Gå til innhold

Er 12,1-tommers skjerm for lite?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du går opp til en PC med vekt 2 kg, vil jeg sterkt anbefale Dell Latitude D600. Dette er en maskin som virkelig duger, den har 14.1" skjerm og 1400x1050 i oppløsning og man kan bruke 2 batterier som forlenger batterilevetiden til 7-8 timer. Den er meget lett å frakte med seg (jeg sykler til skolen hver dag)

Edit: Denne PC'en har også samme 3 års på stedet-garanti som minimum

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

"Ikke kjøp Dell!" Ordene kommer fra en serviceingeniør som skrur Dell pc'r dagen lang. Min egen erfaring fra en inspiron pc jeg eide i fjor tilsier det det samme, dyrt og for høy plastikkfaktor.

Dessuten kan du bruke den dyrebare extraservicen til Dell som dasspapir, du har en kjøpslov å forholde deg til i Norge. Dell prøver på det sterkeste å ikke opplyse om dette, nok et salgstriks fra en markedsleder som har mistet kontrollen. Når firmaer blir for store blir det vi dag ser med Dell ofte resultatet. Ingen har lenger kontroll innad i bedriften, og husk for all del å notere ned navn på de du snakker med hos Dell. Det kan ofte være nødvendig ettersom man på telefon bare blir satt over fra person til person uten å få svar.

Kjøp deg en IBM, de har alltid hatt dreisen på laptops!

Lenke til kommentar

Kjøpsloven?

Kjøpsloven ::

Loven gjelder for kjøp foretatt før 1. juli 2002. For kjøp som er foretatt etter 1. juli 2002 gjelder forbrukerkjøpsloven dersom du handler som privatperson av en yrkesselger. Forbrukerkjøpsloven gjelder også når du kjøper fra en privatperson som bruker en profesjonell mellommann, for eksempel ved bruktbilkjøp i forretning. Kjøp mellom to privatpersoner, uten bruk av profesjonelle medhjelpere, reguleres ellers av kjøpsloven.

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

dell's på stedet fixe garanti er det samme som å si at info care fikser den for deg lokalt, istedet for at maskinen sendes til IRLAND for å bli fiksa (noe som tar betydelig mer lengre tid).

Tidliger håndterte infocare alle reperasjoner og da var det bra å ha Dell... I disse dager er det ikke det, med mindre du punger ut for next day on site avtalen!

Lenke til kommentar

For meg er det ikke bra å kjøpe en pc som jeg skal forvente at det blir noe tull med, derfor burde det holde i massevis med forbrukerkjøpsloven! Som forbruker har du krav på at varen blir reparert eller byttet ut innen rimelig tid. Tolkningen av rimelig har Dell store problemer med, og skjer dette så melder man fra til forbrukerrådet.

Den eneste extragarantiservice greia til Dell som er verdt penga er den forsikringen som tar alt av uforutsette ting som kan skje pc'n. Som att den detter i bakken, en X300 tåler ikke mye jordskjelvtendenser for å si det sånn. Den er så plastikk-fantastic at den nesten går fra hverandre hvis du stirrer hardt på den :)

Tilbake til Topic, 12,1" duger bra til alt, vel og merke i XGA eller høyere! Tundra er testet på dinside.no og det eneste som de hadde å utsette på den var kun 4 cells batteri. 8 cells batteri er tilgjengelig hos ps-data for ca 800 spenn, hm....fikk nesten litt lyst til å prøve denne jeg også :)

Endret av anders79
Lenke til kommentar

enig. har hatt to Dell laptops og det VAR billig kvalitetsfølese av dem.. hadde riktignok ikke noen problemer med dem, som ikke ble fiksa i løpet av 2 dager (dette var før de begynnte å selge next day onsite service) (den ene hadde jeg i 1 år, og den andre i 2), men den neste laptoppen jeg kjøper kommer 110% sikkert IKKE til å være en Dell... Jeg har lissom komt over det mye for penga stadiet (for dell gir mye for penga, alt etter hvordan du setter opp PC'en) men vil ha skikkelig bygge kvalitet, lav vekt, god service osv... IBM neste :)

Lenke til kommentar

den dell garantien tror jeg du kan ta med en klype salt...

vet om mange som rett og slett velger andre produsenter fordi dell ikke holder mål når det kommer til stykke...

du har som oftest lang garanti på andre produsenter også, de må tross alt følge kjøpsloven :yes:

og når du først skal kjøpe laptop og drasse den med deg på sykkel ville jeg anbefalt å tegnet gjensidige verdigjenstand forsikring.

koster ca 150kr året og da har du totaltforsikret laptopen både mot tyveri,brann uhell osv. førstnevnte er noe som er veeeeeeldig kjekt skal man ha den med på skolen. er utrolig mye tyveri av laptoper på skoler... :yes:

Lenke til kommentar

IBM.

Bruker du maskinen mye, så merker du fort at det er kvalitetsforskjell. Jeg valgte hvertfall å betale litt for innpakningen, og ikke bare innmaten.

Med 12,1" har du ikke så mye skjerm å putte word dokumentet inn i, men dersom du bare passer på at oppløsningen er høy nok, så funker det fint! Muligens blir det anstrengende med for høy oppløsning på 12" også, men da har du jo muligheten til å bruke en ekstern skjerm når du evt skal sitte veldig lenge forran maskinen. Det som uansett er mest irriterende er sidescroll. BORT MED SEG!

Jeg har 14,1 på min IBM T41. Den har 1024*768, noe som er i minste laget egentlig. Men jeg kjøpte ikke min maskin til dette bruket. Det er en reisemaskin, derav må den tåle en trøkk og to.

