Gå til innhold

Dette passer vell dårlig inn på dette forumet, men.. snøscoo

Enigma^

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hva du mener med løype. Om du mener lukket bane hvor man konkurrerer om fart/tid så er det en ting (motorsportklubb osv..).

Men om du mener en egen merket "vei" i skogen hvor man fritt kan ferdes med snøscooter så mener jeg ikke at noen skal få kjøre uten "lappen".

Til broren din vil jeg anbefale en slik doning:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19611515

Mange lignende som disse kan kjøres med vanlig førerkortklasse B og er untatt EU-kontroll. Må da komme minst like godt frem som en snøscooter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå vet jeg ikke hva du mener med løype. Om du mener lukket bane hvor man konkurrerer om fart/tid så er det en ting (motorsportklubb osv..).

Men om du mener en egen merket "vei" i skogen hvor man fritt kan ferdes med snøscooter så mener jeg ikke at noen skal få kjøre uten "lappen".

Til broren din vil jeg anbefale en slik doning:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19611515

Mange lignende som disse kan kjøres med vanlig førerkortklasse B og er untatt EU-kontroll. Må da komme minst like godt frem som en snøscooter?

Med løype mener jeg lukket "vei" i skogen der man kan kjøre om man eventuelt vil dra å fiske o.l.

Takk for forslag, men nå har det seg desverre slik at sykdommen til broren min bare blir sterkere og sterkere så førerkort på noe som helst er ikke mulig. Så han må alltid ha med seg en ledsager.

EDIT: En beltevogn har ikke samme fremkomstsmuligheter som en snøscooter i tett skog. Men alikevel, takk for forslag :)

Endret av buvvije
Lenke til kommentar

Beltevogn burde jo være midt i blinken for broren din om sykdommen er slik at han blir svakere. Må da være enklere å sitte i en slik doning enn å sitte på en snøscooter? Og en evt. ledsager kan vel ha kortet?

Fremkommelighet i tett skog er selvfølgelig ett minus, selv om en slik beltevogn klarer å bryte ned små kratt uten problemer. (men da ødelegger man jo naturen...)

Å kjøre på en egen scootervei blir akkurat som å kjøre på en bilvei. Man må ha førerkort for å kjøre bil uansett hvor man kjører (unntatt spesialtillatelse), så det burde også gjelde for snøscooter. Dette for å sikre ett minimum av kunnskaper om fart, reaksjonsmåte og førstehjelp. Men det hadde vel vært enklere å godta dette, om det faktisk fantes områder det var lov å kjøre på...

Lenke til kommentar
Beltevogn burde jo være midt i blinken for broren din om sykdommen er slik at han blir svakere. Må da være enklere å sitte i en slik doning enn å sitte på en snøscooter? Og en evt. ledsager kan vel ha kortet?

Fremkommelighet i tett skog er selvfølgelig ett minus, selv om en slik beltevogn klarer å bryte ned små kratt uten problemer. (men da ødelegger man jo naturen...)

Å kjøre på en egen scootervei blir akkurat som å kjøre på en bilvei. Man må ha førerkort for å kjøre bil uansett hvor man kjører (unntatt spesialtillatelse), så det burde også gjelde for snøscooter. Dette for å sikre ett minimum av kunnskaper om fart, reaksjonsmåte og førstehjelp. Men det hadde vel vært enklere å godta dette, om det faktisk fantes områder det var lov å kjøre på...

Ser poenget ditt med beltevognen. Og du sier noe fornuftig med småkratt, men jeg tenkte egentlig der det er større og tettere skog.

Men det blir litt vanskelig for deg å skjønne situasjonen når du ikke er i situasjonen selv. Fine forslag og begrunnelser du kommer med, men litt av "morroa" er at han selv får kjøre å oppleve hvordan det er å kjøre. Og en snøscooter er enklere å kjøre enn en beltevogn. Han fyller straks 19 år og har ikke fått opplevd mye av det vi uten funksjonshemning har.

EDIT: Det har også noe med penger å gjøre :)

Endret av buvvije
Lenke til kommentar

Pengene kommer etter hvert :) Kan kanskje være en god investering? Men skjønner jo at det kanskje er morsommere å kjøre snøscooter, men var det ikke fisketur dere egentlig skulle på? :p

Men, uansett, en slik snøscootervei ville vel heller ikke gått mellom tett skog?

Lenke til kommentar
Pengene kommer etter hvert :) Kan kanskje være en god investering? Men skjønner jo at det kanskje er morsommere å kjøre snøscooter, men var det ikke fisketur dere egentlig skulle på? :p

Men, uansett, en slik snøscootervei ville vel heller ikke gått mellom tett skog?

Pengene kommer sakte når det han får i trygd går i regninger :) Jo, men for å komme til fiskevann, og evnt. ut på fiskevannet kan det fort skje at en beltevogn er for tung. Og tviler på at man hadde fått godkjent en sånn en på en snøscooterløype ;)

Lenke til kommentar
Mulig at jeg datt av, men det er en snøscooterløype der dere bruker å kjøre?

Ja, med mindre det er opp til et sted vi kaller brannstasjonen, da vi må kjøre vår egen løype. Som vi faktisk utrolig nok pleier å få lov til nå. Og der er det dårlig med sjanse for å komme opp med en beltevogn for å si det mildt :)

Ellers kjører vi på jordet hjemme, men blir så ensformig.

Lenke til kommentar
Men du sa jo at løyper ikke er lov i Norge, bortsett fra i Finnmark?...

Er det noe jeg ikke har fått med meg? :)

Ja du har fått med deg det meste :p Men ettersom han har en funksjonshemning som gjør at han konstant er avhengig av assistanse så har vi fått lov til å kjøre noen få steder, om vi søker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...