Gå til innhold

Temperatur måler på HK røket?

Shiva

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et abit NF7-S HK som slår seg av hele tiden, så snart jeg skrur opp multiplier. Har stresset med å lokalisere feilen. Enten er det trafo som er for svak eller en temnperatur måler på hk som er defekt.

Hvor skal jeg begynne. CPU er xp2400-m 35w. trafo er på 350w. Jeg har slått av cpu shutdown temp i bios, men så snart cpu når 58 grader. Dette skjedde mens jeg så på pc health i bios, så steg den fra 56 og opp til 58 og maskinen slo seg av. Og det var idle. SÅ jeg vet ikke hva den ligger på under load. Kan bare tippe den er over 60 grader.

Det kommer en ulende alarm, og 2 mulig feil med den alarmen kan være volt settinger eller for høy varme. Men jeg har skrudd ned alle voltsettinger på ram, HK osv til minimum. Skal bare prøve en ting til å koble fra alle hardiskene og la boot disken kjøre.

Så snart jeg klokker cpu til 2,4GHz går maskinen en liten stund og slår seg av. Jeg mistenker at noe er gale med temperatur måleren på HK. Har lest på andre engelse forum at noen har hatt samme problem. Og siden jeg har slått av CPU protect skal den ikke slå av maskinen pga for høy temp på cpu.

Grunnen til at jeg spør her er for jeg har et valg nå. Jeg holder på å bygge en PC til et kvinnfolk for en billig penge. I den står det et KT4 HK som jeg betalte 1200 for. Det var egentlig et reserve HK siden jeg har greid å svi HK tidligere.

Så nå har jeg valget med å bare bytte ut NF7'en med KT4 for å klokke litt. Men er KT4 egentlig et bra kort med klokkings muligheter? Jeg vet ikke hva som finnes i BIOS'en på det kortet av muligheter.

Hvis temperatur måleren er røket på NF7, kommer jeg til å slite med dette problemet og aldri kunne klokke opp til 2.4GHz igjen. Nå kjører jeg på 2GHz.

CPU'en hun skal bruke er en 1.6GHz så hun vil ikke få det problemet (JentePC).

Endret av Shiva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke begi meg inn på lange utredninger her nå, men bare foreslå følgende relativt enkle løsning:

Hva med å fjerne sidedekselet på maskinen, og plassere den slik at den får kaldest mulig luft?

Da vil du sannsynligvis også senke CPU-temp en god del, og dermed langt på vei eliminere evt auto shut-down funksjon.

Går maskinen greit da, så skaff deg en bedre CPU-kjøler.

Jeg tror ikke noe på at temp-følern på HK er defekt. Hvordan skal du ellers kunne lese av de temperaturene du viser til?

Den innebygde føleren i CPU er det praktisk talt ingen HK som har støtte for (correct me if I´m wrong), og dermed får du avlesningene fra føleren som ligger i sentrum av CPU-sokkelen.

Lenke til kommentar

Jeg fant problemet. Det var mekansisk. Når jeg tok på kjøleviften slo maskinen seg av. Prøvde igjen og med en gang jeg tok litt på den slo maskinen seg av. Prøvde flere ganger og mistanken ble sterkere. Fjernet vifta og under var det en stor klatt med kjølepasta som hadde spredd seg fra kjernen og over på en av disse 4 bitene som stikker utav cpu'en.

Når jeg har skrudd opp vcore har det mest sannsynlig gått strøm igjennom kjølepastaen og til hetta på cpu. Renset opp og tok på en liten klatt med artic

silver og nå er alt stabilt.

Og dette har jeg lekt meg med siden jeg satte cpu på. Og forklaringen på hvorfor jeg ikke har fått den over 2.4GHZ uten at alarmen har gått.

Forsiktig med pastaen! :roll:

Lenke til kommentar
Den innebygde føleren i CPU er det praktisk talt ingen HK som har støtte for (correct me if I´m wrong), og dermed får du avlesningene fra føleren som ligger i sentrum av CPU-sokkelen.

Hvorfor får jeg da to temp i Mbm5:

cpu core og cpu sockel`? :hmm:

om cpu-core temperatur måler ikke er i bruk?`

bare lurer litt, ser dette i bios også. :dontgetit:

edit: innlegg 50, vet det ike er så mye

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...