Gå til innhold

eget oppsett for vannkjøling, brukbart?

Anbefalte innlegg

heisann, jeg har endelig bestemt meg for å lage et eget oppsett for vannkjøling. Jeg har en m-xp 2400+ og vil prøve å tyne den litt mer :devil: Kommentarer til, og erfaringer om disse komponentene ønskes:

PUMPE

Eheim 1048

CPU

Swiftec MCW6000A

GPU

AC "twinplex" for ATI

RADIATOR

Airplex EVO 240

VIFTER

Titan 120mm X2 (jeg demonterer nok temp styringen...)

TANK

tar gjerne i mot forslag... har hørt at en colaflaske gjør susen, men jeg er litt usikker... kanskje denne (er desverre ikke inne for øyeblikket)

DIVERSE

Nippel for pumpa (trykksiden)

Nippel for pumpa (sugesiden)

Kuriyama slange 3/8 ID 1/2 OD X4m

AC Fluid korrosjonsbeskyttelse

Zalman chipsetkjøler (har jo ingenting med vannkjølingen å gjøre da, men det er jo greit å ha)

Kobber-ribber for gf. kortet X8

Slangeklemmer har jeg masse av :) så hvordan ser det ut? er det noe jeg mangler?

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har et 9800pro

edit: åssen nipler da? to sånne: nipler

edit2: jeg har også planer om å kutte litt i toppen av kabinettet for å få raddisen til å passe, men det blir kanskje litt stygt uten en av de grillene som man får kjøpt, slik som denne til 185,- men stopper grillen litt av airflowen slik at jeg ikke får kjølt så bra? og kan de lage turbulenser som bråker?

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Du bør sette føtter på kabinettet ditt, og montere radiatoren under kabinettet.. for å så få den til å blåse luften fra gulvet, og oppåver.. denne luften bør ikke gå inn i kabinettet mot komponenter osv da dette vil være oppvarmet luft... lureste å gjøre er å sette en "trakt" eller liknende over viftene og ut gjennom ett hull i siden, bak, eller fårran kabinettet (fantasien setter grenser). Dette fordi den kaldeste luften i rommet finne du på GULVET, hvorfor vil du da ta den allerede oppvarmede luften i kabinettet, for å så dra den gjennom radiatoren som skal sørge for att vannkjølinga di har kaldt nokk vann? :p Sett føtter på beistet, og finn på en lur løsning for att luften som kommer gjennom radiatoren ikke går inn i kabinettet, men heller ut av kabinettet før den treffer på noe komponenter :thumbup:

Noe dårlig forklaring, men det blir gjærne sånn når man konsentrerer seg om flere ting sammtidig .. *spiser*

Det er hvertfall mitt forslag.. slik jeg blir å gjøre det når jeg får nykabinettet mitt.. :w00t:

-mamazboy-

Endret av mamazboy
Lenke til kommentar

En ting jeg ville gjort med det oppsettet, er å bytte ut cpublokka i ac cuplex pro.

Fikk den blokka igår og er veldig fornøyd. Biostemp er 35-40c idle, mot 45-50 med waterchill blokka.

Har følgende oppsett:

• eheim 1048
  • ac cuplex pro
  • vanntanken til 200kr på microplex
  • blackice pro 2

Anbefaler det oppsettet.

edit: en ting jeg ikke likte med oppsettet er kraften på pumpa. Det tok 15 minutter før vannet gikk i omløp i systemet, pumpa slet hardt med å fylle det.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
En ting jeg ville gjort med det oppsettet, er å bytte ut cpublokka i ac cuplex pro.

Fikk den blokka igår og er veldig fornøyd. Biostemp er 35-40c idle, mot 45-50 med waterchill blokka.

Har følgende oppsett:

• eheim 1048
  • ac cuplex pro
  • vanntanken til 200kr på microplex
  • blackice pro 2

Anbefaler det oppsettet.

edit: en ting jeg ikke likte med oppsettet er kraften på pumpa. Det tok 15 minutter før vannet gikk i omløp i systemet, pumpa slet hardt med å fylle det.

Hmm, merkelig. Min eheim brukte maks 15 sek :hmm:

Jeg kjøler CPU, HD, NB og GPU.

Lenke til kommentar

Selvsagt tar det lang tid når det er masse luft i systemet!

Du burde sette den ene slangen som skal kobles til tanken høyest, så tanken nest høyest. Når du nå fyller opp tanken vil systemet fylle seg selv, og minimalt med luft vil samle seg i systemet.

Så lenge det er luft i systemet, vil pumpa kjøre helt elendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...