Mellet Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Har tenkt å lage ny hjemmeside... Når hjemmesiden starter opp kommer det 3 bilder framm.. banner.jpg meny.jpg main.jpg .. Jeg skal liksom få till å legge text meny bildet.. Å når man klikker på linkene der skal forex: nyhet.php åpnes på main bildet.. Er det mulig med css ?... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Det kan enkelt gjøres med PHP include, om jeg forsto deg rett. Ellers syns jeg det er en veldig dårlig ide å lage websider av bilder, jeg anbefaler deg heller å lese og lære deg litt kode. Prøv på f.eks. HTML Dog Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Style.Css: #side { position: relative; width: 800px; height: 100%; top: 0px; margin: 0 auto; background-image: url("images/main.jpg"); } #header { width: Bredde; height: høyde; background-image: url("images/header.jpg"); background-repeat: no-repeat; background-position: top center; #meny { width: 115px; float: left; height: 100%; background-image: url("images/meny-bakgrunn.jpg"); Og html: <html> <head> <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" /> </head> <body> <div id="side"> <div id="header"> </div> <div id="meny"> <ol> <li><a href="index.php">Forsiden</a></li> </ol> <ol> <li><a href="nyhet.php">nyheter</a></li> <li><a href="#">Link</a></li> <li><a href="#">Link</a></li> </ol> </div> <div id="innhold"> Innholdet du vil ha... </div> </div> </body> </html> Noe sånt? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Fin HTML-kode ace_ventuora Ingen doctype, tittel, tegnsett-deklarasjon eller noen ting Dessuten skal lister stå i uordnede lister, om jeg ikke tar helt feil. ----------- Uansett, er det egentlig dette du lurer på Mellet? Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Sånn her skal min hjemmeside se ut Skal ha ganske enkelt design.. Har tatt screenshot av sånn jeg vill ha mitt design ScreenShot Noen som har forslag hvordan jeg kan få till dette ?.. Har laget bannern klar... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Om du ikke kan noe HTML eller CSS, anbefaler jeg HTML Dog Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Tok bare med det mest nødvendige, det andre kan slenges på om man vil. Prøver meg ikke på det nye oppsettet siden jeg skriver så dårlige koder Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Kan masse html, men css.. Det kan jeg ikke en shit med.. Prøvde den coden ace_ventuora lagde.. Funket ikke ;P Bildene kom ikke fra... Noen som kan fixe på coden så den blir ortlig Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Ligger bildene dine i ei mappe som heter images? har de riktig navn? har de riktig filendelse? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Koden hans funker nok ikke pga. manglende klammer (}) og feil baner... (?) Du kan også lære CSS på HTML Dog Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 (endret) #wrap { width: 600px; border: 1px solid black; margin: 0 auto; } #header { height: 150px; background: url('bane/til/bilde.jpg'); } #menu { list-style: none; width: 600px; clear: both; border-top: 1px solid black; border-bottom: 1px solid black; } #menu li { float: left; } #content { height: auto !important; height: 500px; min-height: 500px; } #footer { clear: both; } Inni body: <div id="wrap> <div id="header"></div> <ul id="menu"> <li><a href="#">Link</a></li> <li><a href="#">Link</a></li> <li><a href="#">Link</a></li> </ul> <div id="content">Innhold</div> <div id="footer"></div> Kan ikke garantere at den fungerer helt optimalt, men det gir deg kanskje en liten innsikt. Endret 3. august 2004 av SirIce Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Gjorde dette: Laget en .css fil som het style.css #wrap { width: 600px; border: 1px solid black; margin: 0 auto; } #header { height: 150px; background: url('images/banner.jpg'); } #menu { list-style: none; width: 600px; clear: both; border-top: 1px solid black; border-bottom: 1px solid black; } #menu li { float: left; } #content { height: auto !important; height: 500px; min-height: 500px; } #footer { clear: both; } Å en index.html fil: <html> <head> <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" /> </head> <body> <div id="wrap> <div id="header"></div> <ul id="menu"> <li><a href="#">Link</a></li> <li><a href="#">Link</a></li> <li><a href="#">Link</a></li> </ul> <div id="content">Innhold</div> <div id="footer"> </div> </div> </center> </body> </html> Men banner'n kom ikke fram.. Den logger i mappen images å heter: banner å er jpg format.. Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Jippii! Fikk til nå Her er coden style.css #main { width: 400px; border: 1px solid black; margin: 0 auto; } #header { width: 400px; height: 100px; background: url('images/banner.jpg'); } #menu { list-style: none; width: 400px; clear: both; border-left: 1px solid black; border-right: 1px solid black; } #menu li { float: left; } #content { height: auto !important; height: 500px; min-height: 500px; } #footer { clear: both; } a:link { color: #000000; } a:visited { color: #000000; } a:hover { color: #000000; } a:active { color: #000000; } Har begynt å lære meg hva css er Her er html filen(skal endre den til php.. Dette gjør vell ikke noe?) <html> <head> <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" /> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><style type="text/css"> </style> </head> <body> <center> <div id="header"></div> <div id="menu"> <a href="#">MAIN </a>+ <a href="#"> INFO </a>+ <a href="#">Flere linker</a> </div> <div id="main"> <div align="left">Velkommen til min hjemmeside.<br> Klokka er (php script). </div> </div> <div id="footer"> </div> </div> </center> </body> </html> Har ett spørsmål..Hva er footer till ? Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Footer er bunnen av siden. Og det gjør ingenting om du endrer .html til .php, men du må ha støtte for dette selvsagt. Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Har plass på start.no til å legge ut hjemmeside.. Er ganske sikker på att de støtter php Så har jeg database på www.freesql.org.. Så dette skal sikkert gå bra Men jeg trenger hjelp til en liten ting till.. Når man klikker på linkene skal... f.exp: <a href="news.php">MAIN</a> Da skal den åpnes i mitt hoved vindu... altså i #main { width: 400px; border: 1px solid black; margin: 0 auto; } det er css koden får main vinduet mitt.. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Da includer du bare en main.php i div id=main. Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Ehm.. hvordan gjør jeg d?(flau! n00b!) Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 lager deg et includescript og legger det slik: <div id="main"> <?php includesctipt ?> </div> Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Her er også en grei side å lære seg litt CSS koding på; http://www.w3schools.com/css/default.asp Jeg visste bare såvidt hva CSS var, helt til for 3-4dager siden. (Link til min side) Mitt tips er, google når du trenger hjelp til noe. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Trådstarter: Hvorfor bruker du center elementet, i stedet for løsningen min? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå