KVTL Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Her i Oslo var det 18 varmegrader på onsdag! Mens dere snøscooterfolk(samer) vasser med snø opp til langt opp på låra i mai/juni. :lol: Er du lam fra nakken og opp? Jeg kjører utrolig mye snøscooter på vinteren, og du kan banne på at jeg ikke er noen same! Og for de som mener at snøscooter er lame, hvordan skule dere da kommet dere på en eventuell hytte uten vei?! Finnes faktisk folk som er avhengig av snøscooter, og nå per dags dato er reglene for snøscooterkjøring helt absurde! Sjekk dato før dere svarer noen, tråden er fra 2002 og bruker som blir sitert har ikke vært pålogget siden 31/07-2007 : 09:55 Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Sjekk dato før dere svarer noen, tråden er fra 2002 og bruker som blir sitert har ikke vært pålogget siden 31/07-2007 : 09:55 Nå var det i hovedsak det med han sa at "Dere snøscooterkjørere (Samer) jeg reagerte på å svarte på. Og når jeg først svarte så la jeg til min egen mening. Og det finnes baner for snøscooterkjøring og. Miljøet? Kan du vennligst si meg hvor mye en snøscooter forurenser i forhold til alle de feite båtene bare i Oslofjorden? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Jada, de kjører feite båter på fjorden, da kan du kjøre scooter som du vil? Svært dårlig argumentasjon, prøv igjen. Og når jeg sier miljø, snakker jeg ikke kun om rent fysiske utslipp og avgasser, men også hensynet til dyreliv og ikke minst andre mennesker på fjellet. Endret 6. november 2009 av jonlem Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Jada, de kjører feite båter på fjorden, da kan du kjøre scooter som du vil? Svært dårlig argumentasjon, prøv igjen. Og når jeg sier miljø, snakker jeg ikke kun om rent fysiske utslipp og avgasser, men også hensynet til dyreliv og ikke minst andre mennesker på fjellet. På hvilken måte mener du andre mennesker på fjellet og dyrene? Utdyp det? Og det er nettopp det som gjør reglene for snøscooter så idiotiske, at det ikke er lov på noe slags vis omtrent her i Norge. Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Snøscooter høres moro ut, men det er ikkje alle som synes det er harry, kvifor skulle vi tru det. Det er vel også begrensinger over områder du kan kjøre er det ikkje? Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Snøscooter høres moro ut, men det er ikkje alle som synes det er harry, kvifor skulle vi tru det. Det er vel også begrensinger over områder du kan kjøre er det ikkje? Niks. Etter reglene som er nå har du kun lov til å kjøre snøscooter etter egne løyper om det har med turistdrift å gjøre, eller om du har en funksjonshemning kan du søke om du har lov til å kjøre til bestemte steder, selv om det slett ikke betyr at du får lov. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 På hvilken måte mener du andre mennesker på fjellet og dyrene? Utdyp det? Og det er nettopp det som gjør reglene for snøscooter så idiotiske, at det ikke er lov på noe slags vis omtrent her i Norge. Når jeg sitter i ei skråning og nyter en appelsin i påsken etter å ha gått en lengre tur på ski, og altså er på fjellet for å nyte frisk luft, stillhet, ro og fred, da er det siste jeg ønsker en overdrevet snøscootertrafikk rundt ørene. Det både støyer og stinker og ødelegger sånn sett store deler av det jeg liker ved å være på fjellet. Dyr og fugler som lever på i en ellers relativt stille og rolig fjellheim, har ikke godt av å bli forpestet med støy og eksos fra scootertrafikk. For all del, jeg godtar at noen ønsker å kjøre scooter, og forstår at det kan være morsomt, men jeg kommer aldri til å støtte scootertrafikk i den norske fjellheimen som ikke er grundig kontrollert, regulert og begrenset. Eller, la meg utvide det til å gjelde ferdsel med alle former for motorkjøretøy i utmark, ikke bare snøscooter. Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) På hvilken måte mener du andre mennesker på fjellet og dyrene? Utdyp det? Og det er nettopp det som gjør reglene for snøscooter så idiotiske, at det ikke er lov på noe slags vis omtrent her i Norge. Når jeg sitter i ei skråning og nyter en appelsin i påsken etter å ha gått en lengre tur på ski, og altså er på fjellet for å nyte frisk luft, stillhet, ro og fred, da er det siste jeg ønsker en overdrevet snøscootertrafikk rundt ørene. Det både støyer og stinker og ødelegger sånn sett store deler av det jeg liker ved å være på fjellet. Dyr og fugler som lever på i en ellers relativt stille og rolig fjellheim, har ikke godt av å bli forpestet med støy og eksos fra scootertrafikk. For all del, jeg godtar at noen ønsker å kjøre scooter, og forstår at det kan være morsomt, men jeg kommer aldri til å støtte scootertrafikk i den norske fjellheimen som ikke er grundig kontrollert, regulert og begrenset. Eller, la meg utvide det til å gjelde ferdsel med alle former for motorkjøretøy i utmark, ikke bare snøscooter. Om det hadde vært lov å kjøre snøscooter så hadde det vært såkalte "län" eller løyper som de har i sverige der du må kjøre innenfor 300 meter. Greit nok, mange som ikke følger de reglene, men da får de meget gjerne for meg kontrollere scooterkjøring bedre. Når du argumenterer med eksosen fra scootertrafikken vil jeg igjen bruke båtene som motargument i og med at det finnes sjøfugler. Og hvis jeg ligger på stranda, så er det ofte jeg ikke vil ligge å høre på all båttrafikk som er rundt