DrE

Lenke til kommentar

Jeg vil si 12,1" er kun å anbefale dersom du kjører den på 1024x768. Lavere oppløsning er for lavt for dagens programvare og høyere oppløsning blir alt for smått for øynene. (mysing er plagsomt) Du bør også ha en sittestilling som gjør at ansiktet er ganske nært skjermen ellers blir ting for smått igjen.

Hvis du velger en PC med større skjerm (14-15") så vil jeg anbefale oppløsningen 1400x1050 (eller 1024x768 om du vil spare penger og ikke har behov for så mye på skjermen samtidig). Høyere oppløsning vil jeg ikke anbefale fordi det blir mye mysing eller så bør du sitte unaturlig nært skjermen.

Såkalte Wide-skjermer vil jeg ikke anbefale siden de kun har en fordel, og det er filmtitting, og det vil jeg heller anbefale å gjøre via TV-ut og TV'n. Ellers så er de ikke så behagelige å jobbe med heller.

Jepp, jeg er kresen og setter spørsmålstegn ved selv de "beste" oppløsningene. Det gjelder å ha et kritisk blikk på ting å finne ut hva som fungerer bra i virkeligheten også.

Lenke til kommentar

Doh, her var det mye å svare på (for)

Vi har alleredet 2 Inspirion maskiner fra dell i hus (14.1" 1024x768). Har hatt litt trøbbel med disse, men det har løst seg enkelt og greit. Vi fikk faktisk en reperatør til å komme å bytte hele hovedkortet fordi en USB port ikke virket.

Jeg må si at 3 års CompleteCare (Alt mulig forsikring eks. brann og tyveri) virker fristende, men hvis en enkel forsikring hos et vanlig selskap gjør samme nytten, er det ikke vits å svi av 1800 spenn.

Jeg har inntrykk av at Latitude har høyere kvalitet enn Inspirion, fordi disse er myntet på bedriftsmarkedet. Disse leveres også med standard 3 års internasjonal på-stedet-service som (noen her sa) er en fordel.

Noen nevnte også at wide skjermer bare er nyttig til film. Om skjermen bare er 12.1" tommer vil jo det gjøre at du kan se hele bredden i A4 arket (i Word). Slik at skriften fortsatt kan være stor. I motsetning til Dell X300.

Flere sier jeg burde kjøpe IBM. De er drit stygge, men jeg vet "skuddsikre". Kan noen kan finne en IBM på 1.3-1.5 kg til under 17000, MED touchpad? Så vidt jeg vet finnes ikke det :thumbdown:

Lenke til kommentar

Og så får jeg vel komme med enda en anbefaling av iBook. Jeg vurderte vel også en IBM, men de ble en *smule* dyre for mitt bruk (som ligner veldig på det du skal ha din til). Men det morsomme er at den klarer mye mer enn jeg trodde: Photoshop, Dreamweaver, etc. For ikke å snakke om at jeg har blitt fullstendin hekta på Europa Universalis II.

Fordelen er jo at den har en veldig god prislapp.

Lenke til kommentar
Eg ville seriøst vurdert enten ein ibook eller ein powerbook. Solide maskiner i ein liten og lett innpakning

De er sikkert bra rent teknisk sett, men de er jo mac og kan dermed ikke kjøres med Windows, vanlig Linux og ellers vanlig programvare. Jeg unngår i hvertfall mac på grunn av dette. Selv om de har mange egne programmer som gjør samme nytten så liker jeg å holde meg til ting som kan kjøre mine favoritt x86-programmer med god ytelse. Trådstarter hva sier du?

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at Latitude har høyere kvalitet enn Inspirion, fordi disse er myntet på bedriftsmarkedet. Disse leveres også med standard 3 års internasjonal på-stedet-service som (noen her sa) er en fordel.

Så sant som det er sagt. Latitude er en veldig god serie fra Dell. Og jeg har i hvert fall ikke hatt et eneste problem med min maskin (Latitude D600). Jeg har hatt den i over 4 måneder, og jeg bruker maskinen flere timer hver eneste dag. Den er bare helt nydelig. Med denne maskinen har Dell gjort alt riktig.

Lenke til kommentar
Eg ville seriøst vurdert enten ein ibook eller ein powerbook. Solide maskiner i ein liten og lett innpakning

De er sikkert bra rent teknisk sett, men de er jo mac og kan dermed ikke kjøres med Windows, vanlig Linux og ellers vanlig programvare. Jeg unngår i hvertfall mac på grunn av dette. Selv om de har mange egne programmer som gjør samme nytten så liker jeg å holde meg til ting som kan kjøre mine favoritt x86-programmer med god ytelse. Trådstarter hva sier du?

Jeg har også vurdert iBook, men siden PC'en skal brukes på skolen hvor vi sikkert vil gjøre noen "felles greier" så tar jeg ikke sjansen. Hadde det ikke vært for det, hadde en Apple vært i bestilling alleredet. De klarer Word, Powerpoint og alle typer nettverk/trådløst nettverk. Men om vi plutselig finner ut at vi vil gjøre noe annet enn det på skolen, så sliter jeg. :hrm:

Men hovedproblemet med iBookene er at de er så innmari tunge. 2.2kg og bare 12" skjerm er litt på jordet synes jeg, når stigfjel sin D600 med 14,1" bare veier 2,17kg.

stigfjel: Har vurdert D600 som "backup" om jeg plutselig skulle trenge en 14 tommer. Er det god kvalitetsfølelse i D600? Ville tro at de har kuttet ned litt på bruken av materialer og laget den svakere for å presse vekten... :hmm:

Btw. Prisen blir omtrent den samme som X300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...