt den flere timer hver dag siden mars i år. Så dette er en maskin jeg sterkt vil anbefale. 12.1" og 1024x768 blir lite i lengden hvis man skal jobbe mye på maskinen.

Demontere maskinen :scared:

Tror ikke jeg skal prøve på det nei :no:

Takk for raske svar (alle sammen)!!! Bra vi har slike folk på forumet. Gjør valget mitt lettere!

Lenke til kommentar

Jeg måtte gjøre det, fordi jeg glemte å bestille maskinen med bluetooth da jeg kjøpte den. I ettertid fant jeg ut at jeg trengte det, så da hadde jeg ikke rare valget. Men det gikk fint, det. Ingenting ble ødelagt, og maskinen fungerte like bra som den gjorde før jeg begynte. Eneste forskjellen var at jeg etterpå i tillegg hadde integrert bluetooth. Og det beste er at det ikke gikk ut over garantien heller.

Edit: det fikk jeg i hvert fall høre på teknisk support.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

jeg har hatt en x200 i 18 mnd nå og elsker denne maskinen. Jeg bruker denne mye mer enn hovedmaskinen min. Dvs alt annet enn spilling:) Jeg hadde en Inspirion 4200 før denne. De kan ikke sammenlignes.

Batt. kapasitet er kanskje ikke helt topp.

Dell eller ikke 12'' er helt topp. Kjøper du Dell, fyll opp rammen med en gang. Det sparer du på senere.

Lykke til

Lenke til kommentar
jeg har hatt en x200 i 18 mnd nå og elsker denne maskinen. Jeg bruker denne mye mer enn hovedmaskinen min. Dvs alt annet enn spilling:) Jeg hadde en Inspirion 4200 før denne. De kan ikke sammenlignes.

Batt. kapasitet er kanskje ikke helt topp.

Dell eller ikke 12'' er helt topp. Kjøper du Dell, fyll opp rammen med en gang. Det sparer du på senere.

Lykke til

Vel om du kjøper Dell før 25. aug får du dobbelt minne gratis.

PÅ en X300 får du 640mb og det holder (576mb til rådighet etter at skjermkortet har fått sitt)

Lenke til kommentar
hvis jeg hadde vert deg, så ville jeg kjøpt meg en bærbar som ikke var ultra portabel, og heller kjøpt noe imellom ultraportabel / skrivebordserstatter og heller brukt 349,- kr på en pc SEKK.

DELL PC SEKK

Må nesten si meg enig her!

PC'en jeg skal kjøpe kommer aldri, og da mener jeg A-L-D-R-I, til å bli fraktet i en PC-sekk :sick: . Den må være liten nok, lett nok og solid nok til å bli fraktet i skolesekken min klemt mellom et par bøker. :)

EDIT:

og når du først skal kjøpe laptop og drasse den med deg på sykkel ville jeg anbefalt å tegnet gjensidige verdigjenstand forsikring.

koster ca 150kr året og da har du totaltforsikret laptopen både mot tyveri,brann uhell osv. førstnevnte er noe som er veeeeeeldig kjekt skal man ha den med på skolen. er utrolig mye tyveri av laptoper på skoler... :yes:

Verdigjenstandsforsikring fra Gjensidige Nor Som du ser er det 10% egenandel (minimum 500kr) ved skade, uhell eller tyveri. Det er det ikke hos Dell.

Prisene varierer også en del.

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar
hvis jeg hadde vert deg, så ville jeg kjøpt meg en bærbar som ikke var ultra portabel, og heller kjøpt noe imellom ultraportabel / skrivebordserstatter og heller brukt 349,- kr på en pc SEKK.

DELL PC SEKK

Må nesten si meg enig her!

PC'en jeg skal kjøpe kommer aldri, og da mener jeg A-L-D-R-I, til å bli fraktet i en PC-sekk :sick: . Den må være liten nok, lett nok og solid nok til å bli fraktet i skolesekken min klemt mellom et par bøker. :)

EDIT:

og når du først skal kjøpe laptop og drasse den med deg på sykkel ville jeg anbefalt å tegnet gjensidige verdigjenstand forsikring.

koster ca 150kr året og da har du totaltforsikret laptopen både mot tyveri,brann uhell osv. førstnevnte er noe som er veeeeeeldig kjekt skal man ha den med på skolen. er utrolig mye tyveri av laptoper på skoler... :yes:

Verdigjenstandsforsikring fra Gjensidige Nor Som du ser er det 10% egenandel (minimum 500kr) ved skade, uhell eller tyveri. Det er det ikke hos Dell.