om. Og hvis du da har problemer rett og slett er for lat til å gå litt mer enn 300 meter unna løypene så er det ditt eget problem : ) EDIT: når du sier det med å sitte i en skråning med en appelsin gleder jeg meg sinnsykt til det kommer litt mer snø Endret 6. november 2009 av buvvije Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Vel, jeg sa ikke at jeg synes den vanvittige båttrafikken er ok heller. Men, hvis jeg vil ligge på stranda og kose meg i fred og ro drar jeg ikke til Drøbak nei, det finnes plenty av steder langs den deilige kysten vår der ikke en gang båtfolket har funnet fram skikkelig ennå. Av samme grunn holder jeg meg unna Nordmarka om jeg vil "til fjells". Men ja, egne dedikerte løyper til scooterkjøring støtter jeg, men da også svært begrenset og ikke på "hvert eneste fjell" - det går fint å slenge scooteren på en henger og kjøre en time eller to til en bane eller ei løype. Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Vel, jeg sa ikke at jeg synes den vanvittige båttrafikken er ok heller. Men, hvis jeg vil ligge på stranda og kose meg i fred og ro drar jeg ikke til Drøbak nei, det finnes plenty av steder langs den deilige kysten vår der ikke en gang båtfolket har funnet fram skikkelig ennå. Av samme grunn holder jeg meg unna Nordmarka om jeg vil "til fjells". Men ja, egne dedikerte løyper til scooterkjøring støtter jeg, men da også svært begrenset og ikke på "hvert eneste fjell" - det går fint å slenge scooteren på en henger og kjøre en time eller to til en bane eller ei løype. Løyper er ikke lov i Norge, bortsett fra noen prøveprosjekter i Finnmark eller hva det er. Skal du kjøre på en bane må du bl.a ha en løype og en snøscooter som har gjennomgått sjekker for å ha lov til å kjøre der. Du må også selv være kvalifisert til å kunne kjøre på en bane. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Dette må være tidenes bump... Tråden er fra 2002... Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Dette må være tidenes bump... Tråden er fra 2002... Ja vet. Men jeg interesserer meg bare for politikken rundt dette temaet. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Løyper er ikke lov i Norge, bortsett fra noen prøveprosjekter i Finnmark eller hva det er. Skal du kjøre på en bane må du bl.a ha en løype og en snøscooter som har gjennomgått sjekker for å ha lov til å kjøre der. Du må også selv være kvalifisert til å kunne kjøre på en bane. I seg selv ingen grunn til å gjøre scooterkjøring noe enklere i den norske fjellheimen. MEN det er en god grunn til å jobbe for å få åpnet for slike løyper enkelte steder. Selv om det byr meg litt i mot å skulle støtte menneskers behov for totalt unyttige og ett hundre prosent narsissistiske aktiviteter. Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Løyper er ikke lov i Norge, bortsett fra noen prøveprosjekter i Finnmark eller hva det er. Skal du kjøre på en bane må du bl.a ha en løype og en snøscooter som har gjennomgått sjekker for å ha lov til å kjøre der. Du må også selv være kvalifisert til å kunne kjøre på en bane. I seg selv ingen grunn til å gjøre scooterkjøring noe enklere i den norske fjellheimen. MEN det er en god grunn til å jobbe for å få åpnet for slike løyper enkelte steder. Selv om det byr meg litt i mot å skulle støtte menneskers behov for totalt unyttige og ett hundre prosent narsissistiske aktiviteter. Ja mange vil nok si at det er unødvendig. Men teknologien kan nok ingen stoppe. Og er vel ikke unyttig aktivitet når det hjelper Norge med turismen? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 buvvije, har du førerkort for klasse S? Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 buvvije, har du førerkort for klasse S? Jeg har ikke førerkort på noe. Sparer penger for bil. Hur så? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 buvvije, har du førerkort for klasse S? Det har vel alle som tok lappen før reglene ble endret, mon tro om det ikke var en gang i 2005? Jeg har i alle fall lappen for klasse S, fikk den sammen med klasse B. Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 buvvije, har du førerkort for klasse S? Det har vel alle som tok lappen før reglene ble endret, mon tro om det ikke var en gang i 2005? Jeg har i alle fall lappen for klasse S, fikk den sammen med klasse B. Stemmer nok meget bra det. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 ... nå per dags dato er reglene for snøscooterkjøring helt absurde! buvvije, har du førerkort for klasse S? Jeg har ikke førerkort på noe. Sparer penger for bil. Hur så? Hadde du i det minste hatt lov til å kjøre snøscooter, så skulle jeg forstått hvorfor du mener reglene er absurde. Hvis man tok A, A1, B, S eller T før 1.Juli 2006 fikk man S. Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 ... nå per dags dato er reglene for snøscooterkjøring helt absurde! buvvije, har du førerkort for klasse S? Jeg har ikke førerkort på noe. Sparer penger for bil. Hur så? Hadde du i det minste hatt lov til å kjøre snøscooter, så skulle jeg forstått hvorfor du mener reglene er absurde. Hvis man tok A, A1, B, S eller T før 1.Juli 2006 fikk man S. Hadde heller ikke hatt lov til å kjøre snøscooter på løype om jeg ikke hadde hatt lappen? Jeg har en bror som er avhengig av snøscooter om han skal komme seg ut i utmark på vinteren, det er DERFOR jeg mener reglene er absurde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå