Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN accesspoint eller ruter?

Anbefalte innlegg

Driver og ser på to basestasjoner til WLAN - ene en ruter, den andre et accespoint. Begge 11mbit. begge dlink. Begge koster 700kr.

Klarer ikke å bestemme meg - switch hadde vært digg, men hvis jeg ikke kan skru av NAT, må det bli accesspointet. Andre ulemper med ruter i accespoint-modus?

Dette er i alle fall det tenkte oppsettet:

ISDN -> RUTER(smoothwall) -> Switch -> accesspoint -> laptop

|

--->Andre pc'r

Vil WLAN lagge for mye til å f.eks. bruke det til å overføre X11 med (linux tynnklientprotokoll - det kan være en grei løsning på å "ta med seg store-pc'n ut")?

Snakk om disse basestasjonene:

Accesspunkt:

http://www.computercity.no/Product/Product...verk+-+Wireless

Ruter /m switch:

Kort jeg tenker på å bruke sammen med dem (d-link kortet og Linux er ikke venner, så det er ikke aktuellt):

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ruter fra din ISP og ikke føler deg trygg på config skal du velge et vanlig AP.

Om det er 100 hub eller Switch innebygget tror jeg ikke spiller noen rolle i ditt nettverk, men mindre du har noen reale powerbrukere. Om du switcher eller hubber til en 2MB adsl linje spiller ingen rolle for hastigheten.

Jada: Switch er bedre en hub, men få merker det uansett.

Det du skal tenke på er eventuelt hastigheten i nettet ditt hvis du driver med kopiering av masse data mellom maskiner. F.eks modda Xbox som henter "lovlige" filmer på pc server. I de tilfeller vil hastighet være viktig. Om det er switch eller hub endrer neppe på kvaliteten.

Inge

Lenke til kommentar

Ruter er ikke levert av ISP - det er en Smoothwall linux-boks som sitter og passer på at ingen kommer inn via ISDN-linja mi :p

På denne er det koplet en switch, og her er alle pc'ne koplet (Linux alle som en). Så vil jeg kople accesspunktet på der, og laptoppen utenpå. (+muligens pappas jobb-laptop med win2000 og innebygget wlan)

Meg == powerbruker. Dumper stadig vekk et par-10 GB over nettverket (Digge NetworkFileSystem :D )

Det å konfigurere det skal jeg nok greie. Men det jeg lurte på er:

1. Kan en slik ruter settes i "acces-point-modus", slik at jeg i praksis har et accesspoint med innebygget switch?

2. Er det noen ulemper med et slikt oppsett?

Har satt opp et par WLAN før, men det var kun isp->ruter med wlan og switch ->pc'r type oppsett

Noen kjente problemer mellom d-link og SMC?

Skal kun bruke linux på kortet så slipper styret med at "linja detter ned ½ sekund hele tiden" - det har vistnok noe med windows sin håntering av wlan å gjøre...

Lenke til kommentar

Hei,

Personlig har jeg en DWL-2100AP (accesspoint) og ikke en DI-624 feks med ruter og innebygd svitsj + brannmur.

Som det ble sagt - har du en ruter levert fra din bredbåndsleverandør (ikke ADSL modem som Telenor leverer) trenger du strengt tatt ikke en DI-624.

Derimot er det mange som liker å ha det meste i en og samme boks - slik veldig mange liker å kjøpe sine stereoanlegg nesten. For de aller fleste er det godt nok - men i tyngre miljøer, for bedrifter feks som har mange brukere, utøvet bruk av komprimering og kryptering, vil en DWL være det eneste riktige, for da vil all prosessorkraft og enhet som sådan være 110% opptatt med å KUN være en trådløs basestasjon, og ikke en svitsj, brannmur, ruter og trådløs basestasjon på en gang.

I nesten alle tilfeller vil en DI være det mest riktige produktet for hjemmebruk, også fordi det er et såpass fleksibelt produkt med tanke på brannmur funksjoner og svitsj porter,mens DWL er veien å gå for bedrifter som har allerede eksisterende ruter og svitsj for sine brukere.

/Hans-Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...