Gå til innhold

Amd 64 3400/s754 slår amd 64 3500/s939 i D3

Bubba-S

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke helt vitsen med en så liten oppgradering på et så gammelt system. Det koster bare mer enn det smaker.

For å snu litt på flisa: Tenk deg at du brukte 1000kr ekstra på et rått hovedkort for et år siden (f.eks et såkalt "prescott ready" hovedkort) nettopp med tenke på en oppgradering. Og at du samtidig hadde kjøpt en Pentium4 2,8GHz (3,0 og 3,2 var svindyre på den tiden). Ville du ha oppgradert CPU til en som er 14% raskere nå? Uten å oppgradere hovedkort/chipsett?

(14% har jeg fra at 4000 er et 14% høyere tall enn 3500)

Ville det ikke vært litt mer taktisk å selge det gamle hovedkortet+CPU og så kjøpe både nytt hovedkort og CPU nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkuratt kjøpt meg 939 med samme begrunnelse som deg. 754 er best buy nå uten tvil men jeg ønsker å ha muligheten til å oppgradere til en 4000+ eller no om ett års tid.

Jeg har lest at 754 ikke blir faset ut med det første, så da vil det vel komme nye (og raskere) prosessorer for denne sokkelen også fremtiden?

Lenke til kommentar
Jeg har akkuratt kjøpt meg 939 med samme begrunnelse som deg. 754 er best buy nå uten tvil men jeg ønsker å ha muligheten til å oppgradere til en 4000+ eller no om ett års tid.

Jeg har lest at 754 ikke blir faset ut med det første, så da vil det vel komme nye (og raskere) prosessorer for denne sokkelen også fremtiden?

Det er ikke lovet noen nye og raskere CPU'er til Socket 754, men det er lovet en rekke tregere CPU'er. Dvs. Socket 754 er ment å bli budsjetthovedkort fra nå av og da introduseres den ren rekke budsjett-CPU'er til den sokkelen. De nye CPU'ene heter Sempron og er ment å konkurrere med Celeron både på pris og ytelse.

Det er ikke lovet noen nye CPU'er fra Athlon64-serien på Socket 754. Dermed kan du regne den nåværende 3700+ for å være den raskeste CPU'en på Socket 754 i overskuelig fremtid. (Det kan likevel hende at AMD bestemmer seg for å gi ut flere Athlon64'er til Socket 754 men det blir bare spekulasjoner) I framtiden (les 2005/2006) skal vi heller ikke se bort i fra at Sempron blir så rask at den slår ut selv Athlon64 3700+. Hvis det i det hele tatt skjer så blir det garantert lenge til. Dermed er det faktisk to teoretiske muligheter for raskere CPU'er enn Athlon64 3700+ på Socket 754.

Lenke til kommentar
Tror jeg vil se et par tester til før jeg gjør meg opp en mening. Synes AMD gjør det mye bedre i Anandtech sine tester enn på andre sites

Se på den grønne søylen og se at AMD gruser Intel i flere tester enn anand: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/31/9699109

Her er det flere tester:

xbitlabs.com

hardinfo.dk

techreport.com

AMD er bare "mye" bedre enn Intel i spill, noe jeg trodde var ganske så opplagt etter at A64 har vært her i 1 år nå.

Jeg er fullstendig klar over at AMD har overtaket når det gjelder spill. Jeg bare poengterer at Anandtech har en tendens til å favorisere AMD. Jeg er ikke interresert i en "hvem er best" debatt. Jeg bare synes det er viktig å se flere enn en test.

Det virker som AMD kommer bedre ut av tester på Anandtech enn de gjør andre plasser, derfor tar jeg ikke alt de sier for god fisk.

En snodig tendens hos harware entusiaster er dessverre at de har en tendens til å være totalt ukritiske til egen hardware, noen er jo på grensen av naivitet i sin tro på at de har det beste, fra de beste osv.

Med tanke på hvor mange penger det ligger i hardwarebransjen så burde folk lære seg å være litt mere kritiske til tester (og forsåvidt egen hardware også).

Takk for linkene :)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Det virker som AMD kommer bedre ut av tester på Anandtech enn de gjør andre plasser, derfor tar jeg ikke alt de sier for god fisk.

Mulig at det virker som Anand favoriserer AMD men testresultatene lyver ikke, om da ikke anand jukser. Anand bruker ikke så mange syntetiske tester og da får man heller ikke så mange tester der intel vinner.

Lenke til kommentar

Mulig at det virker som Anand favoriserer AMD men testresultatene lyver ikke, om da ikke anand jukser. Anand bruker ikke så mange syntetiske tester og da får man heller ikke så mange tester der intel vinner.

Hvorfor kan de ikke gjøre syntetiske tester i tillegg til de testene de gjør? Er det en grunn til at de ikke kjører de testene? Jeg bare spør, sier ikke at det er noe galt. Bare husk at vi snakker om et territorium med store markedskrefter der noen av verdens største firmaer har stadige pissekonkurranser som er diktert av sites styrt av folk på vei opp og fram med dollar tegn i øynene :)

Sier ikke at Anand gjør noe galt, men jeg stoler ikke blindt på dem heller. For og være helt ærlig så er vel faktisk Anand den (ved siden av hw.no seff.) som jeg stoler mest på, men uansett liker jeg å se den samme konklusjonen flere plasser.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke gjøre syntetiske tester i tillegg til de testene de gjør? Er det en grunn til at de ikke kjører de testene? Jeg bare spør, sier ikke at det er noe galt. Bare husk at vi snakker om et territorium med store markedskrefter der noen av verdens største firmaer har stadige pissekonkurranser som er diktert av sites styrt av folk på vei opp og fram med dollar tegn i øynene :)

Så du også dokumentaren på NRK1 på mandag? Store selskaper som gjør som dem vil fordi nesten alle lar seg betale? Jeg digget den dokumentaren! Prøvde å starte en tråd om det i i Off topic->TV/Video/film men fikk ikke noen svar..

Lenke til kommentar

Tanken din er grei Simon1. Men nå betyr bytte av hovedkort også bytte av skjermkort (les: AGP til PCIe) Jeg tenker å kjøpe geforce 6800 ultra/ati x800xt pe. Regner med at disse blir å holde i 1024*1280 i minst to år (da Doom3 og Half-Life 2 motorene ikke blir byttet ut med det første!!! Bare tenk hvor lang tid det har tatt å utvikle de!) Alt dette koster mykje dollares...

Derfor mener jeg at det er greiest å oppgradere alternativt med kun CPU hvis maskinen skulle begynne ligge etter. Dessuten nå som intel også går 64bits blir det vel mer konkurranse og lavere priser...

Tross alt om to år: Kast! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...