Gå til innhold

Koble til mySQL med php..

Anbefalte innlegg

Er litt n00b...

Når jeg skal ha php filen min til å koble til databasen har jeg laget en fil som heter: dbConnect.inc

$dbcon = mysql_connect ("localhost", "user", "pass");

Å inne i index.php har jeg denne coden:

include ("dbConnect.inc")
mysql_select_db ("database", $dbcon);

Så lurer jeg på om jeg må includere bdConnect.inc til alle php sidene mine får att de skal kunne få contact med databasen?.. Eller trenger jeg bare includere den i index.php?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom index siden din åpnes for alle sidene dine.. dvs index.php?sid=1 osv så trenger du bare å inkludere den en gang.

dersom du har andre sider som er for seg selv dvs index.php, gjestebok.php, blogg.php osv , så bør du includere dbconnect.inc på hver side som trekker ut data fra databasen.

Dersom brukeren er innom index file og du ikke lukker kontakten med databases, tror jeg ikke du trnger den for hver side, men dette er ikke anbefalt, siden det er en mulighet for at en bruker kan skrive inn en av de andre sidene dine direkte uten at han går innom index.php ville han få en feilmelding.

puh noe tungvint forklart, dersom du ikke skjønner det skal jeg prøve en gang til.. :p

Lenke til kommentar

Et lite tips: Du bør IKKE ligge passordene dine for åpent skue i en .inc-fil. Hvis noen da får tak i URL denne filen kan de laste den ned uten at serveren "oversetter" php'en til HTML (som da ville blitt et tomt dokument). Dermed ser de passord og hele pakken :no:

Lenke til kommentar

Noen som kan ambefale en sikker måte jeg kan legge passorde ut på nett?...

dersom index siden din åpnes for alle sidene dine.. dvs index.php?sid=1 osv så trenger du bare å inkludere den en gang.

dersom du har andre sider som er for seg selv dvs index.php, gjestebok.php, blogg.php osv , så bør du includere dbconnect.inc på hver side som trekker ut data fra databasen.

Dersom brukeren er innom index file og du ikke lukker kontakten med databases, tror jeg ikke du trnger den for hver side, men dette er ikke anbefalt, siden det er en mulighet for at en bruker kan skrive inn en av de andre sidene dine direkte uten at han går innom index.php ville han få en feilmelding.

puh noe tungvint forklart, dersom du ikke skjønner det skal jeg prøve en gang til..

Jepz.. Sjønte d der :)

Lenke til kommentar

Ja, du bytter navn til dbconnect.php, men du må også huske på og forandre alle include 'dbconnect.inc'; til include 'dbconnect.php';

Dersom du plasserer filen utenfor root, er det vel strengt tatt ikke n;dvendig. men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...