Prisene varierer også en del.

tviler på at dell har idiotforsikring så å tilleggsforsikre pc en sin er nok ikke så dumt som det høres ut... ;)

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter en laptop som tåler hard bruk, ville jeg absolutt prøve å styre deg mot ibm. Har selv en compaq evo n1020v som høgskolen min delte ut til studentene i fjor. Maskinen har en del plastikkfølelse og har levd et småtrangt liv i sekk. Lokket er så mykt at jeg har et finfint "inprint" av touchpaden midt på skjermen. Ikke noe morsomt akkurat.

Kjøp en maskin som tåler robust bruk. Har tidligere hatt iBook og kan anbefale dette. Førstevalget mitt i dag ville derimot vært en eller annen liten nett ibm i magnesium eller en 12" powerbook.

Hva med å kjøpe billig ibm fra danmark? www.laptops.dk virker ganske spennende, med gode priser også....

Lenke til kommentar
Hvis du er ute etter en laptop som tåler hard bruk, ville jeg absolutt prøve å styre deg mot ibm. Har selv en compaq evo n1020v som høgskolen min delte ut til studentene i fjor. Maskinen har en del plastikkfølelse og har levd et småtrangt liv i sekk. Lokket er så mykt at jeg har et finfint "inprint" av touchpaden midt på skjermen. Ikke noe morsomt akkurat.

Kjøp en maskin som tåler robust bruk. Har tidligere hatt iBook og kan anbefale dette. Førstevalget mitt i dag ville derimot vært en eller annen liten nett ibm i magnesium eller en 12" powerbook.

Hva med å kjøpe billig ibm fra danmark? www.laptops.dk virker ganske spennende, med gode priser også....

Det å bestille PC fra Danmark kan bli et regnestykke som ikke nødvendigvis vil gå i + i forhold til Dell. Fordelen med Dell sin forsikring er jo at du ikke trenger å bry deg om kvaliteten til PC'en, da Dell dekker evt. skader/uhell eller feil.

Jeg mener å ha hørt iBook faktisk er mer solid enn Powerbook (leste det her på forumet), men med en vekt på over 2 kilo så er ikke det helt min type laptop.

Lenke til kommentar

Fredrik: Jeg har hørt at Dell ofte opptrer arrogante og gir en lang f* i garantisaker. Det skal være ganske standard at de sier at garantier ikke dekker XX og ber kunden ordne opp selv. Kunden må selv vite om man har krav på noe via kjøpsloven og ringe opp igjen og presisere at det er snakk om reklamasjon og ikke garanti (og til og med forklare forskjellen til de ansatte). Dette er oppførsel jeg har lest om på forumet flere ganger og også sett på et forbruker-program på TV som tar opp det de kalte en gjenganger.

Mitt tips i så måte er at garantien til Dell ikke er verd papiret det er skrevet på en gang og at det kan være minst like bra ordninger å kjøpe på avberaling fra andre plasser og bruke andre andre typer forsikring enn Dells "garanti".

Det er sikkert noen her som vil fortelle at de har hadd positive erfaringer med dell også, men så lenge har vært så mye dårlig kundebehandling av Dell før så kan det godt skje igjen og jeg vil dermed ikke anbefale dell særlig varmt.

Lenke til kommentar

Hei!

Ser det er flere erfaringer med Dell. Jeg vil gjerne bidra med min:

Jeg kjøpte en Dell C400 for en tid tilbake med akkurat samme formål som deg, dvs. en lett laptop som fint kunne fraktes til og fra skolen. I tillegg kjøpte jeg en lcd skjerm, samt trådløs tastatur/mus jeg kobler på hjemme. Fungerer glimrende!

Sist sommer skjedde det imidlertid noe med hovedkortet, maskinen ville plutselig ikke lade mer. Jeg ringte Dell og forklarte problemet og dagen etter kom det en servicemann, med nytt hovedkort, ned på hytta der jeg var. Dette kortet hadde ankommet samme dag fra Oslo.

Han brukte ca. 1,5 time hver vei! Og skiftet hovedkortet på stedet. Smooth service!

EAK

Lenke til kommentar
Vel, til dere som lurer så har jeg (trådstarter) funnet ut at jeg kan spare mange laken på å kjøpe Asus' sin S5200N fra Quad.no. Om jeg ikke er fornøyd benytter jeg meg bare av 24 dagers angrefrist. :thumbup:

Jeg kjøper jeg den rimeligste modellen, og blir jeg fornøyd skal jeg forsikre den hos Westa.

Takk for alle gode råd :yes:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...