Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk, finner ikke pc'er

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem jeg håper noen her kan hjelpe meg med? :blush:

Jeg har adsl fra NGT(cisco) som er koblet til en SMC barricade router. Stasjonær pc og bærbar pc er begge koblet til denne trådløst. Begge pc'er har windows xp proffesional.

Begge pc'er er på samme workgroup, jeg har delt mapper på begge pc'er men finner de rett og slett ikke?!

Jeg ønsker også muligheten til å "fjernstyre" min hjemmepc fra jobben via laptopen, via VNC eller remote desktop. Dette får jeg heller ikke til. Ved ipconfig/all har pc hjemme ip 192.168.2.101

Noen som kan peke meg i riktig retning, hadde det vært KJEMPE!!!

MrG

Endret av MrG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du må sette inn en eller begge pc`ene i en DMZ - slang fra forsvaret Demilitarized Zone (trusted) sone. Denne er vel "mindre"sikker ettersom man da gir seg tilkjenne for hverandre, men du vet jo om og styrer begge pc`ene

Det var et mulig puff i riktig retning.

Lykke til

Lenke til kommentar

I tillegg husker jeg en som hadde det lille banale problemet med software brannmuren Zonealarm i samme stunden, kan det være noe der og?

I tillegg mener jeg Gjest kontoen må være aktiv og ikke disablet på maskinene og det kan hende at brukeren på den ene maskinen må ha brukernavn og passord likt sin egen på den andre maskinen også - og vice versa - altså begge må ha dobbelt sett pbrukernavn og passord og de må være like på begge maskinene

Deretter kan du om du ikke finner maskinene i nettverkssteder legge disse til som ftp (god veiviser i windows) ved å kjenne IP en til den andre maskinen og vice versa

Finner du ved å skrive ipconfig/all i Ledetekst (det likssom DOS vinduet under Tilbehør menyen)

Det ble tre puff

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

192.168.2.101 er vel lokal IPen og ikke Ipen ut? isåfall trenger du din andre IP adresse, den som går ut til internett

Lenke til kommentar

for å bruke VNC må du forwarde portene dine til den PCn med VNC server kjørende. Se www.relativt.net for hvordan.

Du må også finne den eksterne IP'en din, beste måte: www.whatismyip.com

Har du kjørt network wizard i winXP? Har du kryptering?

Lenke til kommentar

:thumbup::thumbup: Dette forumet er bare helt konge!!

Etter og ha åpnet quest konto, sjekket at begge er på samme workgroup, slått av enkel fil deling o.s.v så finner jeg endelig ihvertfall den ene maskinen's delte mapper.. Vet ikke hva som løste det, men det er mindre viktig.

Min siste utfordring før jeg er HAPPY er og klare og styre hjemmepc fra kontoret via remote desktop eller VNC, skal sjekke den relativ.net og se om jeg kommer noen vei.

Forstår ikke helt dette med at jeg får en egen intern IP og en ekstern IP, hvorfor ikke bare 1 ekstern IP??

Prøvde idag og koble til VNC med eksternIP uten at det fungerte. Når jeg sitter hjemme fungerer det greit med VNC og intern IP

MrG

Lenke til kommentar

du får en IP adresse av Nextgentel for å identifisere deg til internett. Routeren du har er en NAT router, og den deler ut interne IP adresser til alle PC'er du har "bak" den. (DHCP) Grunnen til dette er at pakkene som du mottar fra internett skal gå til riktig PC.

F.eks hvis du skal koble til VNC: du putter inn ekstern IP fra en ekstern maskin og fyrer opp. Uten NAT hadde ikke routeren skjønt hvilken an PC'ene du prøve å koble til, og måtte ha prøvd å koble til begge pc'er. Dette ville brukt dobbel båndbredde.

(Rett meg hvis dette og det under ikke er riktig/kan forklares bedre)

Det fungerer greit med intern IP når du er hjemme fordi da spesifiserer du hvilken maskin du prøver å koble til. Når du er utenfor ditt LAN forstår ikke routeren hvilken maskin du prøver å koble til. Du MÅ derfor "forwarde" portene så routeren vet hva som skjer.

Dette gjelder forøvrig nesten alt du foretar det på internett, hosting av spill, MSN, fildeling osv osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Halloen alle sammen her inne.

Har lest rund omkring på nettet og brukt google flittig men har ikke funnet svar på mine spørsmål.

Poster mine sørsmål i denne tråden siden de nesten er de er de samme som over beskrevet eg sliter med.

Eg har en cisco677i-Dir fra ngt + smc barricade turbo 2404wbr. winxp pro

1. Er de en mulighet for meg å få ekstern ip som eg får hos ngt til å være min ip på min smc barricade ruter. (bridge eller passthrough)

2. Inne på oppsettet til smc er de en mulighet før å fjernstyre den men da må de være en godkjent ip adresse for å få de til. Hvordan er de mulig for meg å få samme ip eksternt når eg fra tid til annen skal koble meg opp fra forskjellige plasser cafe/mobil/satelitt.

3. Har flere maskiner i mitt lokale nettverk og hadde vært virkelig fint å kunnet fjernstyre alle de utenfra.

Håper de er noen genier her inne som kan hjelpe meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...