Gå til innhold

OS disk og prog. disk?

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Vil det lønne seg for meg på ytelse å kjøpe 2 x 80 GB S-ATA for programmer og 1 rask vanlig ATA som OS disk?

Eller kan jeg ha 2 S-ATA og lage to partiskjoner, en OS og en programmer?

Hvis jeg da må defragmentere HDD en gang på C: skjønner jeg at jeg vil beholde alt på D: eller hva jeg kaller den, men blir ikke registeret lagra på C:?

Eller er det bare å installere OS og fortsette som vanlig?

Og swap filer eller hva det heter, lønner det seg å oprette en egen partisjon eller en egen disk til det?

Eller bruke OS disk/partisjon?

Er ganske lei av en gammel 40 GB 5400 RPM som blri full med en gang... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du kjøpe 2 x S-ATA disker på 80GB? Hvorfor kjøper du ikke bare en litt større disk?

Jeg tror forresten du snakker om å formatere, ikke defragmentere. Filer forsvinner ikke ved defragmentering - filene blir bare lagt i riktig rekkefølge på disken.

Registeret blir vel lagret på den partisjonen som du installerer OS på. Det er ikke noe problem å kjøre OS på en partisjon, og ha en annen partisjon på samme disk til andre ting.

Det er ikke nødvendig å ha egen disk til swapfil, ikke egen partisjon heller så vidt jeg vet. Hvis du har en vanlig PC som skal brukes til helt ordinært bruk som spilling, surfing og nedlasting, så trenger du ikke gjøre noe med swapfilen. Du har sikkert tilstrekkelig med RAM utenom (hvis ikke bør du heller kjøpe mer RAM).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Mente formatere ja.

Men hvis jeg formaterer OS disken, så blir hele registeret borte?

Hvordan kan jeg spille de spillene på den andre hardisken som trenger registeret da? Eller programmer?

Og 2 x S-ATA blir raskere enn en stor S-ATA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Dette har vært diskutert tidligere og konklusjonen er at det lønner seg å ha både OS og programmer på samme partisjon på samme hardisk, men partisjonen bør helst være mindre enn 30 GB.

De raskeste OS diskene er WD Raptor.

Og spill osv på en annen hardisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Vil det lønne seg å sette det opp sånn:

WD Raptor 1000 RPM der dette blir installert; Windows XP, Drivere, Benchmarks, PestPatrol, Ad-aware, Opera, Codec, OpenOffice og Norman Virus Controll

og

160 GB S-ATA 150 som dette blir installert; Spill, Musikk, videoer og alt det andre

Det blir ingen RAID på dette oppsettet.

Har noen noe negativt om noen av hardiskene eller hva som installeres hvor?

Noen plasser som seller det samme eller bedre, men billigere?

Hvor mye må jeg regne med å betale i frakt?

Lenke til kommentar
Og hvor bør SWAP-fila ligge?

Det anbefales å legge swap fila på egen partisjon tilsvarende 1,5 x minnet du har med filsystem FAT32. Alle tester viser dette og jeg har nå brukt dette i mange år med godt hell :)

Edit** Raptor er en optimal OS disk! Og swap partisjonen må ligge på en annen fysisk harddisk enn OS disken.... :)

Endret av Sharkey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Du installerer selvasagt alle programmer (også spill) på OS disken, for de må installeres på nytt ved formatering uansett ;) Ellers er jo Raptor optimal til OS da :)

Hva er vitsen med OS disk hvis du installerer alt der da?

Lenke til kommentar

Ikke alle spill som trenger å installeres på nytt. Ikke alle spill legger seg i registeret. Som nevnt i en av postene over, må jeg si meg 110% enig.

Personlig har jeg en Raptor 36.7 GB som OS-Disk, og en 200GB til Work-Disk.

Fungerer kjempefint. Vet om mange som f***** opp maskinen sin fordi de installerer alt de kommer over på første disken. Så sitter de igjen med 247 MB tror at dette er masse plass.

-z00l-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Vil det lønne seg å sette det opp sånn:

WD Raptor 1000 RPM der dette blir installert; Windows XP, Drivere, Benchmarks, PestPatrol, Ad-aware, Opera, Codec, OpenOffice og Norman Virus Controll

og

160 GB S-ATA 150 som dette blir installert; Spill, Musikk, videoer og alt det andre

Det blir ingen RAID på dette oppsettet.

Har noen noe negativt om noen av hardiskene eller hva som installeres hvor?

Noen plasser som seller det samme eller bedre, men billigere?

Hvor mye må jeg regne med å betale i frakt?

Da burde jeg ha det sånn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Nå har jeg bestilt denne som OS disk og denne .

Trur ikke jeg gjør noe med SWAP tingen.

EDIT: Er databutikken kjent for rask levering?

Endret av Slettet-nQdjz0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...