Gå til innhold

S-ATA problem finner ikke den siste HD min

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har problemer med å finne den ene HD på en pc min.

Den er bygget nettopp og jeg installerte XP etter oppskriften, men da det var ferdig finner jeg bare den ene HD i os?

Det er 2 stk Raptor disker (S-ATA) og da jeg installerte ble HD med os formatert?

Er det noen som kan hjelpe meg, hva er det jeg gjorde galt :blush:

HK er Asus P4C 800-E

HD er 2 stk Raptor ikke i raid

DVD er alene som master på en kabel

Begge HD vises i bios og jeg kunne velge hvilken som os skulle være på, tror kansje jeg skulle ha formatert den andre under installasjon :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret :D

men jeg har formatert på nytt :blush:, men bruker jeg det hvis jeg vil sette inn en IDE disk i tillegg til S-ATA diskene jeg har. ER det bare å koble den i, og så gå på " Disk Management"? :hmm:

(er fersk i pc-bygging)

Lenke til kommentar

Ja, det er bare å stappe den inn, med IDE (PATA) disker trenger du ikke drivere heller, så de er i prinsippet lettere å installere en SATA disker.

Gitt at du finner disken i dos, så er det bare å aktivisere den. Dersom den er brukt før kan det hende at du slipper dette også.

Hus at du må sette SATA disken som boot priority før IDE disken. Eller du må kanskje ikke, har ikke SATA disk selv, men da slipper du å vente på at at maskinen skal lete etter Boot partisjoner der du vet den ikke er.

Det er som regel greit å ha CD-Rom først, og SATA / IDE som nr 2, dersom du vet du bruker en del disketter til å boote med, kan du sette denne før Harddisk.

Lenke til kommentar

Disk Management , eller diskbehandling som det heter på det internasjonale språket norsk, er en grafisk utgave av den litt mer gammeldagse fdisk om du har vært borti den .. men uansett.. i windows verden er det ment at disk management skal være rikelig nok til det arbeid "alle" trenger å gjøre med harddiskene sine..

Den første disken må du som du riktig sier behandle under installasjon av operativsystemet, men de resterende harddisker evt. partisjoner kan lages i disk behandling..

Det er grafisk grensesnitt på det, og enkel layout, og høyreklikker du på en ting, så er der sikkert en help funksjon også...

Men det aller enkleste for newbies ,er vel at det som ikke er riktig vanligvis er grået ut, så du har ikke så mange valgmuligheter..

bare husk at disk0 er første disk..... (ikke disk1)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...